Hej!

I-landsproblemen hopar sig!

Men i helgen fick jag nog av min andra asksug, denna gång en 1200w från meec (Jula). Innan dess hade jag den ännu billigare 800w från Jula.

Jag har en Bastutunna som är vedeldad och den står i tunnan så att säga. Måste därmed suga upp askan och detta är ett h-vete rent ut sagt med ovan asksugar. Sätter igen sig direkt särskilt om det inte är perfekt nedbrunnet vilket det inte är dvs blir lite bitar osv. Men det hade nog kvittat om jag ska vara ärligt.

Tänkte därmed kolla här om någon har tips runt detta på produkter eller annat. Tanken är annars att testa nästa "klass" vilket då blir en kärcher AD2. Men läser att även denna "dyra" modell lider av problem dvs sätter igen sig direkt. Behöver klara av lite mindre bitar samt även en liten höjd på runt 90-100cm ner i själva kaminen. Slangarna brukar vara rätt korta.

Någon som har egen erfarenhet av en bra asksug innan jag bränner ännu mera på en till produkt som jag skickar iväg när vreden tar över?
 
Jag har den kärchern när jag rensar ur vedpannan på vintern, misstänker att det är ännu bökigare än badtunnekaminen fast köper du den så får du nog förlänga munstycket om du har en sådan kamin jag tänker på. Plockar ur asklådan och och tömmer den och sedan dammsuger jag pannan uppifrån och ner. Planfiltret är lite dyrt men bägge filtren går att slå ur ordentligt och sen dammsuga med den vanliga sugen. Jag har ännu inte bytt filter utan bara rensat dem Backsugsfunktionen är bra men blir filtren för täta så är det manuellt som gäller.
En polare har likt dig en badtunna som är vedeldad och när han skall sluta elda så häller han i kol eller briketter i kaminen och han påstår att det inte blir något oförbränt kvar efter det, bara aska.
 
K Kapsyl skrev:
Jag har den kärchern när jag rensar ur vedpannan på vintern, misstänker att det är ännu bökigare än badtunnekaminen fast köper du den så får du nog förlänga munstycket om du har en sådan kamin jag tänker på. Plockar ur asklådan och och tömmer den och sedan dammsuger jag pannan uppifrån och ner. Planfiltret är lite dyrt men bägge filtren går att slå ur ordentligt och sen dammsuga med den vanliga sugen. Jag har ännu inte bytt filter utan bara rensat dem Backsugsfunktionen är bra men blir filtren för täta så är det manuellt som gäller.
En polare har likt dig en badtunna som är vedeldad och när han skall sluta elda så häller han i kol eller briketter i kaminen och han påstår att det inte blir något oförbränt kvar efter det, bara aska.
Ja, kanske får testa den modellen ändå. Brukar bli bra förbränt om jag låter allt brinna ur. Ibland måste jag strypa då det kan bli väldigt varmt i badet. Men normalt är det fint förbränt. Men dessa billiga slår igen direkt dvs sugförmågan blir dålig direkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.