P
Min gräsklippare vibrerar och är svårstartad, enstaka smällar kan höras också. Demonterade kniven och den fortsätter vibrera. När den väl är igång så funkar den men vibrerar. Problemet kom efter att jag lånade ut den till en kompis. Kan han ha lyft maskinen fel så vätskor blandats? Luftfiltret ser fint ut och det hjälper inte om jag lyfter bort det. Tändstiftet har jag rengjort och kollat att gapet är inom tolerans. Några tips? Är det förgasaren jag skall kolla i nästa steg?

Motorn en Briggs Stratton 575IS.
 
N
P perserkungen skrev:
Min gräsklippare vibrerar och är svårstartad, enstaka smällar kan höras också. Demonterade kniven och den fortsätter vibrera. När den väl är igång så funkar den men vibrerar. Problemet kom efter att jag lånade ut den till en kompis. Kan han ha lyft maskinen fel så vätskor blandats? Luftfiltret ser fint ut och det hjälper inte om jag lyfter bort det. Tändstiftet har jag rengjort och kollat att gapet är inom tolerans. Några tips? Är det förgasaren jag skall kolla i nästa steg?

Motorn en Briggs Stratton 575IS.
Inte kört på något så axeln blivit krökt/skadad?
 
P
N Nalleman64 skrev:
Inte kört på något så axeln blivit krökt/skadad?
hur ser jag det?
 
N
P perserkungen skrev:
hur ser jag det?
Det är nog väldigt svårt att se med blotta ögat tyvärr. Ofta om man kör på något finns en krysskil som skall ta smällen och skona motorn.
Har dock själv varit med om att köra på en bit järn som låg dold i gräset. Kilen höll lustigt nog men vibrationerna som uppstod berodde (enligt verkstaden) på att axeln tagit stryk.
Kniven är en annan mycket vanlig orsak till vibrationer men den hade du ju testat att plocka bort utan något bättre resultat. Knivfästet ser ok ut?
 
P
N Nalleman64 skrev:
Det är nog väldigt svårt att se med blotta ögat tyvärr. Ofta om man kör på något finns en krysskil som skall ta smällen och skona motorn.
Har dock själv varit med om att köra på en bit järn som låg dold i gräset. Kilen höll lustigt nog men vibrationerna som uppstod berodde (enligt verkstaden) på att axeln tagit stryk.
Kniven är en annan mycket vanlig orsak till vibrationer men den hade du ju testat att plocka bort utan något bättre resultat. Knivfästet ser ok ut?
Tror också på kilen, timingen är off.
 
Som Nalleman sa att om kompisen har kört på en sten eller något så kanske axeln är böjd. Rätt bökigt att fixa.
Tror din kompis är skyldig dig en ny gräsklippare eller åtminstone en ny motor.
 
P
Kilen avslagen, får väl se om det hjälper att byta kil.
 
  • Rostig motorupphängning, slitna komponenter, smuts, möjlig bilreparation behövs, nedslitet mekaniskt tillstånd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig bult på metallskiva, text "TO REMOVE PULLEY", slitna delar, mekanisk detalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Här har vi problemet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.