D Daniel 109 skrev:
Ja, vi har blivit lite väl extrema i vårt säkerhets jagande.

Säkerhetstänket har helt klart gått upp med det har också ration antal barn per förskolepersonal på grund av lägre ersättningar, större behov av förskole i vissa områden samt personalbrist (behöriga förskolelärare).

Så att jämföra med hur det var förr så ensidigt blir lite märkligt….
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Kanske...men det är också lite av ett samhällssymptom att allt skall vara 99.999% säkert.

Jag såg en inslag från Japansk tv, iofs för kanske 10 år sen...där skickade familjen sin 3-åring att handla, med sin 2-åriga lillebror i släptåg, med färja över till fastlandet. (Edit: Tydligen heter den Tsuiseki, eller internationellt "old enough")

I den so dom iofs att det inte alltid var så att 3-åringen kom tillbaka med allt som skulle handlas, men iaf det mesta :)
Nu behöver man ju inte ta det till extremerna, men dom hade ju identifierat att just denna 4-åring var lite "speciell", så kanske att staketen inte var problemet utan att detta barn inte fick de extra resurser som behövdes ?
Jag tycker inte det är extremt att ha ett staket. Och, det handlar inte om att det inte får hända något. Det händer saker ändå, men oftast inte med dödlig utgång.

Om jag själv vore dagispersonal skulle jag inte vilja stå ansvarig för 30 ungar utan stöd av säkra lekställningar, staket vid branta stup, byggnader där de inte kan klättra upp på taket vid 5 års ålder, staket runt gården osv. Det räcker ju med att en unge dör så får man ju men för livet. Hur fortsätter man efter det? Säger shit-happens och går vidare? Så fungerar det inte.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, vi har blivit lite väl extrema i vårt säkerhets jagande.
Om det var ditt barn som drunknade i poolen gissar jag att du skulle tycka att det vore rätt rimligt att någon här hade jagat lite mer efter säkerheten.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Q Quartto skrev:
Säkerhetstänket har helt klart gått upp med det har också ration antal barn per förskolepersonal på grund av lägre ersättningar, större behov av förskole i vissa områden samt personalbrist (behöriga förskolelärare).

Så att jämföra med hur det var förr så ensidigt blir lite märkligt….

Men ni som tycker säkerhetstänket är orimligt högt. Ni kanske ska ta några utepass på närmaste kommunalförskola ( utanför grindarna)! Får se hur morska ni är efter att ha koll på 15 ungar själv.
 
Q Quartto skrev:
Får se hur morska ni är efter att ha koll på 15 ungar själv.
Jag har tagit många pass på förskola. Tror jag aldrig hade fler än 8 ungar ensam när någon annan tog rast eller gjorde pappersarbete. Men så var det inte kommunalt heller...
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det gällde inte specifikt förskolor nu.
Men när folk inte vågar låta barnen cykla till skolan blir det inte bra. För att ta ett exempel. Men det gäller generellt i hela samhället.

Ja shit happens, naturligtvis är det inte roligt när det händer en själv. Men när alla andra också går i taket blir det lite väl mycket. Vill vi ha ett samhälle där man lägger alla resurser på att eliminera risker. Eller är vår frihet värd vissa risker?
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Det är som sagt förbjudet att låsa in folk. Det gäller oavsett ålder.
 
Allting har sina risker men jag skulle nog påstå att dagis hamnar i den tryggare änden av skalan. Hur många dödsfall har egentligen inträffat där de senaste 20 åren? Finns det någon statistik över antalet olyckor där per dagistimmar? Ska man göra en väldigt grov jämförelse så kan man jämföra med antal timmar i hemmet för dagisbarn. Ja , jag vet det att det finns nog ingen statistik på det men ni fattar iden.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är som sagt förbjudet att låsa in folk. Det gäller oavsett ålder.
Jo stängsel runt en förskola kommer säkert att klassas som olaga frihetsberövande.
 
  • Haha
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Q Quartto skrev:
Men ni som tycker säkerhetstänket är orimligt högt. Ni kanske ska ta några utepass på närmaste kommunalförskola ( utanför grindarna)! Får se hur morska ni är efter att ha koll på 15 ungar själv.
Då är det felbemannat skulel jag säga: 7-8 ungar per pedagog och alltid minst två st bör man vara

Själv har jag varit scoutledare för 6-11 åringar: 25 ungar i skogen, inga staket...men då var vi alltid minst tre st och det var ett par timmar åt gången (utom vid hajk då var det ett par dgr)
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Då är det felbemannat skulel jag säga: 7-8 ungar per pedagog och alltid minst två st bör man vara

Själv har jag varit scoutledare för 6-11 åringar: 25 ungar i skogen, inga staket...men då var vi alltid minst tre st och det var ett par timmar åt gången (utom vid hajk då var det ett par dgr)
Som jag skrev i ett tidigare inlägg, det är ju personalbrist på många ställen. Att kalla det ”felbemannat” är kanske inte riktigt rätt term. Går inte att trolla fram personal när ingen finns……

Du kan inte jämföra en grupp på 6-11 åringar med 1,5 - 6åringar.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, vi har blivit lite väl extrema i vårt säkerhets jagande.
Du tycker att ett fungerande staket på en förskola känns extremt?

/Krille
 
D Daniel 109 skrev:
Det är som sagt förbjudet att låsa in folk. Det gäller oavsett ålder.
Du menar att ett staket runt en förskola är att "låsa in folk" och är förbjudet? Riskerar jag också att hamna i fängelse då jag låser ytterdörrarna när jag är hemma med vår rymningsbenägna son?

/Krille
 
K Krille4 skrev:
Du menar att ett staket runt en förskola är att "låsa in folk" och är förbjudet? Riskerar jag också att hamna i fängelse då jag låser ytterdörrarna när jag är hemma med vår rymningsbenägna son?

/Krille
Knappast fängelse men kanske böter teoretiskt om inte sonen kan låsa upp dörren. här är en länk till lawline där sånt diskuteras.
Länk
 
K Kapsyl skrev:
Knappast fängelse men kanske böter teoretiskt om inte sonen kan låsa upp dörren. här är en länk till lawline där sånt diskuteras.
Länk
Tror du missförstår länken - du menar alltså att föräldrar och även förskolan kan få böter om man inte låter ytterdörrarna vara olåsta eller kan öppnas av barnen själva? Då skulle i stort sett varje förskola bötfällas varje dag och antagligen väldigt många föräldrar också ;)

/Krister
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.