Har en lite äldre Husqvarna LT151 (tror det är produktionsår 2013, kan dubbelkolla om det är viktigt). Det är en encylindrig Kohler Courage-motor.

Problem: den låter ovanligt högt, och jag tycker det liksom "smäller" och rister i den när den går. Inte som att den får feltändning ibland, utan ljudet är jämnt, rytmiskt, och starkt. Jämför jag med grannens, som är modellen större och något år nyare, så är hans betydligt tystare.

Jag tycker också den har dålig kraft, den ger upp för tidigt i uppförslutning tycker jag. Nu pratar vi inte någon brant backe, utan en slänt med kanske 60-70 cm höjdskillnad på fyra-fem meter - där blir den stående och tar sig inte vidare. Den orkar heller inte igenom särskilt högt gräs utan dör lite då och då under körning, trots att jag har den på högsta klipplängden. Detta vet jag är delvis för att jag inte har någon utkastare utan klippbordet är "stängt", så det samlas gräsklipp under, utkast är beställt och ska sättas på plats. Den tappar också drivremmen till klippaggregatet ibland.

Jag har kollat på båda remmarna, de är inte superfräscha kanske, och förmodligen rätt gamla, men verkar på det hela vara i gott skick, inte fransiga eller ojämnt slitna vad jag kunnat se.

Vad jag gjort: alla filter och olja är bytt. Jag kör den uteslutande på fyrtakts alkylatbensin, olika märken men främst från Jula och Biltema.
 
Har du bytt tändstift?
Kolla även vevhusventilationen.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Har du bytt tändstift?
Ja. Problemet kvarstod.

ricebridge ricebridge skrev:
Kolla även vevhusventilationen.
Eh, var sitter den och hur gör jag det?
 
Vad heter den här silvriga saken under förgasaren och varför sprutar/droppar den bränsle?
 
  • Gilla
akeohm
  • Laddar…
Rytmiskt missljud kan bero på för stort ventilspel. Är det ett tickande ljud? Hårt rytmiskt slamrande kan vara om vevstakslagret är slut eller om den inte får smörjning ordentligt. Förhoppningsvis är det inte så illa.

Den silvriga saken under förgasaren är en elektrisk ventil för munstycket i förgasaren. Bränslesolenoid kanske den heter. Den droppar för att den är trasig. Den verkar ju glappa också eftersom den tickar när du petar på sladden. Slår den ifrån när du kör så kommer motorn att stanna. Jag har försökt att täta en läckande sådan med silikon när jag inte ville betala 1000 kr för en ny. Det gick dåligt.
 
  • Gilla
torparavgrund
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Rytmiskt missljud kan bero på för stort ventilspel. Är det ett tickande ljud? Hårt rytmiskt slamrande kan vara om vevstakslagret är slut eller om den inte får smörjning ordentligt. Förhoppningsvis är det inte så illa.

Den silvriga saken under förgasaren är en elektrisk ventil för munstycket i förgasaren. Bränslesolenoid kanske den heter. Den droppar för att den är trasig. Den verkar ju glappa också eftersom den tickar när du petar på sladden. Slår den ifrån när du kör så kommer motorn att stanna. Jag har försökt att täta en läckande sådan med silikon när jag inte ville betala 1000 kr för en ny. Det gick dåligt.
Tyvärr mer ett rytmiskt slamrande. :( Hur vet jag om vevstakslagret är slut/får smörjning? Jag har beställt en ny förgasare och hoppas det löser problemet, annars blir det väl att titta på startmotor, startrelä etc. Jag vet iallafall att batteriet är schysst och laddat.

Edit: Ja alltså en uppdatering här är att den inte alls startar längre, och förgasaren pissar bensin från en läcka i solenoiden.
 
Vad beställde du för förgasare? Jag har en likadan som också läcker från solenoiden.

Det klickade om solenoiden när du petade på sladden. Solenoiden måste vara dragen för att den skall starta. Om du misstänker att solenoiden inte drar kan du prova med startgas. Om den då tänder till på startgasen men inte fortsätter att gå finns det starka skäl att misstänka att solenoiden inte drar. Och bör ju ändå bytas eftersom den läcker. Startmotor och startrelä är mer att misstänka om den inte alls går runt med startmotorn.

Hur är oljenivån? Har du bytt oljefilter någon gång? Ta inte min diagnos om vevstakslager för allvarligt. Det är svårt att vara säker på felet utifrån en beskrivning av ljudet. Det kan ju också vara något utanför motorn som tar emot och skapar oljudet.
 
A Avemo skrev:
Vad beställde du för förgasare? Jag har en likadan som också läcker från solenoiden.

Det klickade om solenoiden när du petade på sladden. Solenoiden måste vara dragen för att den skall starta. Om du misstänker att solenoiden inte drar kan du prova med startgas. Om den då tänder till på startgasen men inte fortsätter att gå finns det starka skäl att misstänka att solenoiden inte drar.
Det jag fetat, exakt så var det!

Jag har forskat lite om förgasare och hittade denna: https://www.amazon.se/-/en/Replacem...ge+Sv+Series+15-19Hp+Engine+Carburetor&sr=8-1

Den ska tydligen funka bra och har åtgärdat en del av bristerna som finns hos originaldelen, som har en hög tendens att bli precis som min tydligen.
 
Kolla krysskilen på svänghjulet. Har den gått av kan du få fel tändning och orsaka oljud då motorn tänder vid fel tillfälle och svaghet i motor.
Man kan se kilen genom att bara lossa muttern på svänghjulet och titta
 
  • Gilla
torparavgrund
  • Laddar…
B busgraab skrev:
Kolla krysskilen på svänghjulet. Har den gått av kan du få fel tändning och orsaka oljud då motorn tänder vid fel tillfälle och svaghet i motor.
Man kan se kilen genom att bara lossa muttern på svänghjulet och titta
Nästa ledtråd att kolla upp, tack! Väntar fortfarande på nya förgasaren, fyra veckors levernastid = jag får gå runt med min gamla handknuffade denna sommar.

Jag googlar lite och hittar inget, får bara upp "kil bakaxel" som är till hjulet när jag söker. Det är meningen att jag ska ha något som ser ut som en liten halvmåne? https://www.hansenracing.se/category/krysskil/624144

Edit: ja, nr 6, "Key" på denna skiss, eller hur? https://www.sgarden.cz/SpareParts/PartList/105631/IGNITION_SYSTEM
 
Ja precis nr6. Brukar som sagt gå att se genom att man släpper på muttern. Svänghjulet borde inte behöva demonteras.

Att byta förgasare kommer inte att avhjälpa ditt problem med hård gång. Att solenoiden läcker är nog bara pga trasig packning.

Mvh
 
B busgraab skrev:
Att byta förgasare kommer inte att avhjälpa ditt problem med hård gång. Att solenoiden läcker är nog bara pga trasig packning.
Det bör man givetvis kolla. Men det kanske är sent eftersom förgasaren redan är beställd. Men det måste inte vara vid packningen det läcker. Den jag har läcker där sladden kommer ut ur solenoiden. Och som hördes på filmen @torparavgrund lade upp så glappar den dessutom. Och så märkligt är det att man kan hitta en ny förgasare för en lägre kostnad än en solenoid.
 
Har du kollat så lagren i klippdäcket är ok? Tänkte på att den slår ut remmen ibland. Kan även vara dålig spännare.
Att den driver dåligt i backar är oftast kopplat till drivning bakaxel. Är remmen slapp? Är den kladdig i olja? Inte insatt i lt151, men i rider bla. och bytt många lager i dom.
På dom finns en spännare med lager som är fast, som du kan borra upp och byta och dra genomgående bullt på istället. Det sparar dig några spänn. Har du video på hur det låter?
Jag kanske missuppfattat problemet?
 
Ohchips Ohchips skrev:
Har du kollat så lagren i klippdäcket är ok? Tänkte på att den slår ut remmen ibland. Kan även vara dålig spännare.
Att den driver dåligt i backar är oftast kopplat till drivning bakaxel. Är remmen slapp? Är den kladdig i olja? Inte insatt i lt151, men i rider bla. och bytt många lager i dom.
På dom finns en spännare med lager som är fast, som du kan borra upp och byta och dra genomgående bullt på istället. Det sparar dig några spänn. Har du video på hur det låter?
Jag kanske missuppfattat problemet?
Nej, det låter som att du är rätt ute. Jag kan lägga upp video så fort jag fått nya förgasaren så att den går att starta...
 
  • Gilla
Ohchips
  • Laddar…
Uppdatering: jag har nu bytt förgasare till den jag länkat tidigare, och skillnaden är som natt och dag.

Maskinen går tystare, jämnare, har lite bättre kraft, och verkar rentav ha minskat sin hiskeliga soppaförbrukning något.

Fortfarande usel prestanda sett till storleken på motorn, men så är den rejält gammal också.
 
  • Gilla
Ohchips
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.