Går och funderar så sakta på en våning till. Har ritat följande med Google Sketchup samt Visio för planskissen.

Huset idag

Tillbyggnadsidéer

1. Allmänna kommentarer på dessa idéer och skisser?
2. Tips på bra gratisprogramvara för detaljerade planritningar?

/Per
 
Bilderna till mitt inlägg, nu när jag lärt mig hur man bifogar dem :)
 
  • bystavägen 6 mansard planskiss övervåning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bystavägen 6 mansard syd.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan bara säga, grymt snyggt ritat!

Det som slog mig är att du inte ritat en ny planlösning över nedervåningen. Jag antar att du skall öppna upp rejält då du inte behöver sovrummen längre. Denna tycker jag blir mer spännande att rita än övervåningen.

Inget större "föräldrasovrum" med klädkammare? Det är ju vanligt nuförtiden.

Den första tanken som slog mig var dock att det ser ut som ett "vanligt hus". Detta är ju inte fel och det är riktigt snyggt, men om man skulle genomföra ett så här stort projekt skulle jag nog försöka göra huset lite mer "unikt" till utseendet. Det finns ju enorma möjligheter!

Bara några spontana tankar...

PS. Jag tycker att det går alldeles utmärkt att rita planlösningar i Sketchup också. När man sedan är klar är det enkelt att "dra upp" väggarna för att få en bättre känsla.
 
Snygt, tycker jag. Verandan skulle jag glasa in mer för att få mera sol och utekänslan inne. Sen håller jag med föregående talare att det hade varit intressant att se nedre våningen för det finns lite frågor om garderober/klädkammare, större badrum mm. Uppe i den lilla toan hade jag nog bytt plats på toan och duchen. Föräldrarsovrum har bara tre garderober, jag tycker att det är väldigt lite. Men bra med barnrum på 12 m2.
 
Hemmakatten
Det hus ni har nu ser ut som den sommarstuga det är (inget illa ment), trevligt och lite puttinuttigt med alla altaner och gästhus och förråd. Välskött och trevligt, men fortfarande sommarstugekänsla. Tillpåbyggnaden gör att huset blir en villa, en gård, ett permanenthus med tyngd och självsäkerhet. Dock tycker jag att de flesta av alla dessa altaner skall bort. de får det nya huset att fortfarande se ut som ett fritidshus. De tynger ner och plottrar bort det nya huset. huset skulle vara vackrare om man ser det fullt ut, dvs. från marken och uppåt. Ett vackert, ståtligt hus.Möjligtvis en altan på ena sidan. Uteplatser kan man ha ändå, gärna många, men låt dem inte förstöra huset.
 
Du ber om åsikter - och inte vill man vara negativ inte ... ;) men det är svårt att rita om ett hus. Tror att det 'betalar sig' att anlita en duktig arkitekt. Det finns ju någon anledning till att arkitektyrket kräver 5-6 års utbildning. Estetik är dessutom ännu svårare när man bygger till. Ritningen du gjort är tekniskt snygg - men estetisk ... nja ...

Utan att veta hur undervåningen är eller tänkas bli tycker jag att de fyra sovrummen inte bör vara lika stora. Ett föräldrasovrum/master bedroom får gärna vara större. Barn har man bara till låns - plötsligen sitter man där i huset med utflugna ungar och övervåningen är då väldigt svår att få någon rätsida på. Det är inte fel att låta yngsta barnet ha ett mindre rum och flytta 'upp' när den älsta lämnar boet. Planera redan i detta skede på olika öppna planlösningar dvs man ska lätt kunna riva/flytta väggar när familjesituationen ändras. En samlad snygg garderobsvägg någonstans utanför sovrummen kan vara ett alternativ om man vill minimera en sovrumsyta.

4 sovrum (5 personer) bör helst ha ett rejält badrum med toa samt separat dusch med toa. Även om det finns gästtoa i bottenvåningen ska man inte behöva ta sig nerför trappan i nattkläder. Jag hävdar fortfarande (se andra trådar) att våra behov av numerära hygienutrymmen kommer att öka och jag tror det är en god investering att satsa på detta. Du bygger dessutom på attraktiv ort så andrahandsvärdet säkras.
 
Hej alla. Vad trevligt med många som har något att säga.

Jag har ritat undervåningen också, men bara för hand än så länge. Det var givande att dela med sig här, så jag ska försöka hinna med det snart.

Ett krux är att hitta ett bra ställe för trappan.

Bra med långsiktiga tankar kring vad som händer när barnen vuxit upp och stuckit. De är idag 5, 3 och en till på g. Så framåt 2022 börjar de väl droppa av. Men fram till dess lär behoven bara öka och öka om jag får gissa.

Ja, det är en gammal sommarstuga (mäklarn gjorde en fuling när han sålde till oss, han satte utgångspris 1,6 och tjatade om sommarstuga hela tiden under hela processen, efteråt fick vi reda på att han hade 3% på allt upp till 1,9 sedan 15% för allt däröver. Vi betalade strax under 2,7). Men just nu går det utmärkt att bo här, barnen delar rum etc. Men visst, det är läge att ändra en del utanpå med altaner etc. Jag gillar de tankarna också.

Yonna, säg gärna vad du tycker ärligt om estetiken etc. Jag har aldrig ritat något i husväg förut och har inga förväntningar på att det ska bli bra, jag är bara ärligt intresserad av alla typer av kommentarer, negativa som positiva. Självklart är det klokt att anlita en arkitekt, men när man har huvudet fullt av idéer är det kul med dagens snabba verktyg att visualisera och testa ett ta g först, för att bilda sig själv en uppfattning och lära sig om inte annat.

Håller en vanligt torpargrund och det hus som står där idag för en mansard-påbyggnad? Någon med erfarenhet av det?

/Per
 
:)Jo, jag förstår fullständigt hur roligt det är att leka, rita, fantisera & drömma om hur ett hus kan bli bättre! Jag har roat mig med detta i många år, framför allt med mitt gamla hus som jag sålde för två år sedan. Att planera ett stort hus är alltid lättare än att planera ett minimalistiskt hus. Jag själv blev överväldigad när jag såg arkitektens första skiss ... men förutsättningarna var andra än för dig som behöver bygga ut/till för stor familj.
 
Så här ser planlösningen ut på entreplan, dvs vårt enda våningsplan idag.
 
  • planskiss_entreplan_071011.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är några fler bilder på andra tillbyggnadsalternativ med olika kupor/kökstak samt en helt annan variant av mer yta bakom huset. Själv lutar jag mest åt en enkel mansardvåning just nu med bibehållet kökstak - det skulle ge oss den extra yta vi behöver och huset skulle få en mer permanent karaktär. Sen kan vi bygga kupor eller nya altaner längre fram om vi vill och prioriterar det. Det kostar ju pengar också.

Håller med tidigare inlägg om att en del av altanerna är överflödiga. Men mer för att jag vet vad vi använder och inte. Det är många vita pinnar att tvätta och måla etc.

(För den sketchupintresserade: Jag har lagt de olika taken och tillbyggnaderna i olika lager och kan välja och vraka vad jag vill se - mycket kraftfullt för att visualisera idéer)

Tar mer än gärna alla sorters kommentarer på vad som helst av allt detta.
 
  • mansardvåning_befintligt_kökstak_071014.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mansardvåning_sadelkupa_071014.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mansardvåning_mansardkupa_071014.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • befintligt_hus_071014.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
och den smått klumpiga men förmodligen billiga tillbyggnaden bakom huset
 
  • tillbyggnad_bakom_071014.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan vara en fördel att låta en arkitekt titta på de olika ideerna, eller iallafall den man fastnat för själv.
Att rita om ett hus man bor i gör att man blir lite låst i sitt tänkande.
En utomstående kan se allt med nya, fräscha ögon och komma med lysande lösningar som gör det hela både bättre och billigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.