Phiplex
Har tänk infästa och montera 6 st bildskärmar på en vägg.

Här följer min historia, förklaring och bakgrund till varför jag inte längre vet hur jag ska göra och behöver hjälp och förslag.

På min hemarbetsplats har jag länge haft 6 bildskärmar i en ställning på skrivbordet. Två rader ovanför varandra med tre skärmar i varje rad som syns i några bilder. Ställningen består av två horisontella bärstänger som i sig är fästa på en vertikal stång som är fäst i skrivbordet. På varje horisontel hållare hänger tre bildskärmar.

Nackdelen med detta är att själva ställningen och den vertikal stången tar lite för mycket plats. Dessutom behöver jag få skärmarna lite högre upp än den vertikala stången tillåter.

Därför tänkte jag nu försöka montera de två horisontella bärstängerna direkt på väggen. Väggen bakom är en kraftig hjärtvägg ca 50 cm tjock i ett gammalt sten- och betonghus. Ni ser det på bilderna.

Borde väl inte vara några problem alls tänkte jag och skulle börja montera de två horisontella hållarna med vardera 4 st långa 8 mm gängstänger som jag borrade en bra bit in i den 50 cm stenväggen med kemankare.

Trodde jag!!

Men det visade sig att det var ingen stenvägg!! I alla fall inte precis där jag skulle montera bildskärmarna. Huset är som sagt gammalt (> 130 år) och har nog byggts om flera gånger, så det har troligen istället varit en dörröppning en gång i tiden precis bakom mitt skrivbord.

Jag har borrat alla 8 hålen och överallt verkar väggen bestå av först ett ca 2 cm lager med någon träskiva (kanske lite mjukare/porösare), sedan kommer ett tomt utrymme på ca 4 cm och därefter ytterligare en några cm tjock typ av trävägg - kanske en dold/inbyggd trädörr.

Efter att borrat genom dessa två lager av trä verkar det vara ett stort tomt utrymme igen. Jag gissar att det tomutrymmet sträcker sig ända till andra sidan den ca 50 cm tjocka ”hjärtväggen”, som där på andra sidan numera är klädd med stora väggklinker (i ett badrum).

Hade det inte varit klinker på andra sidan hjärtväggen hade jag kanske kunnat sätta in rejält långa gängstänger (> 50 cm) genom hela den väggen. Men det känns inte som någon bra idé just pga klinkern.

Hur kan/bör jag göra? Finns det någon lämplig infästning som går åtminstone in till och genom det andra trälagret, dvs totalt kanske ca 8-10 cm in från utsidan, och som man kan få att fästa (expandera) bakom andra trälagret (dolda dörren ?)

Och kanske viktigast - tror ni det håller för den vikt som bilskärmarna har?

Själv ställningen är specificerad till att klara bildskärmar som väger 10 kg per styck, dvs på varje horisontell bärstång max 30 kg. Just mina skärmar väger 7 kg styck, så det blir 21 kg som de fyra infästningarna ska klara. I två rader - dvs totalt ca 42 kg på väggen för mina 6 bildskärmar.
Kontrollrum med flera skärmar som visar löpartävling, resultatlistor och karta. Arbetsstation med dokument och laptop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flera bildskärmar monterade på ställning, instruktionstext, kontorsmiljö, växt, bokhylla, skrivbord, globala tillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sexarmad skärmhållare, justerbar, VESA-kompatibel, 13”-32” skärmar, 10 kg per skärm maxvikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dubbel monitorarm med beskrivande texter och pilar som markerar komponenter och skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dörr och vägg med mätmarkeringar och text, ungefärligt avstånd angivet som 50 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enkel, linjebaserad ritning visar del av en byggnadsplan med en markerad passage och ordet "PASS.".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit vägg med mörka prickar och skuggor, eventuellt hål eller märken efter upphängning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart väggmonterad hylla med stöd, ojämnt belastad eller skadad, böjd mot mitten, på vit vägg. Svart skadad kabelkanal på vit vägg, ledningar synliga, skuggspel, ofullständig installation, behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mycket tacksam för all hjälp och förslag jag kan få.
 

Bästa svaret

Gipsankare modell större, alltså med flänsar som fäller ut sig på väggens baksida (gipsexpander), borde fungera även här.
 
Redigerat:
Plywood/mdf/ultraboard och ett bygglim.
Det underlättar om du drar några skruvar längs med kanterna för att fixera under torktiden och skruven kan sitta kvar, det är bara extra jobb att ta bort dem. Det behöver inte vara bästa fästet utan bara något som håller några timmar. Har du någonstans du vet har bra fäste så dra självklart några skruv där. Innan du skruvar något så markerar du med tejp var skruvarna för dina skenor ska sitta så du inte sätter skruv där eller i omedelbar närhet.

Ytbehandling
Tänker du måla så grubdmåla innan montering och sen spackla skruvhålet osv när det är monterat.
 
Phiplex
Många tack för tipsen på infästning. Jag tittade och mätte lite mer noggrant hur väggen var konstruerad och ritade en skiss. Skiss av väggsektion med masonit, träfiberplatta, porös matta, måttangivelser och borrningsinstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Totalt var väggen 65 mm tjock följt av ett stort tomrum, vilket måste varit en tidigare dörröppning. Först fanns ca 5 mm masonit, sedan ca 25 mm träfiberplatta (spånskiva), därefter 30 mm mjuk porös fyllning och avslutningsvis ytterligare 5 mm masonit.

Utifrån tipsen jag fick hittade jag en infästning som kallades skivankare. Andra namn på samma sak var vikankare. Metallskruv med muttrar och brickor genom en skarp spetsig ankarplatta, isolerad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta skivankare har en 8 mm gängstång som är 100 mm, och kräver att monteringshålet är 20 mm. Då ställningen jag ska montera i sig är 33 mm tjock och väggen 65 mm = totalt 98 mm fick jag ersätta gängstången med en längre variant för att också få plats med muttern.

Och eftersom monteringshålet behövde vara 20 mm, och för att den 8 mm gängstången skulle centrera i det stora hålet fick jag också använda en bussning runt gängstången gjord av en rundstav som jag mitt i borrade ett 8 mm hål . Det hela blev rätt bra.

Tack för hjälpen.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
O
Phiplex Phiplex skrev:
Många tack för tipsen på infästning. Jag tittade och mätte lite mer noggrant hur väggen var konstruerad och ritade en skiss. [bild]

Totalt var väggen 65 mm tjock följt av ett stort tomrum, vilket måste varit en tidigare dörröppning. Först fanns ca 5 mm masonit, sedan ca 25 mm träfiberplatta (spånskiva), därefter 30 mm mjuk porös fyllning och avslutningsvis ytterligare 5 mm masonit.

Utifrån tipsen jag fick hittade jag en infästning som kallades skivankare. Andra namn på samma sak var vikankare. [bild]

Detta skivankare har en 8 mm gängstång som är 100 mm, och kräver att monteringshålet är 20 mm. Då ställningen jag ska montera i sig är 33 mm tjock och väggen 65 mm = totalt 98 mm fick jag ersätta gängstången med en längre variant för att också få plats med muttern.

Och eftersom monteringshålet behövde vara 20 mm, och för att den 8 mm gängstången skulle centrera i det stora hålet fick jag också använda en bussning runt gängstången gjord av en rundstav som jag mitt i borrade ett 8 mm hål . Det hela blev rätt bra.

Tack för hjälpen.
Vill du säkra upp på riktigt så kan du ju sätta två reglar (typ glespanel 70x28 eller 70x45) längst hela väggens bredd som du sedan skruvar fästet i. Det finns ju en risk att skivan ger sig nu när skruvarna sitter så centrerat.

Två träblock stöder svart TV-fäste, laserlinjer för rätt positionering, inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Exempelbild
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.