Hej!
Jag har nu investerat nästan en halv miljon i nya fönster och dörrar till vårt gamla lerstenshus. Det är naturligtvis måttbeställda träfönster och dörrar det handlar om.

Om det är någon som har erfarenhet av att göra själva monteringen av dessa så skulle jag väldigt gärna ta emot tips. Det är som bekant lite lurigare att göra hål för karmskruv i lersten än i bränt tegel t ex.

Exempel på frågor som jag har, och fler lär ju dyka upp när man startar:
Var ska jag placera fönster och dörrar i djupled?
Hur bör jag täta runt karmen?
Finns det någon annan rationell metod förutom karmskruv att fästa dörr och fönsterkarmar med?
Vad bör jag tänka på för att undvika fukt i drevning?
 
I Tyskland monteras fönster i stenhus oftast med byggskum, jag gör det också. Man slipper punktbelastning i skruvhålen. Går dessutom snabbare. Det finns dock några saker att tänka på. Drevning får man på köpet.
 
  • Gilla
gustavkattarp
  • Laddar…
Tips, öppna/stäng inte ytterdörren "häftigt" när du precis skummat fast ett fönster...Lufttrycket kan göra att fönstret faller ut.
 
  • Gilla
gustavkattarp
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Tips, öppna/stäng inte ytterdörren "häftigt" när du precis skummat fast ett fönster...Lufttrycket kan göra att fönstret faller ut.
Det finns flera saker. Man sätter först fönstret i rätt position (våg och lod) med träkilar. Sedan maskerar man allt noggrant för det jävla skummet går inte att ta bort.
Sedan sprutar man strängar i omgånger. Om man sprutar för tjockt med en gång finns risken att expansionstrycket får karmen att bågnar inåt.
Till sist kan du plocka bort kilarna eller såga av dom jäms.
 
  • Gilla
gustavkattarp och 1 till
  • Laddar…
Microkatten
Hur sitter de gamla fönstrena monterade?
 
Microkatten Microkatten skrev:
Hur sitter de gamla fönstrena monterade?
Dörrarna sitter med karmskruvar, de monterades under 80-talet.

Fönstren har inga synliga karmskruvar så jag vet faktiskt inte hur de sitter idag. Jag ska riva lite puts och undersöka saken i nästa vecka.
 
Microkatten
Den mer intressanta frågan är kanske vad fönster/dörrhålen består av (ja, alltså det som ramar in hålen... ;)) . Även om väggarna mest består av lersten så kan det finnas inslag av virke i varierande omfattning, t.ex. runt fönsterhål eller inlagd i väggen för att kunna fästa panel. Eller så finns det bränt tegel på sina ställen. Dessutom kan samma hus innehålla olika lösningar på olika ställen... :D
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.