Jag är väldigt imponerad av gamla hus med stuckaturer och takrosetter. Funderar lite på om vi skulle sätta någon typ av SMÅ takrosetter i vårt nya hus. Vad tror ni om det ? Måste man då sätta i alla rum, eller kan man t.ex. bara sätta i vardagsrummet ?
Är de gjorda av gips eller trä ? Hur sätter man upp dem och vad säger elektrikern ... ?
Någon som har tips på mindre mycket enkla varianter ? Eller är det bara "kitschigt" ?
 
Eftersom jag inte sett huset är det svårt att svara annat än generellt, men hus som har stuckatur i bara salen tycker jag mig ha sett i större hus på ute på landet t.ex. Klassisk stuckatur är väl huvudsakligen gjord av gips och tagel tror jag. Elektrikern borde inte ha några synpunkter på det. Det finns för övrigt numera "stuckatur" i skumplast med gipsad yta för den som känner sig hugad, men då börjar man väl definitivt närma sig kitsch...

För min del tycker jag inte att det är kitsch om det känns riktigt i miljön, och tidstyptiskt. Inte om det är ett torp med 1,85 i takhöjd t.ex.

Det finns väldigt enkla rosetter som bara är en profil som går runt i en cirkel. Inga blad eller något sådant.
 
Vi funderar också på det. Men bara på den plats där vi ska ha en kristallkrona.
Jag tycker att takrosett eller inte beror en hel del på vilken armatur man sedan ska ha. Jag tror definitivt att man kan göra olika i olika rum. Och om man väljer modeller med många dekorationer, så får man nog fullfölja och sätta upp taklister i matchande stil. Men en enkel modell kan man nog ha med helt vanliga taklister till.
 
Tack för svar !
Någon som vet var man hittar takrosetter av "enkel modell" ?
 
Googla efter "stuck" eller "stuckatur"!

Den firman jag köpte av för några år sen verkar ha försvunnit eller köpts upp/bytt namn. Dom hade den här domänen iaf: http://www.stuck.nu/

Exempel på rosetter finns här.

http://www.stuck.nu/submain/productmenu/rosetter.htm

Riktig stuckatur = gips kostar ungefär lika mycket som plastdito, men är mycket mer levande!

/fredrik
 
Är de enkla att sätta upp ? Målar man dem med vanlig takfärg ... ?
 
Då jag är nära släkt med en av sveriges få verksamma stuckatörer är jag uppvuxen med det och kan bara säga att stuck finns för alla hus i alla former och stilar. Och sätt inte upp plaststuck, det är brandfarligt vilket gips inte är och dessutom fult. Och det är inte på grund av att jag är partisk, plaststuck är skitfult. :)
 
Pius skrev:
Är de enkla att sätta upp ?
Ja, de klistras upp med gips (fås från samma ställe som du köper stucken) och fixeras med skruvar medans gipset härdar.

Pius skrev:
Målar man dem med vanlig takfärg ... ?
Ja!

/fredrik
 
Är det färdigt hål i dem eller måste man borra för elen ... ? Är det svårt ?

Tycker ni man kan sätta bara på ett ställe (burspråket) eller bör man sätta på alla 3 ställen i vardagsrummet där vi skall ha taklampor ?
 
Pius skrev:
Är det färdigt hål i dem eller måste man borra för elen ... ? Är det svårt ?
De jag köpte hade inte något hål förborrat. Det var enkelt att borra själv. De är armerade så dom tål en hel del.

Pius skrev:
Tycker ni man kan sätta bara på ett ställe (burspråket) eller bör man sätta på alla 3 ställen i vardagsrummet där vi skall ha taklampor ?
Det är en smaksak :)

/fredrik
 
A
Kan man inte sätta spottar i rosetten?
 
Om man har spännpapp-tak, håller det att gipsa upp en takrosett på då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.