Östlund Östlund skrev:
Beställde 2x500ml i torsdags morse från en försäljare på Ebay. Hämtade ut paketet på posten idag :)

En fråga, är det dumt att spruta på medlet, om det är risk för regn dom kommande dagen eller dagarna?
Medlet tas upp via bladen så dess längre de kan ligga på bladen och värka dess bättre.
 
F
Vermilion Vermilion skrev:
På klövern dag 3.
Din gräsmatta ser helt klart undernärd ut, gödsla upp den ordentligt så kommer gräset på egen hand att se till att merparten av ditt ogräs får det jobbigt i gräsmattan, speciellt klöver.

Sen en grej just med klöver…. Klöverblommorna är välbesökta av bin och humlor. Jag ser alltid till att det inte finns blommor när jag behandlar klöver. Ta det innan det blommar eller gör av blommorna med trimmer innan behandling, det finns ingen anledning att exponera bin och humlor för giftet i onödan.
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
F fsn skrev:
Din gräsmatta ser helt klart undernärd ut, gödsla upp den ordentligt så kommer gräset på egen hand att se till att merparten av ditt ogräs får det jobbigt i gräsmattan, speciellt klöver.
Den är undernärd, det har typ inte regnat något under sommaren här, först nu på sensommaren det kommit lite skurar. Riktigt torr och brutal sommar för gräsmattan :( Nu när det börjat regna så har gräsmattan börjat återhämta sig en hel del. Dags att tillföra lite näring som du säger för att få lite extra fart på den :)
 
F
Vermilion Vermilion skrev:
Den är undernärd, det har typ inte regnat något under sommaren här, först nu på sensommaren det kommit lite skurar. Riktigt torr och brutal sommar för gräsmattan :( Nu när det börjat regna så har gräsmattan börjat återhämta sig en hel del. Dags att tillföra lite näring som du säger för att få lite extra fart på den :)
Ge den ordentligt med näring på vår och försommar så hanterar den torka på ett bättre sätt. Släpp upp klipparen ett eller två snäpp med om du misstänker längre perioder utan regn och inte har möjlihet att vattna. Man brukar gå ner i kväve på höstgödsel men den mattan ser då undernärd ut att jag hade faktiskt gödslat upp den lite med fullgödsel trots att det är slutet av Augusti.
 
Tänkte återliva en gammal tråd jag skapade för att berätta hur det gått. Första året fick jag behandla gräsmattan 2 gånger, andra året en gång sen har det i princip varit ogräsfritt. När allt ogräs försvann så insåg jag hur lite gräsmatta jag egentligen hade så jag fick slänga på lite toppdress och nya gräsfrön. och efter det blev resultatet perfekt. Året efter det så körde jag in med en stor grävskopa och grävde upp hela tomten för att bygga pool så nu har jag varken gräsmatta eller ogräs kvar :D, eller ja, små områden finns kvar men den större delen är borta.

Dicotex är ett enormt bra medel för just ogräs, så pass bra att även mina grannar frågat om tips på hur jag lyckats så bra med gräsmattan. Och tips fick dom :)
 
  • Gilla
  • Älska
RoffeN och 2 till
  • Laddar…
Tusen tack för det tipset (y)(y)(y)
Medlet beställt på e- bay
 
Jag har inte följt denna tråden men tar det även annat än klöver, tex maskrosor?
 
Det står bara tyska på min flaska... Tror det ska blandas 1/4 men hur har era varit?

Och, ja, vilka ogräs tar det på?
 
anders07 anders07 skrev:
Det står bara tyska på min flaska... Tror det ska blandas 1/4 men hur har era varit?

Och, ja, vilka ogräs tar det på?
Kopierat och översatt från tyska:

”Dicotex gräsmatta ogräsfri

Beskrivning:
Dicotex Lawn Weed-Free med fyra olika aktiva ingredienser bekämpar inte bara välkända ogräs som maskros, prästkrage och klöver tack vare de fyra olika aktiva ingredienserna i nya Dicotex, den bekämpar även ogräsarter som är svåra att kontrollera såsom speedwell, raggwort, sorrel eller mald murgröna.

Dessutom har Dicotex Rasen Unkraut-Frei utmärkt kompatibilitet på grund av formuleringen som ett vattenlösligt koncentrat och den begränsade koncentrationen av de enskilda aktiva ingredienserna. Efter en enkel vattningsapplicering absorberas Dicotex snabbt av bladen och rötterna på de skadliga växterna och lämnar en obefläckat ren och slitstark gräsmatta yta.

Dicotex har även fått spraygodkännande. Möjligheten att injicera produkten gör appliceringen mycket enklare. En 50 m² gräsmatta kan behandlas med en 5 l spruta och 50 ml Dicotex.

Egenskaper:

Selektiv ogräsmedel mot bredbladiga ogräs i gräsmattor, idrottsanläggningar och offentliga grönområden
Effektiv mot ett mycket stort antal bredbladiga ogräs inklusive prästkragar, maskrosor och vitklöver
Även mot svårbekämpade arter som speedwell, sorrel eller ragwort
Utmärkt kompatibilitet i gräs på grund av begränsad koncentration av de enskilda aktiva ingredienserna och formulering som ett vattenlösligt koncentrat (SL)
Absorberas snabbt av blad och rötter och kan därför inte längre tvättas ur.
En unik produkt som uppnår optimala resultat tack vare sin kombination av aktiva ingredienser och de individuella effekterna av de fyra komponenterna
Användningsinstruktioner:

Dicotex kan användas i gräsmattan under hela växtsäsongen (från april till september)
Det är vettigt att använda Dicotex speciellt på våren mot ogräs som höstkrokus eller syra, för då är de särskilt känsliga
Andra som vilda morötter eller prästkragar är känsliga för Dicotex på hösten och bör behandlas vid denna tidpunkt
Klipp inte gräsmattan minst 4 dagar före och 4 dagar efter behandlingen så att ogräset kan ta upp tillräckligt med den aktiva ingrediensen.
Dosering för vattenkanna (med vattentillsats): 10 ml i 10 l vatten per 10 m²
Dosering för sprutning: 100 ml i 10 l vatten (tillräckligt för 100 m²) för max 1 applicering
Varningar:

Behandla inte unga gräs under sååret.
Effekten beror på växtens fotosynteshastighet, så ljus och temperatur är viktiga för effektiviteten
Undvik användning om regn förväntas inom de närmaste sex timmarna
Rengör verktyget tillräckligt efter användning (t.ex. med en 1% ammoniaklösning)
Fara för bin:
(B4) (NB6641) Inte skadligt för bin

!Denna produktinformation ersätter inte efterlevnad av bruksanvisningen!


Sprayning: 10 ml / 1 L vatten räcker för upp till 10 m²
Bevattning: 10ml/10L vatten räcker för att täcka 10m²



Skadlig; Miljöfarlig – OBSERVERA!

Orsakar allvarlig ögonirritation. Giftigt för vattenlevande organismer med långvariga effekter. Om medicinsk rådgivning krävs,
Ha förpackning eller identifieringsetikett redo. Förvaras oåtkomligt för barn. Använd skyddshandskar/skyddskläder/ögonskydd/ansiktsskydd. Vid kontakt med ögonen:
Skölj försiktigt med vatten i flera minuter. Ta bort kontaktlinser om möjligt. Fortsätt skölja. Om ögonirritation kvarstår: sök läkare”
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
  • Gilla
RoffeN
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Jag har inte följt denna tråden men tar det även annat än klöver, tex maskrosor?
Ja typ allt förutom gräs.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Så glad över att ha hittat denna tråd.
Flyttade till hus för 2 år sedan och gjorde en stor insats med gräsmattan redan innan vi flyttade in. Det var dödsbo så vi fick fixa i trädgården innan vi fick tillträde.
Stora delar av gräsmattan var täckta av mossa och buskar hade inte fått nån kärlek på många år.
Första steget blev mossrivare och toppdress. Till min stora förtret har nu den gräsytan blivit täckt till 95% av klöver. Gissar att det blev som en nämnde tidigare i tråden att man med en mossrivare & vertikalskärare ger klövern en sjuhelsikes skjuts att slå rot ännu mer. Beställde en flaska dicotex från Amazon DE, ska bli riktigt kul att testa och se resultat.

Har ni någon input kring när det är bäst att applicera? Läste i en översättning från innehållsförteckningen att det ska användas mellan april - september. Bör jag köra en vända nu när jag får den eller vänta till i vår?
Mvh
 
K KalleKalsong skrev:
Så glad över att ha hittat denna tråd.
Flyttade till hus för 2 år sedan och gjorde en stor insats med gräsmattan redan innan vi flyttade in. Det var dödsbo så vi fick fixa i trädgården innan vi fick tillträde.
Stora delar av gräsmattan var täckta av mossa och buskar hade inte fått nån kärlek på många år.
Första steget blev mossrivare och toppdress. Till min stora förtret har nu den gräsytan blivit täckt till 95% av klöver. Gissar att det blev som en nämnde tidigare i tråden att man med en mossrivare & vertikalskärare ger klövern en sjuhelsikes skjuts att slå rot ännu mer. Beställde en flaska dicotex från Amazon DE, ska bli riktigt kul att testa och se resultat.

Har ni någon input kring när det är bäst att applicera? Läste i en översättning från innehållsförteckningen att det ska användas mellan april - september. Bör jag köra en vända nu när jag får den eller vänta till i vår?
Mvh
Bäste Herr Kalsong! Mossa är det mest lättskötta och skönaste underlaget att gå barfota på och växer långsamt så man slipper klippa. Får jag besvära eder med ett enkelt spörsmål: varför avlägsnade ni mossan? Icke utan högaktning Herr Frågvis
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.