G GabrielLindroos skrev:
Ja, den är ju inte så lätt att bli av med. Här kan du läsa om dess positiva egenskaper om det skulle kunna muntra upp lite
[länk]
Hur blir det när det växer i gräsmattan? Tröttas det ut av att man har robotgräsklippare? Kan den växa i helt skugga? Tänker att den växer i häcken men om häcken blir tjock nog, dör åkerfräken då utan sol?
 
Min uppfattning är att de blir färre med robotgräsklipparen men jag tror kanske att de växer horisontellt och blir mindre. Oavsett rätt lätta att ta bort för hand.

ja, de växer överallt. Har syrenhäck och man får ta en rensning där när de växt upp till 30+ cm. Har man tät häck så syns bara de i kanten.
 
B Bosemannen skrev:
Min uppfattning är att de blir färre med robotgräsklipparen men jag tror kanske att de växer horisontellt och blir mindre. Oavsett rätt lätta att ta bort för hand.

ja, de växer överallt. Har syrenhäck och man får ta en rensning där när de växt upp till 30+ cm. Har man tät häck så syns bara de i kanten.
Ajdå hade hoppats att gräset och roboten skulle vinna över fräken..
 
  • Gilla
SimH
  • Laddar…
Ser inte att de är ett problem i gräsmatta egentligen. Men de kommer dyka upp här och där i mattan vilket enkelt kan dras bort. I kanter och vid kantstenar kommer inte roboten åt så där är det mer jobb. Men man får rycka på. Round-up etc fungerar inte.
 
B Bosemannen skrev:
Ser inte att de är ett problem i gräsmatta egentligen. Men de kommer dyka upp här och där i mattan vilket enkelt kan dras bort. I kanter och vid kantstenar kommer inte roboten åt så där är det mer jobb. Men man får rycka på. Round-up etc fungerar inte.
Problemet som jag ser är att fräken kommer döda gräset? Verkar ju dock som skilda åsikter om roundup. Jag har inte provat dock.
 
Gräset är ingen fara. Försök att få det så tätt som möjligt bara. Du kommer inte ha stora områden med åkerfräken i gräsmattan utan de kommer vara enskilda lite här och där. Lite som maskrosor. Beror såklart hur ursprungsläget ser ut.

min variant av round-up är kanske den klena. Visst de vissnar men IOM att rötterna går så djupt så tycker jag de kommer tillbaka. Har inte helt på benen här måste jag medge. Kanske får göra ett test på avsedd plats. :)
 
Fick vid trädgårdsanläggningen åkerfräken i den köpta jorden. Slogs mot detta de första åren med klent resultat. Iom att jag gav upp och inte längre irriterade mig på ogräset blev mitt sinne lugnare. Rycker upp ogräset när jag ändå lukar (utan att gräva upp roten) och njuter av trädgårdens andra grödor. Verkar inte ha spritt sig så mycket som jag befarade.

Däremot är åkerfräken ett mycket stort problem för ko-bönder.
 
yonna yonna skrev:
Fick vid trädgårdsanläggningen åkerfräken i den köpta jorden. Slogs mot detta de första åren med klent resultat. Iom att jag gav upp och inte längre irriterade mig på ogräset blev mitt sinne lugnare. Rycker upp ogräset när jag ändå lukar (utan att gräva upp roten) och njuter av trädgårdens andra grödor. Verkar inte ha spritt sig så mycket som jag befarade.

Däremot är åkerfräken ett mycket stort problem för ko-bönder.
Grannen har på sin sida också men han kör bara över med gräsklipparen.. Där är det inte bara npgra stycken utan ett område på 2-3 m2.. Så det skjuter ju säkert därifrån in i min häck och gräsmatta så känns omöjligt..
 
Hur sprider dom sig egentligen? Nu såg jag en sån där liten gran**** sticka upp 20 meter bort från dom andra?
 
Se inlägg #10, #11.
 
Exempel på en tidigare ryckt åkerfräken som kommer igen med 3 nya. En väldigt svår motståndare.
 
  • Jord med unga gröna växter och torrt gräs, tecken på vårens ankomst eller trädgårdsodling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Bosemannen skrev:
Exempel på en tidigare ryckt åkerfräken som kommer igen med 3 nya. En väldigt svår motståndare.
Har samma konstigt att den får näring när man rycker hela tiden, iofs växer den snabbt, ena dagen är det tomt andra sticler det upp föera stycken. Något måste den ju dö av..
 
Har läst en hel del engelska sidor nu och det verkar som många lyckats få bort dom genom att injicera stammen med roundup.. Pilligt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.