Mobilskärm visar felmeddelande om registrerad laddare, uppmanar att kontrollera serienummer eller kontakta installatör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej. behöver hjälp att ”hitta” min laddbox…
Köpte huset för ca ett år sedan, ingick en laddbox. Vi har inte behövt nyttja den än, men snart är det elbil på gång. Jag behöver alltså installera boxen, dvs knyta ihop den till min app

-Jag har boxen sitter på garageväggen.
-Installerad av elfirma, men det var alltså något som förra ägaren av huset stod för..
-Jag har originalkartong med instruktionshäfte, två taggar, boxens serienummer och pinkod

Det går bra att installera App. Skapar ett konto. Hittar min box mha serienummer, kommunicerar alltså via blåtand. Anger rätt pinkod.
Som sista steg ska jag ange adress och namnge boxen. Efter det får jag felmeddelande. Laddaren är redan installerad… se skärmdump

Ja. Jag vet att boxen varit installerad och använd tidigare.
Hur kommer jag vidare nu?
Går det att nollställa boxen?
Ska jag kontakta firman som installerat boxen??

Mycket tacksam för hjälp!!
 
Jag hade samma problem direkt efter att elektrikern installerat min box. Han hade nog lyckats registrera den på sig själv typ. Vad vi gjorde var att han loggade in på sitt installatörskonto igen och så "tog vi bort" laddboxen. Sen gjorde vi om konfigureringen i min app och då gick det att registrera boxen på mitt användarnamn.
Det var en Zaptec Go. Om firman som installerade boxen också "tar bort" installationen så kan du registrera den i din app på nytt, men jag tcyker det borde räcka med att kontakta laddboxens tillverkare supporten.
 
Tack för svar!
Jag har kontakt med både installatör(elfirma) och tidigare ägare.
Det är tydligen vid installation av box så görs en setup av installatör och ägare. Boxen blir då låst till ägarens konto. Ägaren kan sedan bjuda in fler användare….
I mitt fall har tidigare ägare inte kvar något inlogg…. Installationsfisman försöker få Zaptec att bjuda in mig som användare till min egen box….

Fortsättning följer….
Såklart bra med säkerhet, men just nu lite dumt att någon mjukvara gör det omöjligt att använda laddaren!
 
A A bygg skrev:
Tack för svar!
Jag har kontakt med både installatör(elfirma) och tidigare ägare.
Det är tydligen vid installation av box så görs en setup av installatör och ägare. Boxen blir då låst till ägarens konto. Ägaren kan sedan bjuda in fler användare….
I mitt fall har tidigare ägare inte kvar något inlogg…. Installationsfisman försöker få Zaptec att bjuda in mig som användare till min egen box….

Fortsättning följer….
Såklart bra med säkerhet, men just nu lite dumt att någon mjukvara gör det omöjligt att använda laddaren!
Jag kan bara hålla med, riktigt dumt. Detta problem kommer ju uppstå så fort någon säljer sitt hus med en laddbox installerad…

Jag kunde ändå ladda bilen genom att, ja bara stoppa i kabeln och när den var klar tog jag bort kabeln. Men appen behövs för schemaläggning, låsa fast laddkabeln osv så det måste dom fixa till dig. Ja fortsättning följer… Lycka till!
 
Återkoppling:
Jag har idag fått inbjudan från Zaptec till min laddare. Alltså en behörighet kopplat till mail och det konto jag skapat.
I mitt fall var det elinstallatören som mailade Zaptec, och de bjöd in mig.
Väl inloggad såg jag även att tidigare ägare till huset/boxen fanns med som användare.

Alltså: vid ägarbyte måste det enklaste vara att säljaren av hus/box bjuder in köparen. Klart direkt
I mitt fall behövde vi gå via installatör och Zaptec för att bjuda in mig.
 
  • Gilla
CoachDanne
  • Laddar…
A A bygg skrev:
Återkoppling:
Jag har idag fått inbjudan från Zaptec till min laddare. Alltså en behörighet kopplat till mail och det konto jag skapat.
I mitt fall var det elinstallatören som mailade Zaptec, och de bjöd in mig.
Väl inloggad såg jag även att tidigare ägare till huset/boxen fanns med som användare.

Alltså: vid ägarbyte måste det enklaste vara att säljaren av hus/box bjuder in köparen. Klart direkt
I mitt fall behövde vi gå via installatör och Zaptec för att bjuda in mig.
En undran bara, kunde du sen efter att du loggat in ta bort alla numera obehöriga användare av din egen box? Dvs tidigare ägare och installatör etc.?

Jag menar, visst vill man ha 100 % kontroll över sina prylar utan att andra ens har möjlighet att beblanda sig? 😅
 
L LiteSkruvad skrev:
En undran bara, kunde du sen efter att du loggat in ta bort alla numera obehöriga användare av din egen box? Dvs tidigare ägare och installatör etc.?

Jag menar, visst vill man ha 100 % kontroll över sina prylar utan att andra ens har möjlighet att beblanda sig? 😅
Hej.
Ja. Jag är ”medlem” i min egen laddbox. Inloggad kan jag se övriga medlemmar.
Finns såklart olika nivåer på medlemskapet, tror de heter ägare resp användare..
Jag har tagit bort förra ägaren av huset, dock får installatören vara kvar.

Så svaret på din fråga blir ja. När du är ägare till din box, kan du välja att ta bort övriga användare. ”Tror” dock att Zaptec kommer åt den, så helt fri blir du inte😁
 
A A bygg skrev:
Hej.
Ja. Jag är ”medlem” i min egen laddbox. Inloggad kan jag se övriga medlemmar.
Finns såklart olika nivåer på medlemskapet, tror de heter ägare resp användare..
Jag har tagit bort förra ägaren av huset, dock får installatören vara kvar.

Så svaret på din fråga blir ja. När du är ägare till din box, kan du välja att ta bort övriga användare. ”Tror” dock att Zaptec kommer åt den, så helt fri blir du inte😁
Okej, men vän av ordning undrar då slutligen: är du bara ”medlem/användare” på din egen box?
Borde du inte stå som just ”ägare” om det nu är högsta behörighetsnivån? 🤓
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.