Hej, jag har solceller och har EON både som nätleverantör och elhandlare med timpris. Bor i elområde 4. När det tidigare ofta var högt spotpris på dagen och lågt på natten , valde jag att ladda min elbil på natten, så det solcellerna producerade dagtid såldes till EON. Den senaste tiden (maj 2023) har det varit tvärtom, låga spotpriser på dagen och dyrare på natten, därför har jag förstås valt att ladda elbilen på dagen med egen solcellsel.
Nu funderar jag om någon har räknat på hur stor prisskillnad det måste vara på spotpris för att det skall vara lönsamt att sälja solcellselen.
På elen som jag köpt i mars månad har jag en överförningsavgift på 75 öre kWh och en skatt på 49 öre kwh. och så tillkommer timpriset, som i genomsnitt var 92 öre kwh.
På elen som jag sålt i mars fick jag överförningsersättning på 17,5 öre/ kwh, och spotpris + 10 öre som var 117 öre/kwh
Som synes ser jag på elfakturan genomsnittet av mitt timpris för hela månaden. Det som gör det ännu lite besvärligare att räkna ut när det är lönsamt att sälja elen, är att jag får väl tillbaka en del vid deklarationen. Den delen har jag inte så mycket koll på.
Tacksam om det är någon som räknat på det här och kanske har en bra formel för lönsamhet.
 
K Klasdecember skrev:
Hej, jag har solceller och har EON både som nätleverantör och elhandlare med timpris. Bor i elområde 4. När det tidigare ofta var högt spotpris på dagen och lågt på natten , valde jag att ladda min elbil på natten, så det solcellerna producerade dagtid såldes till EON. Den senaste tiden (maj 2023) har det varit tvärtom, låga spotpriser på dagen och dyrare på natten, därför har jag förstås valt att ladda elbilen på dagen med egen solcellsel.
Nu funderar jag om någon har räknat på hur stor prisskillnad det måste vara på spotpris för att det skall vara lönsamt att sälja solcellselen.
På elen som jag köpt i mars månad har jag en överförningsavgift på 75 öre kWh och en skatt på 49 öre kwh. och så tillkommer timpriset, som i genomsnitt var 92 öre kwh.
På elen som jag sålt i mars fick jag överförningsersättning på 17,5 öre/ kwh, och spotpris + 10 öre som var 117 öre/kwh
Som synes ser jag på elfakturan genomsnittet av mitt timpris för hela månaden. Det som gör det ännu lite besvärligare att räkna ut när det är lönsamt att sälja elen, är att jag får väl tillbaka en del vid deklarationen. Den delen har jag inte så mycket koll på.
Tacksam om det är någon som räknat på det här och kanske har en bra formel för lönsamhet.
Jag antar att du har ”16 A, upp till 8 000 kWh/år”.
Med överföringsavgift på 75 öre är det aldrig mer lönsamt att sälja jämfört med egenförbrukning.

Vid spot 0 och nättnytta 14 öre så kostar förbrukning 75+49 öre = 124öre och sälja får du 10+14+60 = 84 öre. Så du har alltid en diff på -40öre. Inköpt räknas med moms så spottpriset är 1,25 gånger mer än sålt.

hade du haft ”16 A, över till 8 000 kWh/år” går överföringsavgiften ner till 26,45 öre och nu vid spot 0 får vi 49+26,45 = 75,45 som är mindre än det sålda och du tjänar på att sälja vid noll.

Med 1,25s+0,7544=s+0,84 får vi s=0,342. Så brytpunkten att sälja är 34,2öre med för det över 8000 abonnemanget och finns inte med under 8000.
 
S sjoelund skrev:
Ansöker du om skattereduktionen på 60 öre/kWh såld el också?

[länk]
Man behöver inte göra någon egen ansökan utan det finns förtryckt på deklarationen och godkänns när man skriver under deklarationen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Man behöver inte göra någon egen ansökan utan det finns förtryckt på deklarationen och godkänns när man skriver under deklarationen.
Tänk på att kolla din partners deklaration också. För oss så var bara halva förtryckt på min deklaration och min fru hade inget så där fick vi själva deklarera hälften. Konstigt kan jag tycka då de borde ha full koll.
 
Jag har ~2 öre skillnad på köpt och sålt om jag lyckas balansera lika mycket köpt/sålt på årsbasis.
 
B buffyin skrev:
Jag antar att du har ”16 A, upp till 8 000 kWh/år”.
Med överföringsavgift på 75 öre är det aldrig mer lönsamt att sälja jämfört med egenförbrukning.

Vid spot 0 och nättnytta 14 öre så kostar förbrukning 75+49 öre = 124öre och sälja får du 10+14+60 = 84 öre. Så du har alltid en diff på -40öre. Inköpt räknas med moms så spottpriset är 1,25 gånger mer än sålt.
.
Ja, jag har 16A, upp till 8000kWh/år. Jag förstår inte riktigt hur du menar, du skriver att det aldrig är lönsamt att sälja jämfört med egenförbrukning, men du har räknat fram en diff på -40 öre. Då borde det väl vara lönsamt att sälja el när/om spotpriset är 50 öre, och köpa el för att ladda elbilen när/om spotpriset är 0 öre?
 
Redigerat:
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
K Klasdecember skrev:
Ja, jag har 16A, upp till 8000kWh/år. Jag förstår inte riktigt hur du menar, du skriver att det aldrig är lönsamt att sälja jämfört med egenförbrukning, men du har räknat fram en diff på -40 öre. Då borde det väl vara lönsamt att sälja el när/om spotpriset är 50 öre, och köpa el för att ladda elbilen när/om spotpriset är 0 öre?
Hej, tror jag övertänkte det lite och räkna när är det mer lönsamt att sälja än använda det själv.
Då det finns ett fall med liknade spotpriser som gör att man tjänar mer att sälja på dagen och köpa på natten, med abonomang över 8000kwh.

Till din fråga om en formel, så borde det se ut så här:
Om vi antar att X är spotpris köp och Y är spotpris sälj så kan vi skriva det som
Vid X > 0: 1,25*X+0,75+0,49= Y+0,1+0,14+0,6 => 1,25*X+0,4 = Y
X => 0: X+0,75+0,49= Y+0,1+0,14+0,6 => X+0,4 = Y (då vi inte har moms på negativa priser) Här ser vi att säljpriset alltid måste vara 40öre högre än negativ spotpris.

Några exempel:
-10 öre spot: 30 öre sälj eller högre
-5 öre spot: 35 öre sälj eller högre
0 öre spot: 40 öre sälj eller högre
5 öre spot:46,25 öre sälj eller högre
10 öre spot: 52,5öre sälj eller högre
15 öre spot: 58,75 öre sälj eller högre
60öre spot: 115 öre sälj eller högre (detta är nattens pris i SE4)

Hoppas jag besvara rätt fråga nu :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.