Vi renoverar hemma och har en hel del färg kvar i stora burkar. Det är mest den vanliga inomhusfärgen som möglat. Vi blev jätte förvånade att detta hände. På ca 4-5 burkar. En var ny oanvänd stor denna var inköpta förra sommaren. Två till från 2022 bruten färg inne. Samt en burk ca 2 år gammal.
Vi frågade flügger om detta och fick kalla handen. Så nu uppmanar vi er alla. Akta er för flügger färg. Den håller bara för stunden.
 
  • Staplade vita hinkar av Flügger-färg vid en trätrappa, en rosa på toppen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
EllinorLag och 13 till
  • Laddar…
F
J Jhgbgvvvgvvkh skrev:
Vi renoverar hemma och har en hel del färg kvar i stora burkar. Det är mest den vanliga inomhusfärgen som möglat. Vi blev jätte förvånade att detta hände. På ca 4-5 burkar. En var ny oanvänd stor denna var inköpta förra sommaren. Två till från 2022 bruten färg inne. Samt en burk ca 2 år gammal.
Vi frågade flügger om detta och fick kalla handen. Så nu uppmanar vi er alla. Akta er för flügger färg. Den håller bara för stunden.

Säker på att det är mögel? Låter osannolikt om burken inte ens varit öppen.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Det är samma sak med Beckers. Färgen möglar eller ändrar konsistens inom ett år, längre tid är än så är den garanterat oanvändbar. Några hinkar har inte möglat men färgen luktat härsket.

En lackfärg hade börjat lukta annorlunda och var mer vattnig i konsistensen, provmålade med den och den hade då en gulare nyans.

Något är ändrat för såhär var det inte tidigare.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
F
Jag har massa färg som stått öppnade i flera år som fungerat fint. T ex Teknos fönsterfärg och Sadolin väggfärg.
 
  • Gilla
currelina och 5 till
  • Laddar…
En inte alltför vild gissning är att konserveringsmedel och antimögelmedel inte är speciellt snälla mot varken människa eller miljö och att man därför dragit ner på dem eller bytt ut dem mot snällare och därmed mindre effektiva medel.

Tapetklister är likadant, efter ett halvår är en öppnad burk oanvändbar på grund av mögel.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Swe_Mala och 18 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
En inte alltför vild gissning är att konserveringsmedel och antimögelmedel inte är speciellt snälla mot varken människa eller miljö och att man därför dragit ner på dem eller bytt ut dem mot snällare och därmed mindre effektiva medel.

Tapetklister är likadant, efter ett halvår är en öppnad burk oanvändbar på grund av mögel.
Ja jag hade flygger färg förut o de burkarna gick att använda säkert 4-5 år senare förut.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
En inte alltför vild gissning är att konserveringsmedel och antimögelmedel inte är speciellt snälla mot varken människa eller miljö och att man därför dragit ner på dem eller bytt ut dem mot snällare och därmed mindre effektiva medel.

Tapetklister är likadant, efter ett halvår är en öppnad burk oanvändbar på grund av mögel.
Med resultat att färgtillverkarna får tillverka och sälja mer färg.
Knappast miljövänligt.
 
  • Gilla
perror och 15 till
  • Laddar…
MultiMan
Proffsmålaren som gjorde om mitt vardagsrum för ca 15 år sedan klagade redan då på möglande inomhusfärger, då de enligt honom gjort de mer "miljövänliga" och att de därför fick slänga massor av färg. Det blev dyrare för kunden och ett stort slöseri med färg. Tyvärr står det sunda förnuftet inte högt i kurs numera.
 
  • Gilla
  • Haha
Beje.B och 12 till
  • Laddar…
Köp andra färgtyper där (och när) det passar. Linoljefärg som ett exempel.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 19 till
  • Laddar…
G Gräsand skrev:
Köp andra färgtyper där (och när) det passar. Linoljefärg som ett exempel.
Hade använt mer linoljefärg om det inte vore för lukten och torktiden.
Ska jag (som nu) måla lister, foder mm i kök så får jag göra den när resten är bortresta några dagar.
Men fint blir det!
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 6 till
  • Laddar…
"riktig" linoljefärg innehåller inget lösningsmedel och luktar inte särskilt mycket. Men torktiden kan såklart vara ett problem.
 
  • Gilla
janusz_w och 6 till
  • Laddar…
Exakt samma med en Caparol-burk som endast är 8-10 månader gammal. Mycket mögel har skapats i denna.
Har en helt oöppnad burk som jag verkligen hoppas inte har samma bekymmer!
 
useless useless skrev:
"riktig" linoljefärg innehåller inget lösningsmedel och luktar inte särskilt mycket. Men torktiden kan såklart vara ett problem.
Jag tycker ändå att riktigt linoljefärg luktar en hel del. Dock tycker jag inte att det luktar illa men visst luktar det en del.
 
Det är så miljövänligt att man måste kasta hälften om man inte skyndar sig.
Och det man använt möglar sen på ytan i alla fall.
Häll i en skvätt (1%) Boracol.
 
  • Gilla
Enolf och 6 till
  • Laddar…
Håller med.
Målar mycket hellre upp litervis med allergiframkallande skit på väggarna i barnkammaren och sen snubbla på färgburkar i källaren i åratal än att vara tvungen att räkna någorlunda rätt på färgåtgång.

Det var bättre förr när färgen höll tills den var omodern och målarna fick eksem, precis som det ska vara. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Ledsen
Roger Fundin och 49 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.