Hej!

Jag ska lägga klinker i källaren. På golvet finns gamla gjutjärnsbrunnar. Hur lägger man klinker runt dem? Kan man ta bort locket, gjuta en fyrkant runt brunnen och lägga ett nytt lock på i nivå med kilnkret?
 
  • brunn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
eftersom jag tror att din brunn har en rätt stor diameter så går det nog inte med en klinkerram direkt, du måste köpa en övergång
från "gammal" till ny standard...är som en ring som täcker hela brunnen men med en ny ring i av den nya standarden om du förstår:)?
Sen har jag en fråga...har bara gjort detta själv fast med handledning en gång än fast det lär bli fler...hur sätter man klinkerramen
runt brunnen?...kletar man bara fix runt då man klinkrar och trycker dit den eller hur gör man?...blir det tätt?
sorry om jag frågar lite i din tråd:D...
/
M
 
Precis som i badrummet så är det bara att fixera den med fix helt enkelt.

Tätt ska det ju inte bli. Vid en eventuell vattenläcka ska ju vattnet kunna "rinna" under klinkersen och under klinkerramen ner i avloppet. Därför ska den inte fixeras med silikon eftersom det isåfall skulle stoppa vattnet.

Annars kan man ju bila upp det gamla gjutjärnsavloppet och gjuta fast ett nytt. Så slipper man problemet att ramen är för liten för det gamla avloppet. En sån där övergång har jag inte sett men det låter ju enkelt.
 
Det finns en grej som heter HL-ring...inte godkänt enl bbv men det är ju ändå inte dina brunnar så. Annars finns slukrist som är 30*30cm.
 
Frekke skrev:
Det finns en grej som heter HL-ring...inte godkänt enl bbv men det är ju ändå inte dina brunnar så. Annars finns slukrist som är 30*30cm.
Slukrist - vilket ord! Har aldrig hört det tidigare. Men skulle man då kunna bygga upp en liten ram med klinker-gegga runt den befintliga brunnen och helt sonika lägga en sådan slukrist i ramen? Dvs att behålla den befintliga brunnen...

/Rudi
 
Visst, det är i princip alltid så man gör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.