Hej,

Bauhaus har haft hemkörning av cement på pall, ca 1 ton. Frakten kostade ca 6-700. Klart värt det.
Tror det blev ca 60-70kr / 25kg säck inkl. Frakt.
Vi beställde i slutet av förra sommaren.

Kan ett alternativ vara att gräva ner eller gjuta plintar?

Gräver du 80cm djupt har jag svårt att tänka mig att det kan komma nån storm och dra upp dem!
 
  • Gilla
kallholmen
  • Laddar…
För att förtydliga så får man ut ca 80-100l på en 25kg säck cement så en pall borde vara rätt lagom för dig.

Det var denna jag menade: https://www.bauhaus.se/cement-combimix-25kg-fa-helpall-42st

Sen har ju precis allt gått upp i pris. Men pris / säck är ju 100:- så det borde väl bli gratis med hemkörningen ;)
 
  • Gilla
kallholmen
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Hej,

Bauhaus har haft hemkörning av cement på pall, ca 1 ton. Frakten kostade ca 6-700. Klart värt det.
Tror det blev ca 60-70kr / 25kg säck inkl. Frakt.
Vi beställde i slutet av förra sommaren.

Kan ett alternativ vara att gräva ner eller gjuta plintar?

Gräver du 80cm djupt har jag svårt att tänka mig att det kan komma nån storm och dra upp dem!
Nä. Ytan är packad och klar. Kommer att fylla upp men 0-40 när grunden är på plats. Rören till tältet (11 per sida) kommer att fästas i fastgjutna rörstumpar. Sen ska jag sova gott även när det blåser.
 
Jag tänker mig att det enklaste här är att hitta betongpålar från något bygge i närheten som sedan läggs i en U-form. Ser inte syftet med att gjuta givet funktionen du är ute efter
 
Finns ju lite större blandare med som man kan använda själv.
Förutsätter ju att man har tillgång till traktor...

 
  • Älska
guggen
  • Laddar…
kallholmen kallholmen skrev:
Grus har jag billigt. Men var (och vad) köper jag cementen billigast?
kallholmen kallholmen skrev:
Grus har jag billigt. Men var (och vad) köper jag cementen billigast?
Tja, priset per ton verkar vara ca 3000kr och orkar du inte ta in offerter så är det väl nåt sånt du får räkna med
 
  • Gilla
kallholmen
  • Laddar…
R Janu78 skrev:
Att bland 10m3 själv på en dag det går men skulle alldrig göra det, för att sätta det i perspektiv så 25kg grovbrtong blir 12.5L betong så då går det 80st 25kg säckar på en 1m3 alltså du ska blanda 800st på en dag för att sedan gjuta inte realistiskt.
Jag skulle tillochmed påstå att det inte går. Dels hinner du inte, och dels finns det ingen rygg som klarar det.
 
  • Gilla
kallholmen och 2 till
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Jag tänker mig att det enklaste här är att hitta betongpålar från något bygge i närheten som sedan läggs i en U-form. Ser inte syftet med att gjuta givet funktionen du är ute efter
Jag har tillgång till betongslipers, men frakten blev asdyr och de bygger för lite på höjden. Idén är god men jag är tacksam om vi håller oss till ämnet.
 
Zixten Zixten skrev:
Finns ju lite större blandare med som man kan använda själv.
Förutsätter ju att man har tillgång till traktor...

[media]
Jag har traktor. Men jag har inget problem att blanda i min frifallsblandare, har som sagt jobbat som murare och har bra koll på arbetsinsatsen som krävs.
 
A AG A skrev:
Jag skulle tillochmed påstå att det inte går. Dels hinner du inte, och dels finns det ingen rygg som klarar det.
Ingen vettig
A AG A skrev:
Jag skulle tillochmed påstå att det inte går. Dels hinner du inte, och dels finns det ingen rygg som klarar det.
Ingen vettig blandar 10 kubik på en dag i en vanlig frifallsblandare aka tombola. Men nu är det inte de mängderna som jag behöver och inte heller behöver jag göra det på en dag då det på sin höjd är semipermanent.
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Som svar på din fråga betalade jag 12500 kr inklusive moms för en bil betong förra året. Då var det någon kubikmeter mer än du behöver.

Men mycket hänger ju på frakt och hur långt du har till betongstationen.
 
  • Gilla
kallholmen
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Som svar på din fråga betalade jag 12500 kr inklusive moms för en bil betong förra året. Då var det någon kubikmeter mer än du behöver.

Men mycket hänger ju på frakt och hur långt du har till betongstationen.
N nybyggarn3 skrev:
Som svar på din fråga betalade jag 12500 kr inklusive moms för en bil betong förra året. Då var det någon kubikmeter mer än du behöver.

Men mycket hänger ju på frakt och hur långt du har till betongstationen.
12500! För tre-fyra kubik? Då får de fan köra 50 mil.
 
kallholmen kallholmen skrev:
12500! För tre-fyra kubik? Då får de fan köra 50 mil.
Nä, typ 6 kbm. Tror att dom hade ca 60 km enkelt väg.
 
Tyvärr så passade cementa mfl. På att höja cementpriserna rejält i och med alla turer runt förlängt tillstånd för kalkbrytning på Gotland.

Betong har som allt annat blivit dyrt :mad:
 
  • Gilla
kallholmen
  • Laddar…
kallholmen kallholmen skrev:
12500! För tre-fyra kubik? Då får de fan köra 50 mil.
Tror det är vad många får betala, skulle säga att jag nog betalat mer än så för fyra kubik.
 
  • Gilla
kallholmen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.