Har köpt ett hus där den gamla altanen är inbyggd. Vägglivet är så pass lågt så att en fullhöjdsdörr inte får plats och är idag lägre än vanligt. Anledning till detta är att takets lutning hade blivit för dålig om normalhöjd hade använts på vägglivet. Taket är bara monterat i det gamla väggivet / takfoten. Om man höjer vägglivet så pass att att det blir normalhöjd för enplansvilla hur gör man då med taket. Som ni ser på bilderna är det ett normalt tak med lutning sen ett ganska så flackt tak. I taket med normal lutning är det vanlig ramverkstakstol. Taket på tillbyggnad är nog bara fäst med regel mot fasad och sen reglat.

Om man höjer vägglivet så funderar jag på om det går att göra ett helt tak från nock ner till fot. Kommer då bli två olika lutningar på taket men bättre lutning än vad det flacka taket har idag. Behöver jag då ta bort takstolar eller skulle det gå att fästa i befintliga takstolar och sen stärka upp längre ner mot de fästpunkter det flacka taket har idag?

Röda linjen på bilden är tanken på det nya taket samt högre väggliv. Bilden ritad i paint är tanken på hur jag eventuellt kan fästa det nya taket. Svarta linjerna motsvarar huset som det är idag. Röda linjen väggliv samt tak och blåa är stöttor mot takstolens underram och mot reglar som är i taket på utbyggnad. Taket behöver läggas om så blir ingrepp i taket oavsett lösning.

Har tyvärr inte så många bilder att tillgå eftersom jag inte har tillträde ännu. Spanar bara på lösningar så man är lite förberedd på vad som kan gå och inte gå.
 
  • Ett suddigt foto av ett hus med två fönster, dekorerat väderflöjel, omgivet av vegetation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enkel linjeteckning av ett hus med en markering av takets struktur i rött och blått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritad skiss över en konstruktion eller plan på rutigt papper, fotograferad ovanifrån med synliga personben i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag planerar en sån här taklösning på min stuga har en liknande takkonstruktion som din idag det blir inte så estetiskt bra med din lösning. Jag får förstås en högre taknock men inte så mycket med den taklutningen har 20 gr lutning o ditt ser liknande ut
 
Bo arnold Bo arnold skrev:
[bild] Jag planerar en sån här taklösning på min stuga har en liknande takkonstruktion som din idag det blir inte så estetiskt bra med din lösning. Jag får förstås en högre taknock men inte så mycket med den taklutningen har 20 gr lutning o ditt ser liknande ut
Det estetiska kan jag acceptera. Asymmetrisk tak är inte hela världen. Tänkte mest på enkelheten att förlänga ena taksidan istället för att byta alla takstolar.
Frågan är hur bärigheten blir och de ny krafter som blir på yttervägg. En kraftigare lutning borde ju medföra mera tryck på yttervägg. Sänker jag hanbalken på nuvarande takstolar så blir borde det avlasta en del vikt som blir på yttervägg.

Du gör helt nya takstolar antar jag?
 
Jag förlänger baksidans takstolar till mittpunkten o höjer framsidans vägg o lägger nya takstolar där o sätter en nockbalk i mitten eftersom ja vill ha öppet till nock inne
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.