Skall installera el i nytt garage, 25m markkabel(rör finns), 4 elttag inne ,1 utsidan,2 takarmaturer,2 strömbrytare,1 belysning utsida.
Grannen fick offert på 40000kr är detta rimligt?
 
Låter värst mycket. Ingår kabeldragning från huset och egen elcentral? Vad menas med belysning? Det kan spänna från litet till mycket.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Låter värst mycket. Ingår kabeldragning från huset och egen elcentral? Vad menas med belysning? Det kan spänna från litet till mycket.
Jordkabel från husets fasadskåp,egen central i garaget, enkel belysning i tak, endast kabel till utebelysning,en tämligen enkel installation.
 
Mikael_L
Egen central i garaget, det skrev du inte i första inlägget - påverkar en del, ;)

Max 25 tusen!
(Om röret är förberett så det är klart mellan där centralerna sitter/ska sitta)
 
Ingen som undrar varför grannen fick offerten när TS ska installera el i garaget?
 
  • Gilla
BosseHansson
  • Laddar…
Mikael_L
D Dublin skrev:
Ingen som undrar varför grannen fick offerten när TS ska installera el i garaget?
De har kanske likadana garage, och vill ha det ungefär lika ... :thinking:
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
De har kanske likadana garage, och vill ha det ungefär lika ... :thinking:
Ah, tänkte inte så långt :oops:
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
De har kanske likadana garage, och vill ha det ungefär lika ... :thinking:
Precis samma garage,grannen försökte få elektrikerna att sätta upp elbilladdare med lasbalancering samtidigt, men det slutade med att han monterade ett trefasuttag i garaget,elektrikern tyckte det räckte,men detta ingår inte i offerten,
 
Ta in offerter från andra firmor så kan ni göra en jämförelse.
 
Detta skulle jag tycka är ett riktigt bra DIY-jobb.
 
  • Gilla
samlarpådetmesta
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Detta skulle jag tycka är ett riktigt bra DIY-jobb.
Absolut skulle jag kunna installera dosor och dra rör,det är bara det att det krävs behörighet ,att få en elektriker att slutför jobbet kan vara svårt.
Många firmor vill inte ens lämna offert på ett så litet jobb utan ta det på löpande räkning,var det slutar vet man aldrig.
 
Att installera rör och dosor är redan behörighetskrävande. Att installera resten gör inte brottet värre. Men jag vill inte vara anstiftare till brott.
 
Mikael_L
Och det är ju inte direkt att slanga in FK och koppla trådarna som är svårt (i en sådan här enkel installation), det är nog planeringen och rör/dosor/klamra kabel, som är det svåraste. :)
 
Samt att få någon behörig att ta vid, det är ju inte så lockande att ta vid ett jobb hos en hempulare som bara vill att jag ska tjäna så lite som möjligt och "ta över" ansvaret för ett jobb jag inte utfört.
 
E elmont skrev:
Samt att få någon behörig att ta vid, det är ju inte så lockande att ta vid ett jobb hos en hempulare som bara vill att jag ska tjäna så lite som möjligt och "ta över" ansvaret för ett jobb jag inte utfört.
Helt rätt. Antingen ger man bort hela jobbet (och det blir ändå svårt att hitta någon till vettigt pris) eller så gör man allting själv. Enklare finns knappast om man vågar och tar lite råd.
Jag tyckte det var det rligaste i källarprojektet hittills att dra el. Ja och löda CU-rör förstås!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.