Ja, frågan är ju ställd redan i rubriken. Men jag utvecklar. Jag renoverar ett torp där brädgolven har gett sig. Huset har stått obebott i nästan 40 år. Ovanpå brädgolven ligger linoleum. Jag har ingen anledning att tro att golven blivit "knäckebrödiga" av annan anledning än att fukt från grunden stängts inne av linoleummattorna.
Jag vill nu ha trägolv, utan skivor eller andra moderniteter under. Hur tjocka måste brädorna vara?
 
Det är ju helt beroende på avståndet mellan golvåsarna.

Hur tjockt har det gamla golvet varit. Om du utgår från det så borde du komma ganska nära sanningen.

/V
 
vojma skrev:
Det är ju helt beroende på avståndet mellan golvåsarna.

Hur tjockt har det gamla golvet varit. Om du utgår från det så borde du komma ganska nära sanningen.

/V

Såvida inte det gamla golvet kändes för svampigt, för då var brädorna för tunna i förhållande till avståndet för deras upphängningspunkter. Golv med spont kommer dessutom med samma tjocklek och avstånd mellan upphängningspunkterna att vara lite stabilare än golv utan spont, så spont eller inte påverkar också.

--- Mats ---
 
Jag la 43mm på CC 1-1.1meter och det funkar utmärkt, inget gung alls.
 
Anledningen är säkert rätt, men vad har hänt pga fukten? På vilket sätt var de gamla brädorna dåliga? Det låter lite oroväckande tycker jag med knäckebrödsliknelsen. Är bjälklaget ok?
Det är väl sågspån/kalkblandning i trossbotten? Torpargrund? Om golvbrädorna blivit dåliga av fukten hur är det med brädorna i trossbotten? Det är väl inte hussvamp som har gjort knäckebrödet? Det behöver man nog ta reda på innan ni lägger på nytt golv.
 
Mr Handyman skrev:
Anledningen är säkert rätt, men vad har hänt pga fukten? På vilket sätt var de gamla brädorna dåliga? Det låter lite oroväckande tycker jag med knäckebrödsliknelsen. Är bjälklaget ok?
Det är väl sågspån/kalkblandning i trossbotten? Torpargrund? Om golvbrädorna blivit dåliga av fukten hur är det med brädorna i trossbotten? Det är väl inte hussvamp som har gjort knäckebrödet? Det behöver man nog ta reda på innan ni lägger på nytt golv.
Tack för alla svar. Exakt vad som har hänt vet jag inte, eftersom jag inte lyft bort golven helt än. Men där vi har tittat ser det okej ut under. Det är torpargrund, utan spån. Syns inga spår av svamp och det luktar "mark" inte fukt, mögel eller annat äckligt. Räknar, naturligtvis, med att det är (mycket) mer att göra än att bara smäcka på golvplankorna. Det är det ju alltid i gamla hus, har jag kommit på. Anledningen att jag frågar nu är att jag kollar annonser efter begagnade trägolv. Bra att veta vad som krävs och hur jag ska tänka innan jag åker och hämtar något.
 
hittar du tunnare brädor så går det ju alltid att klappa dit extra golvreglar emellan de gamla för att få mindre avstånd :)
 
Leta upp ett litet hyvleri i närheten av där du bor så kan du säkert hitta nytt golv av bra kvalité för en billig peng...

Det gjorde jag och han har hittills levererat två jättefina golv och otaliga meter hyvlad lister.
 
W
Du kan lägga dubblagolv oxo. Det var rätt vanligt förr. Vi har ett flertal sådanna. La in nya golv som var 34mm på cc 45 (typ). Grymt stabilt ;)
 
Liten historia: När vår sommarstuga renoverades ville mina föräldrar lägga golvet efter alla konstens regler. Så trossbotten med sågspån blev det, och vi stod en hel sommar och skurade golvplankor för att få dem rena (de gamla släktingarna hade nog inte städat på ett tag....). Tyvärr gick inte golvbrädorna att återanvända, de var alltför nedslitna. Istället lades det på något annat (masonit? detta var på åttiotalet, innan det fanns så stort utbud och så stor kunskap om byggnadsvård som idag) och linoleum ovanpå. På sensommaren året efter tyckte min kära mor att det gungade betänkligt i närheten av dörren...Det visade sig att huset stod på en källåder, och trossbottnen sög upp rubbet. De gamla släktingarna hade aldrig haft trossbotten, utan deras golv låg väl utan någon isolering, och hade klarat sig därför. Det blev till att dränera och greja innan det gick att lägga på nytt golv.
 
28mm fullspont cc60cm här.
 
cc ca 100 cm med 43 mm tjocka furuplankor, inget gung vad jag kan känna... (trots mina modiga 120+)
 
Åttersta såg rekommenderar 32 mm på cc under 100.
 
Håller med sebba . Har 28mm fullspont på cc 60 cm. inga problem
 
har 32mm på cc 90. inget svikt här ( inte vad jag kan känna iaf) :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.