Har tänkt bygga ett uterum på altanen men med den storlek vi tänkt så hamnar pelaren till altantaket nästan mittemellan plintarna under.
Kan detta fungera ändå, med lite förstärkning med extra reglar mellan bärlinorna?
Eller måste man ha en plint under stolpen för att det ska bli stabilt?
 
Chansa inte utan gjut en plint under stolpen.
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Altanen är byggd på 180cm höga plintar med fot som är monterade samtidigt som huset. Så funderar bara på om en vanlig plint skulle stå lika stabilt bara.
 
Redigerat:
Du kan väl kopiera befintliga plintar?
 
Svaret på frågan är att det beror på. Jag kan inte räkna på det men de som kan måste ha betydligt mer info. Förslagsvis anlitar ni någon som räknar på det och då också har ansvar för det förslag du får.
 
Får kolla närmare på det då, men som det ser ut nu så skulle stolpen hamna på en dubbelregel ca 40cm ifrån en plint.
 
Tja, i och med att ingen av oss vet något om hur konstruktionen ser ut utöver det du sagt hittills så kan vi inte ens gissa om det kommer räcka eller ej.
Förslagsvis låter du samma som räknar på de övriga belastningarna för taket även räkna på om det kommer räcka som upplägg för stolpen eller ej.
 
K
O Originalet skrev:
Får kolla närmare på det då, men som det ser ut nu så skulle stolpen hamna på en dubbelregel ca 40cm ifrån en plint.
40 cm från plint är ju nästan som att den står på plinten.
Jag som bara hobbybygger mina egna altaner säger, kör på.
Vad kan gå fel.:cool:
 
K K. L skrev:
40 cm från plint är ju nästan som att den står på plinten.
Jag som bara hobbybygger mina egna altaner säger, kör på.
Vad kan gå fel.:cool:
Ja, frånsett att vi inte vet något mer om reglarna än att de är två och noll om belastningen från taket mer än att det sker via en stolpe...:D
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Tja, i och med att ingen av oss vet något om hur konstruktionen ser ut utöver det du sagt hittills så kan vi inte ens gissa om det kommer räcka eller ej.
Förslagsvis låter du samma som räknar på de övriga belastningarna för taket även räkna på om det kommer räcka som upplägg för stolpen eller ej.
Vet att det är svårt utan bilder vilket jag inte har. Men kort förklaring:
Plintar cc210
Dubbel 170x45 regel på varje plintrad
145x45 regel ovanpå cc60
Extra reglar tänkta under alla glaspartier och stolpar.
 
Okej, så stolpen träffar inte någon ströregel heller utan ska ner till bärreglarna? Eller?
Hur menar du med extra reglar?
Och vi har fortfarande inte en susning om belastningen ovanifrån.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Okej, så stolpen träffar inte någon ströregel heller utan ska ner till bärreglarna? Eller?
Hur menar du med extra reglar?
Och vi har fortfarande inte en susning om belastningen ovanifrån.
Jo stolpen kommer precis på en skruvregel, och för att stärka upp lite för skjutpartier så kommer det vara 2st 145x45 ihop skruvade under partiet och stolpar.
Så stolpar kommer stå på "145x90" ca 40cm från närmaste plint.

Belastning ovanifrån vet jag inte hur man får reda på, är ett uterum på 3,7x5,5 med brutet hörn. Så det är bara stolparna vid det brutna hörnet som det handlar om.
De andra stolparna går mot vägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.