ngn som har eldat med atmos av dagens års model och orlans panna vad talar för orlan? mer än ved magasinet?
 
Tidde skrev:
ngn som har eldat med atmos av dagens års model och orlans panna vad talar för orlan? mer än ved magasinet?

Priset... :)
Orlan 60 kW med 310 l eldstad (75 cm ved) 31700:- + frakt, Orlan 80 med 465 l eldstad (meters ved) 41900:- + Frakt
Tror inte heller den är sämre än andra dyrare märken heller..

Atmos 75 58800:- så man nästan en Orlan 80 kW med tank till samma pris som endast pannan..
 
jo men jag får andra priser på atmos.. det får jag inte på orlan dessutom har orlan tryckande fläkt atmosen har både sugande och tryckande.
Har fått för mig att det är lättare att tända med sugande fläkt med (har en tjej som med ska kunna tända utan att det krabbar jätte mycke. men visst orlan är inte fel...
 
Med tryckande fläkt ryker det in lättare vad jag har hört. Ska du lägga i mer ved måste själv draget ta över.
Förbränningstekniskt ska tryckande vara bättre sägs det

Ett minus för orlan är väl att du får pilla på styrelektroniken för att få riktigt varmt i tankarna
 
Andreas_Hansson skrev:
Med tryckande fläkt ryker det in lättare vad jag har hört. Ska du lägga i mer ved måste själv draget ta över.
Förbränningstekniskt ska tryckande vara bättre sägs det

Ett minus för orlan är väl att du får pilla på styrelektroniken för att få riktigt varmt i tankarna
jag har inte pillat med elektroniken och jag får upp tankarna till 90 grader
 
Jaså har dom gjort om styrningen? Är tankarna 90 grader i botten oxå?

Eller har du lurat tempgivaren?
 
Andreas_Hansson skrev:
Jaså har dom gjort om styrningen? Är tankarna 90 grader i botten oxå?

Eller har du lurat tempgivaren?
När tankarnaär 80gr börjar pannan pausblåsa och tempen stiger succesivt till returtempen till ladomaten är 90 gr då slår överhättningsskyddet in och fläckten stannar, väldigt enkelt!
 
vad säger sotaren om orlan då? lura tempgivarna är inte så svårt att göra.. verkar som att de flesta har mycket positivt om orlan.
 
Tidde skrev:
jo men jag får andra priser på atmos....
Vad skulle du få den för??

För hursom helst så har du behov av en panna modell XL om du inte vill bo i pannrummet... :)

Nackdelen med orlan är väl att den har tryckande fläkt men om det även ska installeras en skorsten där pannan står är det ju lungt, Sämre om befintlig skorsten redan finns på plats o den är lite snålt tilltagen då behöver du en rökgasfläkt på taket oxå,,,
 
Tidde skrev:
vad säger sotaren om orlan då? lura tempgivarna är inte så svårt att göra.. verkar som att de flesta har mycket positivt om orlan.
Har tyvär alltid jobbat då sotar`n varit på besök . Var endast med då prylarna skulle provtryckas och då sa han att hans nästa panna skulle bli en orlan pga priset, jag tror däremot att han alldrig hade sett en i drift.
Pannan är ju byggd för att eldas på detta sätt och ska ju vara miljögodkänd även under modulerande drift och var jag har förstått så hänger miljövänligheten ihop med hur mycke sot och tjära som bildas under eldningen men jag kan ha fel?
 
Tidde skrev:
men vad säger ni? tänker jag galet eller ska man bygga en sådan hära anlägning? är det en förstor eller för liten panna? hur är de med calmar v65 är det ett allternativ? veda 70? orlan 75? finns det ngn som har testat alla pannorna?
Han som jag köpte min orlan av saluför en panna som jag tror heter maga. denna panna verkar mycket inressant bra pris, gjutjärnsluckor och väldigt enkel keramik tror att den fanns i ganska stora storlekar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.