Fick en ny energimätare installerad igår på fjärrvärmeväxlaren, noterade att mätaren var nollställd efter installatören var klar.

Som av en tillfällighet behövde jag spola varmt vaten i poolen för att göra rent och räta ut skrynklor i botten.
Jag spolade med fullt ös max värme från duschblandaren ca 40-45 grader i max 2 timmar.

Sen gick jag och kollade på mätaren: 0,034 MWh alltså 34 KWh.
Betyder det att värmeväxlaren förbrukar 15000W i timmen för att värma upp till 45 grader?
 
P plame skrev:
Fick en ny energimätare installerad igår på fjärrvärmeväxlaren, noterade att mätaren var nollställd efter installatören var klar.

Som av en tillfällighet behövde jag spola varmt vaten i poolen för att göra rent och räta ut skrynklor i botten.
Jag spolade med fullt ös max värme från duschblandaren ca 40-45 grader i max 2 timmar.

Sen gick jag och kollade på mätaren: 0,034 MWh alltså 34 KWh.
Betyder det att värmeväxlaren förbrukar 15000W i timmen för att värma upp till 45 grader?
15kW låter inte orimligt. Vad är växlaren specad till?
 
Nej, inte 15000W i timmen. W är enheten för effekt, den är momentan. Men ja, det är rimligt att den förbrukar 15000W kontinuerligt när den värmer ditt vattenflöde.
 
Om du spolar 0,1 l/s varmvatten och värmer från 9 till 45 grader så krävs det 15 kW i effekt.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Som sagt, en normaldusch brukar dra ca 21 kW om man ansätter normala värden på den inkommande och utgående vattentemperaturen samt vattenflöden.
Så 34kWh är väl inte orimligt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.