Ska montera ny rökkanal mot fasaden som är i mexitegel, och har klurat och funderat kring hur vi bäst löser bärigheten så att det blir säkert och minimerar problem i framtiden.
Det känns inte aktuellt att enbart fästa i teglet, och om vi borrar igenom och fäster direkt i väggen bakom teglet så misstänker jag att det kommer bli belastningsskador om/när skruven börjar trycka på teglet över tid och sprickor uppstår.

Någon med erfarenhet kring liknande situationer, som har tips på hållbar lösning?
Fästa en bärande regel mellan vägg och tegel i luftspalten, som sedan rökkanalen fästs i?
 
En sådan skorsten ska stå på marken med konsoller som tar upp vikten av den, Aldrig hela vikten på fästen i väggen, .infästning i väggen är bara för att inte falla, går att sätta några extra.
 
  • Gilla
Skaalman
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
En sådan skorsten ska stå på marken med konsoller som tar upp vikten av den, Aldrig hela vikten på fästen i väggen, .infästning i väggen är bara för att inte falla, går att sätta några extra.
tack för svar! Ja det stämmer, det finns stödben till den men jag fick ändå för mig att det inte skulle vara nog. Inbland är en ängslig i onödan
 
Om jag inte mins fel så ska skorstenen vara så lång att den når taknock. Då går det att sätta två fästen så högt upp som möjligt med ca 30 - 40 cm mellan som extra hållning för vindpåverkan.
 
  • Gilla
Skaalman
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Om jag inte mins fel så ska skorstenen vara så lång att den når taknock. Då går det att sätta två fästen så högt upp som möjligt med ca 30 - 40 cm mellan som extra hållning för vindpåverkan.
den behöver inte nå taknocken i höjd, men en meter över taket då den kommer dras utanför takfoten. Kommer även montera snörrasskydd för att undvika att snön och isen tar skorstenen på vägen ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.