En byggfirma ska bygga en 45 m2 stor altan på plintar. Jag har ett tegelhus och snickaren säger att han tänkte borra i foget mellan teglet. När jag googlar så tycker vissa att det inte är bra att borra i foget. Så vad säger ni om detta?
 
Normalt är "tegelhus" bara en enradig fasadbeklädnad och är inget som är stabilt nog att förankra en altan i, med diverse olika laster som kan förekomma över säsongerna. Ev undantag är om du kan förankra i grundmuren eller i bakomliggande regelverk i tegelfasaden men jag skulle inte göra så, enklaste och enligt min mening bästa är att sätta en plintrad närmast väggen och ha hela altandäcket frikopplat från huset.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Normalt är "tegelhus" bara en enradig fasadbeklädnad och är inget som är stabilt nog att förankra en altan i, med diverse olika laster som kan förekomma över säsongerna. Ev undantag är om du kan förankra i grundmuren eller i bakomliggande regelverk i tegelfasaden men jag skulle inte göra så, enklaste och enligt min mening bästa är att sätta en plintrad närmast väggen och ha hela altandäcket frikopplat från huset.
Närmast huset ligger det grus med makadam, så det blir lite jobbigt att fylla igen det. Det enklaste är att fästa i fasaden. Tänker att om snickaren säger att det är bäst, så borde det väl inte vara någon fara? Vad ska hända liksom?
 
Vi får hoppas du får mer svar men min uppfattning är vad jag skrev. En tegelfasad är just bara en fasad, byggd för att hålla uppe sig själv med minimalt av annat än den vertikala lasten av sin egen vikt. Man kan fästa litet armaturer etc i teglet men inget tungt och stort som kan röra sig aldrig så litet av tjäle, plintsättningar, säsongsväxlingar etc.
 
Plintraden närmast huset måste ju inte vara dikt an väggen. Hur långt ut har du grus/makadam?
 
D Dublin skrev:
Plintraden närmast huset måste ju inte vara dikt an väggen. Hur långt ut har du grus/makadam?
30 cm ut kanske
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.