Vilka regler gäller, tillämpar ni, vid montering av frigolit utanpå gips (för senare putsning av fasad). Behöver fasaden/gipsskivorna vara helt torra när detta görs, för att inte mögel i ytterväggarna skall uppstå, eller har det ingen betydelse? (...blir lite fundersam när man hör allt snack om gips i badrum på senaste tiden, men det kanske inte alls är relaterat?)
 
Hej "kobban"!
Får be om ursäkt att jag inte har sett ditt inlägg!

Om du delger din e-postadress så ska jag skicka över dokument som beskriver dels hur vår leverantör ställer sig i frågan och hur vi ställer oss i frågan.
Kort sammanfattning; Våra kunder har ingen anledning att känna oro. Vi har ett väl fungerande putssystem! Väldigt få anmälda fall.

Magnus Brusefält
Marknadsstöd
 
Ok, det är samma svar som jag har fått tidigare från er. Det vill säga svaret till: "Behöver fasaden/gipsskivorna vara helt torra när detta görs, för att inte mögel i ytterväggarna skall uppstå, eller har det ingen betydelse?" ...är alltså att detta inte har någon betydelse??
Då undrar man ju varför ni har lagt vikt vid att förklara att all väggar levereras färdig från fabrik insvept i plastfilm som behålls på under hela byggprocessen fram till applicering av putsbäraren, i svar till Sydsvenskan i Sara Håkanssons artikel i Hemma 23/09-2007. Detta sa ni också när vi byggde, men vårt hus kom inte på detta sätt, och ingen förklaring kunde ges till varför.
Bifogar ett par bilder på hur det såg ut efter att ha stått i ösregn i över två månader. Bilderna är tagna 2-3 dagar innan cellplasten monterades. Under dessa dagar rådde inte torrt klimat, så inget kan ha torkat upp under denna tid.
Skall slutsatsen då fortfrarande vara att jag inte behöver vara orolig för detta?... (Har hundratals fler bilder från hela bygget, om ni är intresserade.)

fragatillmh@hotmail.com
 
  • PB110060.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PB110064.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
jag har delgett vår tekniska avdelning dina bilder och svaret är att fukten på gipsskivorna är ytliga och är således inget problem. Vi bygger inte in gipsskivorna utan lämnar en luftspalt vilket göra att ytfukten torkar ut. Sen måste vi erkänna att det optimala hade varit ett helt tort underlag men det uppkomna bör inte vålla några bekymmer.

Ett tips är att hålla koll på "problemet" och ta upp det vid två-årsbesiktningen.
Känner du fortfarande att du inte riktigt har fått svar så ber jag dig att ta kontakt med din byggledare.


Magnus Brusefält
Myresjöhus, Marknadsstöd
 
Några allmänna följdfrågor:

1) Hur kan ni veta att fukten är ytlig, bara genom att se på bilderna?

2) I ett fall där väggarna inte levereras med plastfilm och väggarna står i konstant ösregn i 2-3 månader innan frigoliten slutligen monteras på ett småfuktigt underlag - har ni följt rätt procedur?

3) Hur gör man för att undersöka om det är ett "problem" vid 2-års besiktningen utan att riva ner fasaden?

4) Kan ni förtydliga exakt vad som gäller angående plastfilmen?

Väntar fortfarande spännt på de tidigare utlovade dokumenten!
 
"kobban"
Kan du skicka ett personligt meddelande till mig och skriva vad du heter och var du bygger så ska jag se till att en byggledare, annan än den du har om det skulle behövas, kommer ut till bygget och gör ytterligare en bedömning. Alltför att du ska känna dig så trygg som möjligt.

Det är givetvis svårt att göra en bedömning av bilderna men kärnan i yttergips är impregnerad så det är endast kartongskiktet som skulle kunna suga åt sig fukt. Det är därför vi anser att fukten endast är ytlig och att detta på sikt torkar ut. Vi bygger inte in gipsen utan lämnar en spalt så luften kan cirkulera bakom putsskiktet.

Myresjöhus levererar sina väggar inplastade endast under vinterhalvåret. Vi anser att inplastning under sommarhalvåret skulle få motsatt effekt då detta skulle kunna ses som ett drivhus.


Magnus Brusefält
Myresjöhus, Marknadsstöd
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.