Hej!

Inför bostadsrättsföreningens OVK-besiktning hade vi en ventilationsfirma över som kollade till vår ventilation. I köket så märkte de att frånluftsdonet som satt på väggen var inbyggt i ett skåp (med galler på skåpväggen så att luften kunde komma in i donet) och att det därför inte kunde få godkänt på besiktningen. Så vi anlitade dem och de drog ett rör från väggen och monterade ett nytt frånluftsdon på själva skåpväggen så att donet är synligt.

Problemet jag har är att det är ett jäkla buller i köket nu. Ljudet kommer främst från gallret så jag tror att det är själva monteringen av röret från väggen till donet som orsakar ljudet. Jag som inte är särskilt händig funderar på att sätta in ett annat ljuddämpande skum på insidan av gallret och egentligen blocka av gallret med det så att bullret inte kommer ut lika starkt. Är det en dum idé? Brandrisk?
 
  • Ventilationsöppning i vägg med synlig flexibel kanal genom rektangulärt hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit vägg med två skåpluckor, ventilationsspringa och takspotlight i minimalistiskt kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Har du kollat om det är vibrationer i röret som orsakar ljudet, t.ex. genom att hålla händerna mot röret på olika ställen?
I så fall bör du nog kontakta firman och be dem fästa röret ordentligt så att det inte blir resonans i det.

Om du vill göra något själv blir det väl snyggare om du byter ut nuvarande skiva med gallret mot en hel skiva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.