Om vi ska gradera "miljövänlighet", så hivar jag hellre ut hundra liter tapetklister på tomten än jag sprutar en deciliter DDT på grusgången.

Jag håller med om att det kan vara irriterande att en halvgammal färgburk möglar så att man behöver köpa mer färg, men att ur den enda informationen få det till en sanning att det är sämre för miljön att sälja färg utan antimögelmedel är bara dumt. Den kan givetvis vara sämre, men mer troligt är att det är rätt bra att man slipper tillverka och kleta ut de tillsatta gifterna på sina sovrumsväggar.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 16 till
  • Laddar…
Det är viktigt att miljöhänsyn är reell och har effekt.
Gissar att varken signaturen Hep, färgtillverkarna eller ministrarna i EU har gjort en livscykelanalys på vad som är minst belastande på miljön om man ser till alla aspekter. Inte heller jag naturligtvis.
Men att behöva slänga färg eller måla om / tvätta stup i kvarten har säkert ett stort "pris" på miljöns minuskonto.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 6 till
  • Laddar…
D
Intressant. Jag använder då och då med glädje färger som samtliga inköptes och öppnades 2013, dels fasadfärg från Nordenpaint, dels betong/puts-färger från Caparol. Men förra veckan hade jag slut på en av Caparolerna (den som förut hette Amphisilan om jag minns rätt) så jag fick köpa och knäcka en ny burk. De hade bara treliters inne men jag tänkte att den förra burken höll öppnad i 10 år så det borde väl gå bra igen. Men jag får kanske ångra mig.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
@
Har kvar en burk med zink färg...säkert över 30 år gammal....fungerar fortfarande!
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 4 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Hade använt mer linoljefärg om det inte vore för lukten och torktiden.
Ska jag (som nu) måla lister, foder mm i kök så får jag göra den när resten är bortresta några dagar.
Men fint blir det!
Vilket fabrikat har du använt? Jag har slutligen landat i Wibo linoljefärg efter att ha testat det mesta. Luktar minimalt och torkar utan problem på ett dygn om ventilationen är god. Dessutom väldigt enkel att måla med jämfört med Gysinge, Ottsons, E&C med flera.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 6 till
  • Laddar…
Vi bor då på en plats där luftfuktigheten oftast ligger runt 80% och vår färg har inte möglat i burkarna. Det möglar däremot på väggarna, men vi blandar i lite mögelskydd i färgen innan vi målat och har inte haft nåt problem på 10 år nu.
 
Spruta lite ättika innan ni sätter på locket för att undvika att färgen surnar. Det behövs oavsett fabrikat.
 
  • Gilla
Jhgbgvvvgvvkh och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Det är viktigt att miljöhänsyn är reell och har effekt.
Gissar att varken signaturen Hep, färgtillverkarna eller ministrarna i EU har gjort en livscykelanalys på vad som är minst belastande på miljön om man ser till alla aspekter. Inte heller jag naturligtvis.
Men att behöva slänga färg eller måla om / tvätta stup i kvarten har säkert ett stort "pris" på miljöns minuskonto.
Det stämmer att jag inte gjort den analysen för målarfärg, men i mitt jobb gör jag den typen av helhetsanalyser lite då och då. När man gör det stöter man ofta på lite olika svårhanterliga problem. Om du byter ut "miljö" mot "klimat" i färgdiskussionen så har du rätt i de allra flesta fall, att en ny omgång färg med tillverkning och transporter är det sämsta alternativet för klimatet. Men här, som på många ställen, står "klimat" och "miljö" mot varandra. Att transportera lite mindre färg är såklart bra på sikt, men den utrotningshotade grodan som lever i det förgiftade vattnet har mer akuta problem än om jordens temperatur går upp lite eller mycket om 50 år.

Det här är en av de stora utmaningarna vi står inför. Om vi ska rädda klimatet kanske vi behöver offra delar av miljön, vilket varken är enkelt eller populärt. Att jämföra koldioxidutsläpp mot miljögifter för att bestämma vilket som är värst i ett speciellt fall är extremt svårt. Det jag ville ha sagt var att det ibland kanske är värt att offra klimatet för miljöns skull och ibland är det precis tvärtom. Mitt exempel om att slösa bort en massa mjöl och vatten genom att hälla ut tapetklister i naturen troligen är mindre dåligt än att spruta ut DDT i samma natur, var bara för att belysa att det inte är så enkelt. Ibland är gifterna man tar bort så dåliga att det är värt att produkterna har sämre hållbarhet, medan det i andra fall är tvärtom då gifterna inte är speciellt farliga men tillverkningen väldigt resurskrävande.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 17 till
  • Laddar…
N
Så går det när man använder vattenlösliga plastfärger. Detta problem uppstår inte när man målar med linoljefärg. Linoljefärg spädes med fördel med linolja om man vill undvika terpentin.
 
  • Gilla
Jassievarg och 5 till
  • Laddar…
jag använder bara Ottossons linoljefärg på hyvlat trä ute och inne, målar just nu om huset med guldockra, blåa, en 7 år gammal burk gick åt och ingen mögel där. På puts blir det alabaster silikatfärg. Lite dyrare, med dryga och med bra resultat.
 
  • Gult trähus, röd takpannor, renovering pågår, stegar, grönt gräs, soligt, blå himmel, trädgårdsparasoll, inga personer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Månskensbyggare och 21 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Det är viktigt att miljöhänsyn är reell och har effekt.
Gissar att varken signaturen Hep, färgtillverkarna eller ministrarna i EU har gjort en livscykelanalys på vad som är minst belastande på miljön om man ser till alla aspekter. Inte heller jag naturligtvis.
Men att behöva slänga färg eller måla om / tvätta stup i kvarten har säkert ett stort "pris" på miljöns minuskonto.
Det behöver ju inte bara handla om utsläpp eller svinn, det kan ju mer handla om att vi inte ska stryka "gift" på våra väggar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag brukar blanda i några droppar bensaltensid (eller vad det nu heter) iallafall i utefärgen. Förhindrar mögelpåväxt. Borde funka i burken också.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Vissa färger tenderar till att vara känsligare än andra. Tex Takfärger och tapetlim är ständigt återkommande problem-produkter i ämnet. Är burken helt ny och oöppnat så är det ju en reklamation. Händer även att det kommer ner skit i färgen under produktionen, och detta är ju såklart svårt för färgbutiker att kontrollera. Framför allt om man håller sig till standardkulörer så burken aldrig behöver öppnas i butiken. Man får inte heller glömma bort att i många fall påverkas färgen av yttre faktorer. Står du med burken öppen medan du målar antingen ute eller inomhus under en byggnation så finns det mycket olika partiklar i luften som sedan letar sig ner i färgen och sedan påverkas dess livslängd. En stor bov i dramat är när man använder en gammal roller eller pensel som inte är helt ren. Att flügger ger ”kalla handen” beror ju till stor del på att de inte kan säkerställa att du faktiskt använt rena verktyg och låtit burken stå i en sådan miljö som den klarar av.

Som jag ser det vill jag hellre använda färger som jag vet varken skadar mig eller min omgivning och har kortare livslängd än tvärt om.

Det man kan ta med sig är att
1. köp inte mer färg än du behöver.
2. köper du mer färg än du behöver för stunden, häll över den färgen du använder i ett annat kärl så originalburken inte står öppen i onödan och att du inte doppar verktygen i den.
3. använd alltid helt rena verktyg när du målar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
J Jhgbgvvvgvvkh skrev:
Vi renoverar hemma och har en hel del färg kvar i stora burkar. Det är mest den vanliga inomhusfärgen som möglat. Vi blev jätte förvånade att detta hände. På ca 4-5 burkar. En var ny oanvänd stor denna var inköpta förra sommaren. Två till från 2022 bruten färg inne. Samt en burk ca 2 år gammal.
Vi frågade flügger om detta och fick kalla handen. Så nu uppmanar vi er alla. Akta er för flügger färg. Den håller bara för stunden.
Jag köper den bästa färgen i Norge för att vara säker på att inte den svensksålda är "miljöanpassad". Det är Gjöco Maximal Supermax självrengörande. Mycket lätt att måla med, hustrun målade hela huset av bara farten när hon kom igång. Det går att måla även på hösten eftersom färgen är dammtorr på en timme och suger inte upp luftfuktighet. I Norge har de värre klimat än oss, men alla hus ser nymålade ut hela tiden. Nu vet ni varför. Den är också billigare än svensk färg, så man får resan betald om man bor efter norsk gräns. Dessutom vet de norska färghandlarna allt om målning eftersom de oftast är målare själva. I Sverige har jag blivit grundlurad flera gånger. Efter 4-5 år ser huset helt nymålat ut.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 8 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Vilket fabrikat har du använt? Jag har slutligen landat i Wibo linoljefärg efter att ha testat det mesta. Luktar minimalt och torkar utan problem på ett dygn om ventilationen är god. Dessutom väldigt enkel att måla med jämfört med Gysinge, Ottsons, E&C med flera.
Ja vad var det nu... den som säljs av lassesiryd.se. Har även testat med ett av de andra kända fabrikaten och jag märket ingen skillnad.
Hur ordnar du med grundfärgen/blandningen? Alla jag har läst på och om ska spädas 10-20% och det luktar en del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.