Privatpersoner ska som sagt inte hantera dessa kemikalier eftersom det nästan alltid överdoseras något kopiöst. Roundup flex kör man ca 3L/hektar(10000kvm) i lantbruk. Detta blandas i ca 125L vatten/hektar. Ska man spruta en rabatt på 10kvm ska man alltså ha 3ml roundup till 1,25dl vatten. Om vi antar att man blandar i en tryckspruta på 1,25L ska man alltså ha 3cl roundup. Min gissning är att folk snarare blandar 1dl i en sån spruta för att ”skiten ska dö ordentligt”. Sen är det ju lika bra att spruta plattgångarna också när man ändå har blandat och där sker inte mycket nerbrytning.

När jag jobbade inom lantbruk var det inte direkt favoritsyssla att spruta men ska vi mätta en ökande befolkning är inte ekologiskt tillräckligt producerande. Bekämpningsmedel är svindyra så lantbrukarna kör inte mer än nödvändigt då det är en ren förlust.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Privatpersoner ska som sagt inte hantera dessa kemikalier eftersom det nästan alltid överdoseras något kopiöst. Roundup flex kör man ca 3L/hektar(10000kvm) i lantbruk. Detta blandas i ca 125L vatten/hektar. Ska man spruta en rabatt på 10kvm ska man alltså ha 3ml roundup till 1,25dl vatten. Om vi antar att man blandar i en tryckspruta på 1,25L ska man alltså ha 3cl roundup. Min gissning är att folk snarare blandar 1dl i en sån spruta för att ”skiten ska dö ordentligt”. Sen är det ju lika bra att spruta plattgångarna också när man ändå har blandat och där sker inte mycket nerbrytning.

När jag jobbade inom lantbruk var det inte direkt favoritsyssla att spruta men ska vi mätta en ökande befolkning är inte ekologiskt tillräckligt producerande. Bekämpningsmedel är svindyra så lantbrukarna kör inte mer än nödvändigt då det är en ren förlust.
Ja, risken nu när det inte säljs färdigblandad för hemmabruk är att folk får tag på koncentrat menat för jordbruket etc och blandat själva. Vatten och annan utfyllnad behövs ju i alla konsumentprodukter så det kan doseras på frihand (och ändå överdoseras generellt).
 
Jag satte potatis, det konkurrerade ut Kirskålen
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
rotbackarn rotbackarn skrev:
Ja, risken nu när det inte säljs färdigblandad för hemmabruk är att folk får tag på koncentrat menat för jordbruket etc och blandat själva. Vatten och annan utfyllnad behövs ju i alla konsumentprodukter så det kan doseras på frihand (och ändå överdoseras generellt).
Glyfosat säljs inte längre till privatpersoner! Det Roundup som säljs numera innehåller endast pelargonsyra vilket är ungefär lika effektivt (ineffektivt) som ogräsättika.
 
Om du inte har något emot att ha svart plast i trädgården så är mitt tips att täcka området med svart plast i två år så att all växtlighet kvävs och kirskålsrötterna ruttnat bort. Viktigt att välja en plast som inte släpper igenom ljus och inte är av den vävda sorten som växterna kan krångla sig igenom! Sedan kan det så klart finnas kvar frön av kirskål så du måste hålla koll på småplantor och ta bort innan de etablerar sig.
 
M Förstagångsköparen skrev:
Kirskål har kommit upp i rabatten och jag tänkte försöka mig på att tömma rabatten på jord och lägga markduk och fylla på med ny jord och täckbark. Men frågan är vart i hela friden man lägger kirskålen man rensat upp? Ingen vill ju ta i skiten med tång? Kan man dumpa den i naturen? Det lär man ju inte få? Då tar ju skiten över?
Finns bara ett sätt! Flytta😀
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
Trädgårdsavfall på kommunens ÅVC.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.