Jag har fått för mig att jag ska måla våra fönster med linoljefärg. De är för närvarande laserade i mörkbrunt, och jag vill göra dem vita. Jag har läst att linoljefärg ska strykas på väldigt tunt, men tycker inte att den täcker. Efter fyra strykningar är ytan fortfarande inte helt vit. Och varje strykning tar flera dagar för att torka. När jag stryker ett nytt lager tycker jag dessutom inte att de gamla mörkare ränderna efter penseln blir vitare. För att få vitt måste jag doppa penseln i mer färg. Men om jag inte stryker ut den supertunt torkar den "aldrig". Hur kan jag få bort det bruna och få fönstren att torka?
Jag har fått förslag om att grundmåla med vattenbaserad färg för att få bort det bruna, och sedan ta linolja utanpå. Det är innerbågar och insidan av karmen det handlar om, så det behöver egentligen inte särskilt mycket skydd (utsidan målar jag med grön linoljefärg som täcker bra och torkar snabbt).
Så varför tog jag vit linoljefärg från början? Jo, för att det ska vara bra. Det luktar inte så att man får ont i huvudet. Man behöver inte tvätta penseln med lösningsmedel. Det torkar inte innan man hunnit måla klart. Det fastnar på underlaget.
Mina anledningar att inte välja annan oljefärg: Den luktar jobbigt. Man måste hålla på med lösningsmedel.
Mina anledningar att inte välja vattenbaserad färg: Den torkar för fort. Den fastnar kanske inte på underlaget (hade detta problem med en dörr som vi lade ner en massa jobb på, sedan lossnade färgen om vi råkade stöta till den. Inte roligt).

Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Just nu stryker jag och stryker, men vi har många fönster och inte så mycket plats, så vi kan inte jobba med många samtidigt. Ett fönster i taget leder till att vi aldrig blir klara när färgen inte torkar. Kanske ska byta märke? Har köpt Allbäcks vita och ottossons gröna, Ottosons vita torkar kanske lite snabbare? Jag är inte omöjlig, det räcker om den torkar på två dagar...
 
Jag har målat alla våra nya fönster till hela huset (ca 100 bågar...) med vit linoljefärg och jag känner inte igen det du beskriver. Kan det bero på att träet var laserat tidigare ? Vi använde Kulturhantverkarnas vita linoljefärg, funkade jättebra. Jag målade så tunt det i princip gick så jag tror inte det är tjockleken det beror på. Jag väntade dock rejält mellan varje strykning.
 
Är det inte väderleken då? Alltså, det får inte vara för fuktigt när man målar, och inte för kallt, för då torkar det verkligen aldrig. På sommarstugans fönster målas det bara de somrar som det är riktigt jämrans varmt och torrt, alla regn-somrar är fönstermålningsbefriade (vi har rätt många fönster och tar bara ett par per sommar, så det går jämnt runt). I somras var en slappar-sommar, det gick inte att tjära huset heller på grund av väderleken...
 
Det kan bero lite på pigmentens egenskaper faktiskt. Titandioxid (som Allbäcks vita innehåller) torkar sämre än zinkoxid, men ska egentligen ha bättre täckegenskaper, så jag misstänker att det delvis beror på att dina fönsterbågar varit betsade. Sen torkar ju linoljefärg genom oxidering och endast under vissa temperaturer, så se till att det är varmt och god luftgenomströmning där du jobbar.
 
Tack för svar. Vi har plockat in bågarna i huset, har ca 48% fukthalt, runt 21 grader, gott om ljus och har satt en fläkt bredvid för att få rotation på luften så att det blir gott om syre. Jag målade bågarna i lördags och hade hoppats på att kunna måla dem idag igen (tisdag), men det finns fortfarande vissa partier som inte är torra. Största delen av ytan är torr, men jag antar att partierna som inte är torra fått för tjockt med färg på sig. Suck. Tack för info om olika pigment, jag funderade ju på att testa Ottossons vita, men den innehåller också titanoxid, vad jag förstått, så det är kanske inte lönt.
 
Ottosons vita färg är en blandning av titanoxid och zinkoxid och det ska egentligen vara bäst i teorin. Jag har inte jobbat med den så jag vet inte hur den är. Ottoson har dock torkmedel i sin färg vilket borde spela roll!
 
Aha, låter intressant. Jag kanske skulle testa en burk av den, då. Tack för info!

Betyder det att Allbäck inte har torkmedel i sin?
 
W
Målar enbart med ottosons så jag kan inte säga något om andra fabrikat men har målat med både zinkvitt och titan vit. Tycker det torkar bra och titan vitt täcker riktigt bra. Bara possitiva omdömmen om dessa alltså.
 
Jag har nu införskaffat en burk av Ottossons gräddvita, och har målat två ytterbågar med den samtidigt som jag målade två bågar med Allbäcks. Efter knappt två dygn är Ottossons torr, medan Allbäcks fortfarande är våt och fastnar på fingret. Det är även skillnad på utseendet. Allbäcks ger direkt en matt yta, medan Ottossons är något glansig, men jag vet inte hur det utvecklar sig längre fram.

En tragiskt upptäckt är att på innerbågarna jag målade med Allbäcks släpper färgen i sjok. Den har alltså inte fäst ordentligt på underlaget. Mycket tragiskt efter nästan en månads arbete och fyra strykningar. Troligtvis är det underarbetet som brister. Jag tvättade bågarna med ammoniak, men eftersom jag inte hittat någon info om lämplig styrka, samt att det inte står på min ammoniak vad den har för koncentration, gjorde jag kanske blandningen för svag. Ibland vill man bara gråta, men det gäller helt enkelt att göra bättre ifrån sig på resterande bågar (de är väldigt många). För tillfället har vi valt att rugga den blanka, laserade ytan med sandpapper, men det känns ohållbart att behandla alla karmar på det viset. Ska tala med min färghandlare om han kan rekommendera något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.