Halloj! Dags att måla om och tror huset ska bli svart nu. Verkar som många är nöjda med Rustas fasadfärg, men jag är lite rädd att det blir "fel" svart. Jag vill ha en varm svart och inte allt för glansig, och jag vet när vi valde färg till kärestans hus så var det en del vändor till Coop Bygg för att blanda om då den var för kall.

Vet det är en smaksak, men tänkte bara kasta in en fråga här. Troligen köper jag ändå en liten burk och målar gäststugan först få se om det är i min smak.
 
N
Jag personligen skulle aldrig målat om huset med färg från Rusta.
Finns ibland anledningar till att vissa saker är dyrare.
Och det tar några timmar att måla om huset, speciellt med allt förarbete.
Med det sagt så har jag aldrig köpt färg på rusta, så vet inte om den är dålig.
Och TS frågar väl om glans, varma svart låter konstigt.
Finns helglans, halvglans, etc och matt, halv matt och hel matt.
Dock är svart, svart.
 
Rusta har väl ett ganska bra track record med färg, visst kommer Lady därifrån? Väggfärgen inomhus har jag inget att klaga på heller.

Har dock valt en mer välkänd färg för fasaden och absolut testat färgen med en mindre burk innan!
 
  • Gilla
silfurskuggar
  • Laddar…
C Candell skrev:
Halloj! Dags att måla om och tror huset ska bli svart nu. Verkar som många är nöjda med Rustas fasadfärg, men jag är lite rädd att det blir "fel" svart. Jag vill ha en varm svart och inte allt för glansig, och jag vet när vi valde färg till kärestans hus så var det en del vändor till Coop Bygg för att blanda om då den var för kall.

Vet det är en smaksak, men tänkte bara kasta in en fråga här. Troligen köper jag ändå en liten burk och målar gäststugan först få se om det är i min smak.
Är huset målat idag redan? Med vilken typ av färg isf?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är huset målat idag redan? Med vilken typ av färg isf?
Jo, "Nordsjö One" var det vill jag minnas. Hade valt slamfärg själv, men huset var grundmålat när vi köpte det.
 
N neo11 skrev:
Dock är svart, svart.
Nja, jag tror att det är rätt sällan svart är svart när det gäller målningsfärg. Det är många svart om du går till en butik och vill ha svart fasadfärg.
Om jag ska vara riktig viktigpetter så är ingen färg som existerar totalt svart. Inte ens https://en.wikipedia.org/wiki/Vantablack
 
  • Gilla
pyamassnickaren
  • Laddar…
C Candell skrev:
Troligen köper jag ändå en liten burk och målar gäststugan först få se om det är i min smak.
Väntar du 10 år så du ser hur den åldras eller utgår du från att leverantören har bra och hållbara produkter som passar ihop med den färg du redan har på fasaden?
 
N
C Candell skrev:
Nja, jag tror att det är rätt sällan svart är svart när det gäller målningsfärg. Det är många svart om du går till en butik och vill ha svart fasadfärg.
Om jag ska vara riktig viktigpetter så är ingen färg som existerar totalt svart. Inte ens [länk]
Nja svart är alltid svart. Sen finns det alltid olika glanser, olika tillverkare för puts, snickerier, plåt etc.
Men i grund i botten borde det finnas en svart alla utgår från, från första början.
 
C Carpetos skrev:
Rusta har väl ett ganska bra track record med färg, visst kommer Lady därifrån? Väggfärgen inomhus har jag inget att klaga på heller.

Har dock valt en mer välkänd färg för fasaden och absolut testat färgen med en mindre burk innan!
Lady är väl en Jotunfärg? Norsk deluxe enligt vad de själv säger…..
 
L lob skrev:
Lady är väl en Jotunfärg? Norsk deluxe enligt vad de själv säger…..
Stämmer efter lite googlande. Får pudla på den helt enkelt. Hade för mig att jotun köpt Lady från rusta. Med det sagt. Har bra erfarenheter från färg från Rusta. Inget jag skulle måla huset med. Stugan hade jag kunnat måla med vad som helst.
 
C Carpetos skrev:
Stämmer efter lite googlande. Får pudla på den helt enkelt. Hade för mig att jotun köpt Lady från rusta. Med det sagt. Har bra erfarenheter från färg från Rusta. Inget jag skulle måla huset med. Stugan hade jag kunnat måla med vad som helst.
Vilket påstående! Lady är färgernas färger. Jag är lättad att höra svaret på detta. Rusta är skitbutikernas skitbutik. Har minnen från år 2006 när jag var inne i en av dessa sk. butiker. Jag står och kollar på varor som verkar vara defekta. Flertalet demo-ex som ligger ihoptejpade. Rusta är en kedja som för skam över dess konsumenter. Ingenting som säljs har en vettig funktion. Saker som rostar, skiter sig, luktar illa, uppvisar tecken av fattigdom.
 
  • Haha
datja och 1 till
  • Laddar…
I Folksams senaste färgtest fick Rustas Premium fasadfärg resultatet Bra val, som en av enbart 4 färger. Det var många sk kvalitetsfärger som fick betydligt sämre betyg.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
Jag använder den till alla mina detaljer utomhus och jag gillar den. Var ute efter NCS0900 och först köpte jag en caparol burk som de var tvungna att blanda till, gick väl på 1300kr för 3liter. Sen såg jag att rusta hade fått ”bra Val” och hade samma kullörkod, ingen försämring i utseende eller täckförmåga, livslängd kan jag inte uttala mig om.

Båda märkena är väl någon slags blank, fått för mig att alla utomhusfärger är lite blankare förutom slamfärgerna då såklart.
 
Trådstartaren här. Jag gjorde som jag skrev och köpte en liten provburk. Det blev bra så gick på den och har snart målat färdigt både hus och garage. Den är neutralt svart och lite halvglansig.

Målat med en Wagner färgspruta W 950, och det var lagom att späda färgen genom att fylla den nyöppnade burken till brädden med vatten. Går snabbt som fan att måla, men det blir nog en del efterarbete med att skrubba bort spraystänk som kommit fel när man maskerat slarvigt.
(Misstänker Wagner har lite problem med varumärket på sistone, särskilt som deras hemsida ligger på www.wagner-group.com.)


Upptäckte en idiotisk grej på Rustas hemsida. När man kollar upp den svarta färgen så får man bara se en liten burk på 2,7L. Om man sedan går på "volym" och väljer 9,1L istället, ja då ändrar den inte bara volym utan också färg!!! Det är inte så intuitivt och lätt att missa så jag stod en bra stund och letade efter 9,1L svart i butiken där lagerstatus visade att de skulle ha den. Fick även personal att hjälpa till och det var först när vi tillsammans kollade på sidan som vi märkte att den ändrade till nån grå nyans när man valde stor burk.
Av någon anledning är det i själva verket bara små burkar som finns om man ska ha svart.
 
Nordsjö Tinova chassic black täcker bra. Lätt att använda.10 liter på Bolist ca 1500kr
 
  • Gilla
Tjrex
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.