useless useless skrev:
Ja, det står även:

Driftkosnad : 75 000 kr. Varav el 66 000 kr.

Men nu är tydligen elkostnaden 23 680 kr istället? Har man sänkt förbrukningen kraftigt, skaffat ett ovanligt förmånligt avtal eller låtit bli att betala hälften av räkningarna?
Beror ju på vilket års elpris man räknar med. 2013 kankse det kostade 23680 :rofl:
 
S Sofinor skrev:
Hej!
Jag vet att denna fråga är lite som "hur långt är ett snöre"...
Men chansar ändå ifall någon har någon ide eller input.
Ett hus till salu, 160 kvm + 140 kvm biarea.

Bergvärmepump, vattenburen golvvärme på entréplan.

Årlig el förbrukning: 22 600 kwh/år

7 pers/hushåll just nu.

Driftkosnad : 75 000 kr. Varav el 66 000 kr.

Enkligt uppgifter på mäklarsidan.

El område 3.

Enkligt mäklaren är elkostnaden så pass hög för att bygge och renovering pågått de senaste året. och denna kostnad kommer då gå ner nu när det är klart.

Vad kan man tänkas att de går ner med per år? Förstår att det är en sjukt knepig fråga och hur långt är ett snöre... Men kan man ränka med
5 000 , 10 000, 15 000 kr? Vad kan anses som åt de rimliga hållet liksom?
Skulle bara vilja ha en fingervisning...
Jag har alltid hävdat att det inte går att räkna hem bergvärmepump, omöjligt. När det gått plus-minus noll då är det dags att byta ut maskinen. visst hålet är kvar men det är oxå det enda
 
K kortis skrev:
Jag har alltid hävdat att det inte går att räkna hem bergvärmepump, omöjligt. När det gått plus-minus noll då är det dags att byta ut maskinen. visst hålet är kvar men det är oxå det enda
Beror väl på vad man byter ut? Har man direktel så är det inga problem att räkna hem.

Kommer det gå att räkna hem jämfört mot llvp? Knappast, men man får istället en helt otrolig komforthöjning.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Jag har alltid hävdat att det inte går att räkna hem bergvärmepump, omöjligt. När det gått plus-minus noll då är det dags att byta ut maskinen. visst hålet är kvar men det är oxå det enda
Och har fel, vår var hemräknad ca 10 år men är snart dags att byta efter dryga 23 år.
Japp, ett snöre kan vara kort eller långt beroende av hur man räknar :D
 
A AndersS skrev:
Och har fel, vår var hemräknad ca 10 år men är snart dags att byta efter dryga 23 år.
Japp, ett snöre kan vara kort eller långt beroende av hur man räknar :D
Jo som med allt mycket beror på tur och förstås, hur man räknar, jag lyckas aldrig räkna hem ex en bil;)
 
S Sofinor skrev:
Tack alla för svar. Lärt mig en hel del av er, tack. Har inte hunnit undersöka närmare men va in och kollade och de har nu ändrat uppgifterna markant.

Ny står det så här.
El: 23 680 kr
Vatten och avlopp: 1 334 kr
Försäkring: 5 000 kr
Renhållning: 2 550 kr
Beskrivning: Elkostnaderna är baserade på energideklarationen då de faktiska kostnaderna är missvisande p.g.a. byggnationen som pågått senaste året.
Tilläggas bör väl att många köldmedia kommer att förbjudas och det kommer inte att gå att efterfylla och då ska man ta om hand det som finns kvar och fylla nytt. Det är inte billigt.
https://www.vvsforum.se/2022/11/en-snabb-utfasning-av-syntetiska-koldmedier-ar-att-vanta/
 
K kortis skrev:
Jo som med allt mycket beror på tur och förstås, hur man räknar, jag lyckas aldrig räkna hem ex en bil;)
Eller erfarenhet att göra komplexa kostnadskalkyler:surprised:
 
Redigerat:
K kortis skrev:
Läs här innan du byter kompressor och grejer
[länk]
Reparerar inget efter 23 år, då byter man pump. Att lägga pengar på befintlig är för stor risk att det blir bortkastat, samt att nyare är effektivare.
Har aldrig behövt fylla på köldbärare under 23 års tid.:crysmile: Är ju bara lite "spolarvätska" för att vattnet inte ska frysa;) Det är ju bergvärme som tråden avser, inte LL/LV.
 
Redigerat:
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Tycker inte det går att svara på utan att minst veta typ av hus/konstruktion samt byggår. Och som frågats: var i område 3. Vad finns det mer i huset? Är det direktverkande el på ett helt våningsplan? Osv osv.
 
A AndersS skrev:
Eller erfarenhet att göra komplexa kostnadskalkyler:surprised:
Jo väldigt många försäljare räknar hem det mesta. Men det är fan ingen komplex kalkyl att räkna på om det lönar sig med bergvärme.
Helst nu ska man vara extremt försiktig för nu blir det byte av köldmdeia ”freoner” eller mättade kolväten blir förbjudna i kyl/värmpumsanläggningar privat. Och då går det inte att bara fylla på ”freoner” exempelvis utan man måste byta
 
K kortis skrev:
Jo väldigt många försäljare räknar hem det mesta. Men det är fan ingen komplex kalkyl att räkna på om det lönar sig med bergvärme.
Helst nu ska man vara extremt försiktig för nu blir det byte av köldmdeia ”freoner” eller mättade kolväten blir förbjudna i kyl/värmpumsanläggningar privat. Och då går det inte att bara fylla på ”freoner” exempelvis utan man måste byta
Nu är det ju iofs nyförsäljning med dessa köldmedier som ska fasas ut, påfyllnad av gammal utrustning kommer fortsatt vara tillåtet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Reparerar inget efter 23 år, då byter man pump. Att lägga pengar på befintlig är för stor risk att det blir bortkastat, samt att nyare är effektivare.
Har aldrig behövt fylla på köldbärare under 23 års tid.:crysmile: Är ju bara lite "spolarvätska" för att vattnet inte ska frysa;) Det är ju bergvärme som tråden avser, inte LL/LV.
Köldbärare är ju inte många kronor, men köldmedium är en annan historia. Och där ska du vara jävligt observant. Det skiljer inte många kg mängd ”freon” på bergvärmepump o LV..
Men man undrar ju varför man byter VP som fungerar. Visst några procent bättre verkningsgrad men vad kostar dom KW.
Jag har inte satt mig in i de nya köldmedierna men vet ju att om det inte går att fylla då det saknas i anläggningen och det har utgått då min vän blir det dyrt, det gamla ska tas om hand och destrueras på SAKAB och nya expansionsventil och grejer ska bytas ut och ny ”soppa” ska in i anläggningen och glöm inte någon Tim vacuumsugnig som väl är det viktigaste i den ”nya” anläggningen.
 
C Cerb skrev:
Nu är det ju iofs nyförsäljning med dessa köldmedier som ska fasas ut, påfyllnad av gamal utrustning kommer fortsatt vara tillåtet.
Eller så blir dessa förbjudna att säljas gick fort med R22 R12 mm
 
K kortis skrev:
Eller så blir dessa förbjudna att säljas gick fort med R22 R12 mm
Precis, att sälja. Påfyllnad i form av underhåll gick fortsatt bra.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.