Vi skal straks till att plantera en Thuja-häck, och undrar om någon kan gje oss lite tips så resultatet blir så bra som möjligt.

Håcken blir 25m lång och vi räcknar 2 plantor per. meter. Diket (i lerjord) dom skall planteras i är 50X50cm. Thujorna är av typ trabant, och är i höjd ca 150cm. Dom är inte krukodlade, så dom kommer med en "jordhög" kring rötterna på ca 40X40cm.

Vi tänkte i utgångspunkten att blanda lite mulljord i planteringsjorden, och sedan lägga täckbark på toppen och vattna på.

Låter detta förnuftigt, eller skal vi tänka på andra saker.

Tacksam för tips.
 
Jag har fått mycket hjälp med frågor och svar på http://www.odla.nu/fs/
när vi bestämde oss för att plantera Idegranshäck.
Vi blandade i mull och barrväxtgödsel, som vi sedan givit häcken varje är (verkar vara jätteviktigt!).

Vi lade också ut ett bevattningasystem (Gradenas drop) och
lade marktäckväv innan vi täckte med täckbar (vi ville vara säkra
på att behålla fukten, men vår mark är lättdränerad).

Tänk också på att barrväxter kan frystorka på senvintern, mao att solen värmer de
gröna barren men att gjorden är frusen så att växten inte får vatten=frystorkar.
Första vårvintern täckte jag häcken med en grön väv köpt på Plantagen.
mvh/T.
 
Jag planterade en thujahäck förra våren i mager sandjord. Varje planta fick ett hål fyllt med planteringsjord och sen täckte jag marken med kogödsel (billig byggmarknadskvalitet, 89 kr för 5 säckar.
I en av groparna råkade jag göra fel, fyllde den med den torvullsblandade kogödseln. Denna thuja har växt dubbelt så mycket som de andra och är den tätaste och vackraste av alla! Jag var rädd för att rötterna skulle bränna men det visade sig inte vara några problem. Det blev mycket vattning det första året men i år har det inte behövts. Slutsats: Var inte snål med gödningen, mycket grönska=stort kvävebehov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.