Gissar att det här är något skåp för fiberoptik eller liknande. Står opto kabel på det. Får man måla sånt skåp? Eller är det kanske bättre att bygga in det i e.g ett träskydd såsom man gör med "hus" till luftvärmepump, för att skydda från barnens pillriga händer.
 
  • Elutrustning utomhus, slang, rosa vattenkanna, tegelvägg, oranga kabel på rulle.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara att måla över, det hade jag gjort. Ingenting som säger att dessa skåp måste vara i en viss färg.
 
  • Gilla
Wolfpaw
  • Laddar…
C
Är det ditt skåp då?
Lite skumt att ha ett helt skåp med fiberkablar och inte ens veta riktigt vad det är till för...
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Är det ditt skåp då?
Lite skumt att ha ett helt skåp med fiberkablar och inte ens veta riktigt vad det är till för...
Det är sannolikt inte hans skåp dock så kan han inte nekas att måla över det.

Bor ts i en villa eller ett radhus? Är detta ett radhus (vilket jag misstänker) så är det förmodligen en kopplingspunkt som förbinder de närmsta grannars fiberkablar. I så fall tillhör skåpet brfen/samfällighetsföreningen även om den står på ts tomt.

Att flytta på skåpet är nog inget alternativ tyvärr.
 
C
DenGode DenGode skrev:
dock så kan han inte nekas att måla över det.
Menar du att det finns någon laglig rätt att måla andras skåp som står på din tomt?
 
C cpalm skrev:
Menar du att det finns någon laglig rätt att måla andras skåp som står på din tomt?
Det finns ingen som skulle klaga på det pga risken att husägaren eventuellt skulle kunns jävlas/sätta hårt mot hårt och kräva att skåpet flyttas.

Detta är ganska komplicerat och oftast ingenting som brfer/operatörer vill ha att göra med.

Därför tillåts det oftast att liknande skåp/skarvboxar målas över. Dessutom ser det ju snyggare ut vilket gynnar allihopa.
 
Bor i radhus ja och det är troligen någon kopplingspunkt som leder fiber vidare till andra i längan
 
Wolfpaw Wolfpaw skrev:
Bor i radhus ja och det är troligen någon kopplingspunkt som leder fiber vidare till andra i längan
Jag skulle måla om det. Du vinner ingenting på att bygga in skåpet såvida du inte tycker att det blir snyggare då.

Att bygga in det blir lite mer komplicerat om det någon gång skulle behövas dras om någon fiberkabel därifrån. Då skulle du i värsta fall behöva ta bort inbyggnaden så folket kan komma åt ordentligt.
 
C
DenGode DenGode skrev:
Det finns ingen som skulle klaga på det pga risken att husägaren eventuellt skulle kunns jävlas/sätta hårt mot hårt kräva att skåpet flyttas.
Så det är fritt fram eftersom ingen vågar riskera att du jävlas med dem?
Du får ursäkta mig, men det var i all välmening det dummaste resonemanget jag hört på länge.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Så det är fritt fram eftersom ingen vågar riskera att du jävlas med dem?
Du får ursäkta mig, men det var i all välmening det dummaste resonemanget jag hört på länge.
Så ligger det till sen får du tro vad du vill. Det är ingen som kommer att bry sig om ts väljer att måla om skåpet.
 
  • Gilla
Wolfpaw
  • Laddar…
Just i detta läget tror jag det är svårt att göra det mycket snyggare med annan färg på skåpet men smaken är ju som baken.
Kan inte tänka mig att någon kommer att klaga så länge du inte vräker in färg i lås eller målar så att det inte går att öppna skåpet och inte målar över ev märkskyltar. Tillochmed bättre än att bygga in det då det kommer bli svårare för ev framtida tekniker att hitta skåpet om det sitter inbyggt. Kan ju kolla med föreningen (gissar att det finns en förening då det är radhus) om det stämmer att denna används för hela längan eller kanske för ett helt område. Kan ju vara bra att veta för framtiden.
 
  • Gilla
DenGode
  • Laddar…
DenGode DenGode skrev:
Det finns ingen som skulle klaga på det pga risken att husägaren eventuellt skulle kunns jävlas/sätta hårt mot hårt och kräva att skåpet flyttas.

Detta är ganska komplicerat och oftast ingenting som brfer/operatörer vill ha att göra med.
Eftersom det är ett radhus så finns det säkert en samfällighet eller en förening. Då finns det inget hårt-mot-hårt att sätta för att kräva en flytt.

Ja, förutom att radhusägaren som inte gillar skåpet flyttar då...

Vad som skulle kunna hända är dock att ägaren av skåpet blir sur för att det är målat och kräver TS på kostnaden för återställandet. Det skulle ägaren rent juridiskt ha mycket större chans att nå framgång med. (Men det är antagligen ingen överhängande risk, trots att det rent juridiskt är korrekt.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.