[jag använde Flügger färg utomhus tills jag insåg att den alltid blev grå på ytan av mögel efter något år. Gäller både fönsterfärg och fasadfärg




QUOTE="Jhgbgvvvgvvkh, post: 5262747, member: 268444"]Vi renoverar hemma och har en hel del färg kvar i stora burkar. Det är mest den vanliga inomhusfärgen som möglat. Vi blev jätte förvånade att detta hände. På ca 4-5 burkar. En var ny oanvänd stor denna var inköpta förra sommaren. Två till från 2022 bruten färg inne. Samt en burk ca 2 år gammal.
Vi frågade flügger om detta och fick kalla handen. Så nu uppmanar vi er alla. Akta er för flügger färg. Den håller bara för stunden.[/QUOTE]
 
  • Ledsen
Jhgbgvvvgvvkh
  • Laddar…
J Jhgbgvvvgvvkh skrev:
Vi renoverar hemma och har en hel del färg kvar i stora burkar. Det är mest den vanliga inomhusfärgen som möglat. Vi blev jätte förvånade att detta hände. På ca 4-5 burkar. En var ny oanvänd stor denna var inköpta förra sommaren. Två till från 2022 bruten färg inne. Samt en burk ca 2 år gammal.
Vi frågade flügger om detta och fick kalla handen. Så nu uppmanar vi er alla. Akta er för flügger färg. Den håller bara för stunden.
Visa en bild på möglet vore ju bra, eller?
 
  • Gilla
zetamamman
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Proffsmålaren som gjorde om mitt vardagsrum för ca 15 år sedan klagade redan då på möglande inomhusfärger, då de enligt honom gjort de mer "miljövänliga" och att de därför fick slänga massor av färg. Det blev dyrare för kunden och ett stort slöseri med färg. Tyvärr står det sunda förnuftet inte högt i kurs numera.
Det beror väl på hur mycket färg de bunkrar i ladorna?
 
H
R Rolfan skrev:
jag använder bara Ottossons linoljefärg på hyvlat trä ute och inne, målar just nu om huset med guldockra, blåa, en 7 år gammal burk gick åt och ingen mögel där. På puts blir det alabaster silikatfärg. Lite dyrare, med dryga och med bra resultat.
Samma här. Använder enbart Slamfärg och Linoljefärg. Luktar gott, lätt att måla, håller länge och suger in i trät!

Man kan fråga sig själv ibland:
- Finns det några fasader eller räcken där virket ruttnat pga vattenbaserad färg av valfritt fabrikat? JA tusentals!
- Finns det några fasader eller räcken där virket ruttnat pga linoljefärg? Nej.
 
  • Gilla
Rooten48 och 4 till
  • Laddar…
H Haget skrev:
Samma här. Använder enbart Slamfärg och Linoljefärg. Luktar gott, lätt att måla, håller länge och suger in i trät!

Man kan fråga sig själv ibland:
- Finns det några fasader eller räcken där virket ruttnat pga vattenbaserad färg av valfritt fabrikat? JA tusentals!
- Finns det några fasader eller räcken där virket ruttnat pga linoljefärg? Nej.
Nu gillar jag generellt linoljefärg, men det är inget magiskt med den. Du kan också lägga till frågan om det finns fasader målade med linoljefärg som flagar, och ser rätt trista ut före grannhusen som är målade med "skitfärg". Jajamensan - det finns det. Det finns absolut fördelar med linoljefärg både inne och ute, men den är inte bäst på allt.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Syre gör så det möglar, förvara burken med locket nedåt så kommer inget nytt syre in.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 3 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ja vad var det nu... den som säljs av lassesiryd.se. Har även testat med ett av de andra kända fabrikaten och jag märket ingen skillnad.
Hur ordnar du med grundfärgen/blandningen? Alla jag har läst på och om ska spädas 10-20% och det luktar en del.
Man grundar med Wibos slipstrykningsfärg som bryts i samma kulör som snickeriförgen. Ingen av färgerna ska spädas.
 
Redigerat:
Huddingebo Huddingebo skrev:
Hade använt mer linoljefärg om det inte vore för lukten och torktiden.
Ska jag (som nu) måla lister, foder mm i kök så får jag göra den när resten är bortresta några dagar.
Men fint blir det!
Torktiden är ju längre, men lukten är ju underbar!
 
  • Gilla
sin och 1 till
  • Laddar…
H
Hep Hep skrev:
Nu gillar jag generellt linoljefärg, men det är inget magiskt med den. Du kan också lägga till frågan om det finns fasader målade med linoljefärg som flagar, och ser rätt trista ut före grannhusen som är målade med "skitfärg". Jajamensan - det finns det. Det finns absolut fördelar med linoljefärg både inne och ute, men den är inte bäst på allt.
Ja ett hus kräver ju underhåll. Fasader kan flagna och se trista ut, men orkar man inte underhålla sitt hus regelbundet kan man ju alltid bo i lägenhet…

tycker ändå färgen är ganska magisk.
 
  • Gilla
Jassievarg och 1 till
  • Laddar…
H
A Anders Jelmbark skrev:
Torktiden är ju längre, men lukten är ju underbar!
jo så är det, men inget problem för mig iaf!
 
J jockebq skrev:
Exakt samma med en Caparol-burk som endast är 8-10 månader gammal. Mycket mögel har skapats i denna.
Har en helt oöppnad burk som jag verkligen hoppas inte har samma bekymmer!
Målade idag med en vattenspädbar Caparolfärg (utomhusfärg) den var öppnad 2018 och innehöll ca 2 liter, den var helt ok.
 
  • Gilla
Jhgbgvvvgvvkh
  • Laddar…
J Jhgbgvvvgvvkh skrev:
Vi renoverar hemma och har en hel del färg kvar i stora burkar. Det är mest den vanliga inomhusfärgen som möglat. Vi blev jätte förvånade att detta hände. På ca 4-5 burkar. En var ny oanvänd stor denna var inköpta förra sommaren. Två till från 2022 bruten färg inne. Samt en burk ca 2 år gammal.
Vi frågade flügger om detta och fick kalla handen. Så nu uppmanar vi er alla. Akta er för flügger färg. Den håller bara för stunden.
J Jhgbgvvvgvvkh skrev:
Vi renoverar hemma och har en hel del färg kvar i stora burkar. Det är mest den vanliga inomhusfärgen som möglat. Vi blev jätte förvånade att detta hände. På ca 4-5 burkar. En var ny oanvänd stor denna var inköpta förra sommaren. Två till från 2022 bruten färg inne. Samt en burk ca 2 år gammal.
Vi frågade flügger om detta och fick kalla handen. Så nu uppmanar vi er alla. Akta er för flügger färg. Den håller bara för stunden.
 
Borsyraprodukter är en potenta antifungicider.
Används också i vissa örondroppar, cremer och vagitorium.
En skvätt boracol i väggfärgen kan inte jämföras med DDT!

Det som förvånar mig är att så många stämmer in i miljö- och hälsokören utan att reflektera ett dugg över balansen nytta vs. fara, eller om det skapas andra obra följdeffekter.
För eftersom färg inte håller måttet håller folk ute i stugorna på att tvätta istället.
Så här står det på Biltemas mögeltvätt som det blaskas med.
Farosymboler. Text varnar för korrosion, hudirritation, ögonirritation, långtidsskador på vattenorganismer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Thomas Buskhagen och 7 till
  • Laddar…
TRJBerg
Helt hysteriskt med "gifter" idag. Hela naturen är full av gifter från djur, växter, bakterier och svampar.
Därtill sådant från berggrunden som Arsenik mm.
Har inte sett några rapporter om reella problem med gifter i samband med hushålls- och hem-användning sedan, låt oss säga, 70-talet.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 2 till
  • Laddar…
J Jhgbgvvvgvvkh skrev:
Vi renoverar hemma och har en hel del färg kvar i stora burkar. Det är mest den vanliga inomhusfärgen som möglat. Vi blev jätte förvånade att detta hände. På ca 4-5 burkar. En var ny oanvänd stor denna var inköpta förra sommaren. Två till från 2022 bruten färg inne. Samt en burk ca 2 år gammal.
Vi frågade flügger om detta och fick kalla handen. Så nu uppmanar vi er alla. Akta er för flügger färg. Den håller bara för stunden.
Jag har hört att problemet är när man rör om i färgen. Varje gång man blandar så kommer det ner mer mögelsporer och färg är kalasmat för microber. Kag har haft väldigt lite problem med flugger men är noga med att röra om med rena verktyg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.