Jag har plockat isär delarna under handfatet för att rensa skräp som fastnat där (se bild). Nu rinner det på bra men har tillkommit avloppslukt.

Lukten kommer från inifrån handfatet (hålet där vattnet rinner ner). Det finns inget läckage och det verkar inte komma lukt från själva rören under. Är ganska säker på att jag monterade ihop allt som det såg ut innan.

Någon idé om vad som kan ha gått snett? Har använt handfatet en hel del så vattenlåset borde ju ha hunnit fylla på sig...
 
  • Installation under handfat med rör, vattenlås och anslutningar för varmt och kallt vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Mycket konstig konstruktion med en mittendel som inte fyller någon funktion ...
Ta bort den där konstiga mittendelen och sätt vattenlåset direkt på handfatet, det är den normala anslutningen som man gör.
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
Ja, den där horisontella mittendelen är väl till för att ha under diskbänken, med anslutning till två hoar och diskmaskin.
 
Har samma lösning, och liknande problem.
I vårt fall sitten den där förlängningen där pga konstruktion
Mats-S Mats-S skrev:
Mycket konstig konstruktion med en mittendel som inte fyller någon funktion ...
Ta bort den där konstiga mittendelen och sätt vattenlåset direkt på handfatet, det är den normala anslutningen som man gör.
Funktionen är att få mer plats i underskåpet.
Har ett liknande hos mig.
Där 25% av utrymmet i övre lådan tas i anspråk av vattenlåset annars / försvinner.

Jag har iofs också emellanåt bekymmer med dofter jag med.
Kanske har med förlängningen att göra ?
 
Tack tipsen. Kan testa att ta bort mittendelen men är det troligt att det orsakar lukten? Problemet måste väl sitta i nivå med vattenlåset för att avloppslukt ska kunna backa? Hade ju inte problemet innan...
 
Är alla anslutningar i mittendelen täta? Det är ju misstanke nummer ett...
 
kolla hur djupt röret går ner i pungen, se om det går att få det djupare ner
 
Allt sitter tätt såvitt jag kan bedöma. Röret från mittendelen gick väldigt lågt ner i vattenlåset, jag har testat att backa det lite för att få en högre vätskepelare. Annars vet jag inte vad man kan hitta på... Det kan ju vara mögellukt från handfatet också men vet inte hur man kan bli av med det.
 
S
Se till att ingen packning hamnat i kläm, de är lätt hänt. Ta isär allt igen å gör om.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Har fortsatt skruva lite utan att lyckas lösa problemet. Lukten kommer från vattenlåset. Vattnet som ligger i koppen luktar illa. Är inte meningen att vattenlåset ska hindra den dåliga avloppslukten från att komma upp? Någon idé om vad som kan ha gått snett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.