Någon som vet var man i vårt avlånga land kan få tag på ett silverpäronträd som ej är av var. pendula? Hängvarianten är den sort som verkar finnas på de flesta plantskolor.

Jag bor i stockholmstrakten, så en plantskola däromkring eller en som säljer på postorder skulle vara bra.

/fredrik
 
Inget svar du har någon glädje av men jag har kollat upp det här förut och då verkade det nästan omöjligt. Ingen tycktes ha den "vanliga" i sortimentet, det var pendula som gällde överallt. Ring Zetas i Kungens Kurva och fråga om de vet om den går att ta hem.
 
En annan sak du också ska tänka på innan du planterar päronträd: kolla att du inte har (utländska) enar i grannträdgårdarna. Päronrosten sprider sig uppåt landet och när denna har fått fäste är päron inget lämpligt träd.
 
Hej!

Hur vet jag om mina enar är utländska? Och vad menar du med utländska, utländska arter eller plantor som är uppdrivna i utlandet?

Jag har nån "kinesisk en". räknas den som utländsk? :)

/fredrik
 
Jäpp, som Faidros säger, Juniperusarter, kinesiska enar, trädgårdsen, sävenbom med flera. Päronrosten lever i symbios med dessa dvs flyttar över till päronträden en varm dag i början av juni och 'infekterar' päronträden. Man ser detta på att päronbladen får små röda fläckar. Oftast dör inte päronträdet men efter ett antal år blir skörden sämre och sämre tills trädet inte längre ger någon skörd alls. Det tog tio år för mitt 80-åriga päronträd att ge upp och sluta ge skörd ... väldigt trist eftersom sommaren fylldes av bladfall - svarta blad som täckte gräsmattan. Det enda sättet att slippa detta är att grannarna tar bort sina enar och detta är inte alltid möjligt!

Vår vanliga svenska skogsen lär inte bidra till päronrosten.
 
Nu är det ju inte särskilt relevant om ett silverpäron slutar ge frukt för det är ändå inget man äter. Men visst, även silverpäron sägs vara mottagliga för päronrost och mår dåligt av den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.