Hej alla !
Jag håller på att renovera mitt badrum (5.4 kvm) och vill ha vattenburen golvvärme i den.
Huset är byggt 1956 ( 1 planshus, betong platta på mark) och har vattenburet värmesystem med en elpanna.
Det jag vill göra är att ersätta den befintliga radiatorn mot en värmeslinga, och om det inte är mycket jobb även sätta upp en handdukstork.
Jag har rivit bort allt från badrummet men har nu svårt att bestämma mig om hur skall jag bygga upp det igen ;D samt vilken metod för golvvärme skall jag använda.
Jag skall även flytta/byta golvbrunn och sånt.
Vilken metod tycker ni passar mig bäst?
Måste jag ha en separat shunt?
I huset har förra ägaren installerat golvvärme i hallen och i köket så där finns golvvärme med prisolrör utan shunt.
Huset är väl isolerat så vattnet blir aldrig varmare än 60.
Hoppas att ni kan hjälpa mig!

Här kommer lite bilder som kanske kan hjäpa till.
bild.jpg
bild2.jpg
 
anledningen till att man ska ha en speciell golvvärme central är att vattenflödet i golv värmen ska fara högt.

har man lågt flöde så blir golvet varmare där slingan börjar, presis som en radiator är varmast i toppen.

en golv värmecentral har därför egen cirkulationspump.

jag skule ha kopplat in handukstorken som en vanlig radiator är inkopplad & sen hade jag nog monterat dit en Wirsbo pusher 12

men jag har själv haft en annan varient i ett badrum på 3 m2 en gång, då hade hag handugstorken inkopplad på radiatorslingan & sen gick det från den till presol rör i golvet, sen tilbaka till radiator slingan.

golvvärmen vart då i serie med handukstorken & jag stälde värmen på golvet med handukstorken.
Detta funka, men det var varierande temp på golvet efter hur kalt det var ute
 
Tack CarMan för snabb svar!

Ok jag är med på det du säger. Jag kan sätta ditt en Push 12 om behövs.
Ska den kopplas parallellt eller seriellt mot handdusktorken?
Som jag skrev så finns idag i huset golvvärmen i hallen och köket. I hallen ser jag att de har kopplat parallellt, kolla bilden:
garderob.jpg
I köket ser jag inte hur är kopplat men även där har man satt två ballofix som man kan reglera flödet med. Det fungerar bra.
Hur ska jag göra med golvet? Regla upp igen ? eller gjutta.
Vad är man ska tänka på där?
 
Pushern ska paralellkopplas.
kör du utan pursher bör du han nått bättre än balofixer att reglera flödet med
 
jag är ingen höjdare på hur man bör göra golvet, men det borde väll funka med att lägga frigolit & sen gips i dubbla lager ?
 
funkar inte!

frigolit sen finbetong ca 10cm (helst armerat)
 
Butcher skrev:
funkar inte!

frigolit sen finbetong ca 10cm (helst armerat)
varför funkar det inte ?
varför måste betången vara 10 cm?
 
Du kan visst regla upp ett träbjälklag, men då måste du ha golvspån med urfrästa spår för värmeslangen. Alternativet är att lägga spån, därefter slangen och flytspackla över hela kalaset. Problemet med det är att flytspackel är dyrt och du måste nog flyta minst 4cm beroede på vilken dim på pex du lägger. Gjuta går ju också bra, men torkar långsamt med vanlig cement. Har själv idag hämtat ett bruk från Finja som heter Bemix P3 som jag ska använda till att gjuta igen ett 200mm betonbjälklag efter stambyte i vårt badrum. Detta bruk klarar 150mm tjocklek åt gången ( jag får köra två ggr ) och är beläggningsbart efter 3 dygn. En 25kg säck kostade 150:-. Så hade jag varit du så hade jag kört på frigolit, Pex och sedan typ ovannämda bruk. Då kan du även gjuta fall direkt.
 
när man gjuter en platta tillet hus så gjuter man jupå nån form av frigolit, för att få bra issolering, därför tycker jag att det brode gå att göra samma sak här.
det finns snabb bruk som är själv bärande på 3cm tjocklek & går att lägga golv på efter 2 timmar.
 
Kul att ni svarar !!.
Jag pratade men en granne idag som är byggare (betong-byggare)
Han föreslog det här:
1-Lägga lekakulor över hela ytan
2-Göra ett bad av cement och hälla i så att lekakulorna håller sig på plats
3-Armeringsnät plus golvslingor
4-Gjuta med nån betong som jag inte kommer ihåg namnet på. Den är dyrare än finbetong men billigare en den där armerade betongen som kostar 250 kr per säck.
Priset visste han inte säkert men den låg på 100-150 per säck. Mur –nånting heter det .
Det är kanske samma som Gutte menar

Han sade att lekakulorna isolerar ganska bra och att han hade gjort så i sitt badrum.
Jag är nu inne på hans förslag plus att han kommer att hjälpa mig med att bygga fall och sånt.
Sen sade han att jag skulle gipsa in väggarna först och gjuta senare. Jag hade tänkt göra tvärtom. :p

Vad tror ni om det?
 
Hmm en annan fråga
Kan man även gjuta in vattenrören? Jag tänker köra med Pex i rör
Jag tänkte lägga de i vägen först men det känns enklare att gjuta in de.
Är det bra eller dåligt? Vad ska man tänka på?
 
montana skrev:
Kul att ni svarar !!.
Jag pratade men en granne idag som är byggare (betong-byggare)
Han föreslog det här:
1-Lägga lekakulor över hela ytan
2-Göra ett bad av cement och hälla i så att lekakulorna håller sig på plats
3-Armeringsnät plus golvslingor
4-Gjuta med nån betong som jag inte kommer ihåg namnet på. Den är dyrare än finbetong men billigare en den där armerade betongen som kostar 250 kr per säck.
Priset visste han inte säkert men den låg på 100-150 per säck. Mur –nånting heter det .
Det är kanske samma som Gutte menar

Han sade att lekakulorna isolerar ganska bra och att han hade gjort så i sitt badrum.
Jag är nu inne på hans förslag plus att han kommer att hjälpa mig med att bygga fall och sånt.
Sen sade han att jag skulle gipsa in väggarna först och gjuta senare. Jag hade tänkt göra tvärtom. :p

Vad tror ni om det?
tycker ialla fall att det käns som att frigolit isolerar bätte & är lätare att få kvar i boten.

förr hade man leca kulor som isolering under betongplattor å hus (har själv det i mitt hus) nuförtiden har man frigolit, måste ju vara av en anledning som man gytte.
 
montana skrev:
Kul att ni svarar !!.
Jag pratade men en granne idag som är byggare (betong-byggare)
Han föreslog det här:
1-Lägga lekakulor över hela ytan
2-Göra ett bad av cement och hälla i så att lekakulorna håller sig på plats
3-Armeringsnät plus golvslingor
4-Gjuta med nån betong som jag inte kommer ihåg namnet på. Den är dyrare än finbetong men billigare en den där armerade betongen som kostar 250 kr per säck.
Priset visste han inte säkert men den låg på 100-150 per säck. Mur –nånting heter det .
Det är kanske samma som Gutte menar

Han sade att lekakulorna isolerar ganska bra och att han hade gjort så i sitt badrum.
Jag är nu inne på hans förslag plus att han kommer att hjälpa mig med att bygga fall och sånt.
Sen sade han att jag skulle gipsa in väggarna först och gjuta senare. Jag hade tänkt göra tvärtom. :p

Vad tror ni om det?
Borde inte han kunna köpa ut åt dig oxå så att du får lite bättre priser.
 
Varför det inte funkar med gips ovanpå frigolit. Låter självklart, hur ska du skruva fast gipsen? Eller du menade kanske att regla upp golvet först?

Hur som helst jag kan ju berätta hur jag ska göra (har likadan platta):
* Gipsa väggarna (extra reglar cc 30)
* 1-2 cm sand på golvet (för utjämning)
* 10 cm frigolit
* 7-10 cm finbetong (ev armerat)
* Lägga elslingor (tycker det är bäst)
* Flyta golvet

Och ni som påstår att man kan lägga klinker efter ett par dar (även om det är snabbtorkande). Gör inte det! Inte speciellt kul om klinkersen släpper för att man inte har tålamod å vänta. :surprised: Eller hur? Men det är ju oxå beroende på tjockleken men jag kommer att vänta minst en månad, med min lösning. ::)

 
Min hall ser ut som din. Jag gör följande.
- Bort med reglarna.
- Lägger cellplast/frigolit (en blå hård sort som är spontad från Gullfiber tror jag som finns på alla Byggvaruhus).
- Lägger armeringsmatta.
- Najar fast pexrör för golvvärme i armeringsmattan.
- Gjuter igen med Grovavjämning Maxit ABS 318, 100 kr säcken på k-raute, torkar snabbt.
- Väntar några dagar.
- Limmar elvärmekabel på gjutningen.
- Primar.
- Flytspacklar över elvärmekabeln, typ 1-2 cm.
- Väntar några dagar.
- Primer.
- Fix, klinker och fog.
- Klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.