Hej

Vet någon om det går att ta bort, och sätta tillbaka utan att den går sönder, täcklisten (https://www.willabgarden.se/produkt/tacklist/2257-983) som döljer aluminiumprofilerna vilket plasttaket vilar på?

Vårat uterumstak har börjat att läcka, och det verkar som om en av gummilisterna på aluminiumprofilen hamnat fel. Planen är att ta bort täcklisten, lyfta lite på plasttaket och justera listen för att sedan sätta tillbaka täcklisten igen. Frågan är då om den går att demontera utan att skadas, eller är det lika bra att beställa en ny?

Mvh Björn
 
B bjlind skrev:
Hej

Vet någon om det går att ta bort, och sätta tillbaka utan att den går sönder, täcklisten ([länk]) som döljer aluminiumprofilerna vilket plasttaket vilar på?

Vårat uterumstak har börjat att läcka, och det verkar som om en av gummilisterna på aluminiumprofilen hamnat fel. Planen är att ta bort täcklisten, lyfta lite på plasttaket och justera listen för att sedan sätta tillbaka täcklisten igen. Frågan är då om den går att demontera utan att skadas, eller är det lika bra att beställa en ny?

Mvh Björn

Hej, hur löste du detta med att ta bort listen? Läcker hos mig med idag
 
P Per_G skrev:
Hej, hur löste du detta med att ta bort listen? Läcker hos mig med idag
Hej!

Problemet hos oss var att gummilisten hade förskjutits ur läge på mittprofilen. Vi fick ta bort täcklisten och montera bort listerna i fram- och bakkant. Detta var dock inte tillräckligt för att helt lyfta upp taksektionen men tillräckligt för att med handkraft trycka upp taket tillräckligt mycket så man kunde dra rätt gummilisten. Sedan dess har det hållit tätt.

Jag köpte en ny täcklist men det hade jag nog inte behövt gjort eftersom den inte gick sönder av demonteringen.
Mvh Björn
 
Täcklisten sitter som bara den. Nått trick att lossa den?
 
P Per_G skrev:
Täcklisten sitter som bara den. Nått trick att lossa den?
Den satt hårt här med, men tog en eller flera mejslar till hjälp. Tror det renderade lite märken på listen men det doldes av den överliggande listen i framkant.
 
B bjlind skrev:
Den satt hårt här med, men tog en eller flera mejslar till hjälp. Tror det renderade lite märken på listen men det doldes av den överliggande listen i framkant.
listen sitter med hullingkant mot aluprpfilen på bägge sidor i profilen, jag håller på att montera en sådan list, och man får nog lov att ta bort ändprofilen i alu, sedan klämma in plasten med två skruvmejslar framifrån och på det viset lyfta upp listen succesivt framifrån och bakåt.
 
  • Gilla
Per_G
  • Laddar…
Nu har jag monterat dit taklisten som håller kanalplasten på plats. Plastklubba gick inte alls, men en snickarhammare, en lös 10mm gummi, ett lätt hammarslag så satt den på plats utan mankemang.
 
  • Slitet hammare och svart gummi på träbräda. Verktyg, arbete, träbearbetning, snickeri, konstruktion eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trästomme för takkonstruktion med ogenomskinliga plasttakpaneler, synlig himmel, träd och byggnad i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plåttak i förgrunden, träd och hus i bakgrunden, soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.