Hej Vänner

Är det någon som har någon erfarenhet av KNX/EIB larm.

Jag tänker bygga hela larmet av huset kring KNX för att få det integrerat med övrig el.
 
Snailman
Hoppas du får bra svar, har oxå sådana funderingar...:)
 
Problemet med KNX och larm är huvudsakligen att de rörelsedetektorer som finns oftast är optimerade för belysningsstyrning. Alltså lite för känsliga för att användas för larm. Gira har detektorer där man kan ställa känsligheten men det bästa valet för att undvika falsklarm är att använda vanliga larmdetektorer och koppla till en binäringång.

Det kan verka omständigt men det brukar inte krävas många detektorer för att täcka in ett hus om man inte är övervakningsfetischist. Själv har jag nöjt mig med en enda.

För dörr och fönsterövervakning kan man använda infällda binäringångar för magnetkontakterna så slipper man dra så mycket kabel till centralen.
Vill man ha snäppet högre säkerhet så har ABB något dom kallar zon-terminal, det är en ingångsmodul som känner av mot en specifik resistans vilket gör det möjligt att bygga balanserade slingor. Alltså det blir svårare att förbikoppla larmet genom att klippa eller kortsluta ledningen till magnetkontakterna.

Du kan använda vilken kodförbikopplare som helst och koppla den till en ingång eller bara ha en "dold" knapp i hallens display för att aktivera/avaktivera larmet.

Det vanligaste är ändå att man tar ett standard villa-larm och nöjer sig att koppla ihop signaler för larmat/olarmat respektive utlöst larm och skapar de funktioner man vill utifrån det.
 
Ursäkta att jag lånar tråden lite men följdfråga

Kan ett normalt villalarm ge impuls ut när det slås på respektive av så att man kan styra in det i tex KNX TX314 (eller vad den heter som får signal från skymningsrelä), så att man vid larmpåslag får en impuls där som man kodar mot tex "släck allt" och när man larmar av så får den en impuls "tänd lite jag är hemma nu" Har vanliga larm såna utgångar?

/M
 
Någon som har någon mer information om detta.
Vilken tillverkare ska man välja?
Tänker börja installera under hösten.

/Mike
 
O
Jag har själv istallerat Teletec larm där finns det två utgångar som man kan programmera att göra nästan vad som helst
skickar 12V= ut, dit med 2st 12V= mellan reläer och sedan in på binär ingången
själv gjorde jag släck allt när man går hemifrån undantaget fönster lampor
Och sedan blinka hela huset vid inbrott och tänd vid brandlarm


/Olov
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.