C
Dags att fylla på med trimmertråd och man blir ju bara trött av alla tusentals alternativ.
Någon som testat biologiskt nedbrybar tråd, t.ex. Husqvarna BioX eller Oregon BioTrim?
Verkar vara vanlig rund tråd, men den kanske är bra ändå?
 

Bästa svaret

C
Svarar på min egen fråga.

Köpte en förpackning Oregon BioTrim och har nu kört ett pass med denna. Omdömet är en klar (y).

Jag trimmar mestadels i bushen så för mig är avverkningsförmågan och trådförbrukningen nummer ett och huruvida den den ger ett "fint snitt" är helt ointressant. Upplever den som tåligare än Husqvarnas Whisper Twist som jag körde innan, och minst lika bra avverkning.

Man märker dock tydligt att det inte är en "tyst" tråd, vilket inte spelar någon roll för mig. Snarare en fördel att man tydligt hör hur mycket tråd man har ute.

Den kanske dock inte sålt så bra, för den hade utgått på flera ställen jag tittade på.
 
  • Gilla
llv95dno
  • Laddar…
C
Hmm. Nu har både Oregon BioTrim och Husqvarna BioX försvunnit från marknaden verkar det som.

Några alternativ?
 
MultiMan
Bra att de plockar bort undermåliga produkter. Jag har köpt och försökt använda Oregons variant och sämre har jag tyvärr aldrig använt. Går sönder (fransar sig eller går av) mer eller mindre omgående. Aldrig haft problem med någon annan lina på de 25 åren jag bott här. En stor röjsåg med automathuvud (3 mm) och en liten kolibri (1,6 mm) med manuell matning. Främst den tunnare tråden som inte håller mer än några minuter. Gör nog av med ungefär 3 gånger så mycket lina och då måste jag undra över miljövinsten.
 
C
Lustigt. Oregons tråd har som sagt funkat väldigt bra för mig, åtminstone när rullen var "färsk". Kanske beror på hur tråden åldras? Någon fransning har jag inte alls märkt av.
 
MultiMan
Ja, den verkar fungera väldigt olika. Jag hade problem direkt med den färska rullen, blev inte ens liggande en vecka eftersom jag hade helt slut vid beställningen.
 
C
MultiMan MultiMan skrev:
Jag hade problem direkt med den färska rullen, blev inte ens liggande en vecka eftersom jag hade helt slut vid beställningen.
Ja, det är ju skit... Tänkte på om rullen t.ex. legat på hyllan i butiken en längre tid innan du fick den.
Eller så var det bara ojämn kvalitet. :thinking:
Vad kör du istället?
 
MultiMan
Oregon, fast vanlig standard till den lilla och någon dyrare variant till den stora, med mörk kärna och klar ytterdel som ska tåla extra mycket (har massa stora tistlar bl a).

Även kört någon Husqvarna-tråd vid tidigare tillfälle samt Tanakas egen när den fanns. Båda var utmärkta. Har kvar 3,2 mm svart Tanaka som fortfarande efter 15 år på hyllan varken brister eller fransas.

Edit:

712LgsdHOCL._AC_SL1500_.jpg

Men duon har jag inte hunnit börja med än, fruktansvärt kallt fortfarande i Västernorrland. Varnades för frost inatt t ex.
 
C
MultiMan MultiMan skrev:
Oregon, fast vanlig standard till den lilla
Frågan är vad tusan vanlig standard innebär? Finns ju ett rent ut sagt löjligt antal varianter :mad:
 
MultiMan
Det är denna jag kör nu och tänkte på.

71WUQmBUPwL._AC_SL1500_.jpg

Simplaste sorten som bara tål grästrimning.
 
Att köra med en onedbrytbar tråd som mer eller mindre avsiktligt sprids känns inte alls vettigt.
 
MultiMan
Då får du väl försöka förbjuda bra kvalitetstråd, för personligen vill jag inte ha trimmertråd där man måste mata fram nytt varje meter (som är min upplevelse av tråden tråden (!) handlar om).
 
C
MultiMan MultiMan skrev:
Då får du väl försöka förbjuda bra kvalitetstråd, för personligen vill jag inte ha trimmertråd där man måste mata fram nytt varje meter
Kvalitetstråd eller inte verkar det idag inte längre finnas något nedbrytbart alternativ på marknaden.
Om det är vettigt eller inte kan man ju spekulera i.

Frågan är om det är värt att lägga över 4 spänn metern på Duoline när man kan köpa t.ex. Husqvarna Opti Rund för 1,65 kr/m? Den skall f-n vara riktigt tålig för att det skall löna sig ekonomiskt.

https://www.gardsman.se/tradgard/tr...ertrad/trimmertrad/oregon-duoline-trimmertrad
https://www.gardsman.se/tradgard/tr...ina-opti-rund-o2-4mm-90m?variantId=5976688-21
 
MultiMan
Jag gav 3,75/m på Amazon för ett tag sedan (Amazon både sålde och skickade), men nu är det dyrare. Om det är värt det kan jag återkomma med efter saker börjat växa, om vi inte fått permafrost här. Fanns tjäle kvar för 2-3 veckor sedan.

Edit: 3,20 faktiskt, missade 15% Prime-rabatten.
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.