V
Hej,

Enligt en hornbach anställd var det okej att montera panel rakt på stommensreglar, men det känns som att det vore lämpligt att använd glespanel 28x70 och montera bastuanel på den. Eller är det överflödigt?
Handritad skiss av väggkonstruktion med isolering, paneler och frågor om byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tangentbordet är sönder. Hade visat i CAD annars.

Föresten,är det värt att isolera underifrån? Känns som att fukt skulle kunna fastna. Behövs det vara heltäckande underifrån eller bara så att isoleringen sitter på plats. Typ som en planka under reglarna, som på bilden.
Handritad skiss, snitt av vägg konstruktion, bjälkar, isolering, detaljer markerade, textansvisningar, enkel illustration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sista frågan är gällande luftspalt. Behövs luftspalten bara utifrån (ytterpanel & spikläkt) eller även innifrån? Vet att man ska använda vindpapp utifrån och bastufolie inne (vissa säger att det är onödigt).

Jag är oerfaren så skulle vara otroligt tacksam om någon snäll själ kunde hjälpa mig. Tack på förhand och ha en fin helg nu gubbar!
 
När man använder bastufolie så är det vanligt att montera panel med spalt mot folie.
montering rätt på reglarna om ingen folie finns.
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
Velinga2002
  • Laddar…
Ser ut som en fristående bastu, är det så?
Och om det är så, borde den bli kallställd när den inte används, då skulle jag utesluta bastufolie.
I vår bastu i källare har jag luftspalt, med masonit+läkt+liggande panel, men här för att undvika fukt i väggen.
I en en fristående bastu hade jag nog panelat direkt då den bör torka av eftervärmen.
 
  • Gilla
Velinga2002
  • Laddar…
V
D drsakke skrev:
När man använder bastufolie så är det vanligt att montera panel med spalt mot folie.
montering rätt på reglarna om ingen folie finns.
Mvh
Sakke
Tack för input! Uppskattar det. Har kollat en del klipp på youtube och båda verkar ju funka så får se hur det blir! Smidigare att montera på glespanel men även ytterligare ett arbetsmoment. Är inte snål, så inte frågan om det. Mvh
 
V
A AndersS skrev:
Ser ut som en fristående bastu, är det så?
Och om det är så, borde den bli kallställd när den inte används, då skulle jag utesluta bastufolie.
I vår bastu i källare har jag luftspalt, med masonit+läkt+liggande panel, men här för att undvika fukt i väggen.
I en en fristående bastu hade jag nog panelat direkt då den bör torka av eftervärmen.
Ser nu att jag missade att skriva att det ör en bastustuga! Var lite stressad igår, haha. Så enbart vindpapp på yttersidan och men skippa bastufolie? Verkar vara 50/50 med vad folk tycker om bsstufolie.
Sen är det ju även det med isolering underifrån. Om jag väljer att isolera med lite cellplast underifrån. Behövs det täckas helt eller räcker det med att det hålls på plats?
Mvh
 
V
V Velinga2002 skrev:
Hej,

Enligt en hornbach anställd var det okej att montera panel rakt på stommensreglar, men det känns som att det vore lämpligt att använd glespanel 28x70 och montera bastuanel på den. Eller är det överflödigt?
[bild]
Tangentbordet är sönder. Hade visat i CAD annars.

Föresten,är det värt att isolera underifrån? Känns som att fukt skulle kunna fastna. Behövs det vara heltäckande underifrån eller bara så att isoleringen sitter på plats. Typ som en planka under reglarna, som på bilden.
[bild]

Sista frågan är gällande luftspalt. Behövs luftspalten bara utifrån (ytterpanel & spikläkt) eller även innifrån? Vet att man ska använda vindpapp utifrån och bastufolie inne (vissa säger att det är onödigt).

Jag är oerfaren så skulle vara otroligt tacksam om någon snäll själ kunde hjälpa mig. Tack på förhand och ha en fin helg nu gubbar!
Kan moderator ändrs så att det står i rubriken (bastustuga). Missade det. Tack!
 
Bastufolie ger ett tätskikt och jag skulle inte sätta det i utrymme som kallställs, har åtminstone varit de rekommendationer jag läst.
 
  • Gilla
Velinga2002
  • Laddar…
V
A AndersS skrev:
Bastufolie ger ett tätskikt och jag skulle inte sätta det i utrymme som kallställs, har åtminstone varit de rekommendationer jag läst.
Okej, då undviker jag det. Vindpapp ska man väl ändå använda sig utav? Jag är rätt oerfaren med nybyggen. Mest fixst på huset och ladan. Så jag går långsamt och metodiskt med det hela. Vissa frågor kan låta väldigt basic. Men kul att få ta lärdom av er andra på forumet
 
Vindpapp ellet duk sätter man. På fritidshuset har jag även skivmaterial, men lite lyxigt på en bastustuga;)
 
V Velinga2002 skrev:
Sen är det ju även det med isolering underifrån. Om jag väljer att isolera med lite cellplast underifrån.
Värmen stiger, så det ger mycket mer nytta att isolera taket än golvet. I relaxen kan man en matta om golvet känns kallt, men rent generellt behöver du inte isolera golvet i en bastu.

Om du ändå isolerar i golvet tror jag inte att det dpelar så stor roll hur du gör. Möss kan iofs gnaga sig igenom cellplast, men det ska ju finnas något på andra sidan de vill ha också.
 
  • Gilla
Velinga2002
  • Laddar…
V Velinga2002 skrev:
Ser nu att jag missade att skriva att det ör en bastustuga! Var lite stressad igår, haha. Så enbart vindpapp på yttersidan och men skippa bastufolie? Verkar vara 50/50 med vad folk tycker om bsstufolie.
Sen är det ju även det med isolering underifrån. Om jag väljer att isolera med lite cellplast underifrån. Behövs det täckas helt eller räcker det med att det hålls på plats?
Mvh
Golv behøver inte att isoleras. Men se till att ordna avrinning från golvet så vatten inte blir stående
En tom bastu med träbänkar och en kopparhink med skopa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

om du zoomar in på bildet så ser du att golvet är bygt med lätt fall mot en glipa under laven där vattnet rinner ned i en ränna.
Många bygger också med vanlig terassgolv med glipor mellan varje plank men risken är nog att det blir dragigt och lite för golvkalt och effektkrävande.

är nog inte livsviktigt med bastufolie i vägg/tak i en fristående bastu bra man inte isolerar för mycket(kondenspunkt i mitt vägg=torkar inte)
Problemet med omvänd kondens med bastufolie är nog också överdrivet.
Alt i alt så kan man säga att med/utan folie har bägge sina risker och fördelar men totalt sett tror jag inte byggets livslängd påverkas nämnvärt oavsett hur du väljer att bygga.
Vi har flera fristående bastubygg i familjen där den äldsta är gott och väl 40år gammalt alla byggt MED folie.
Men du ska absolut ha vindspärr utvändigt under panel och luftspalt mellan dessa både för att väggarna ska hålla sig torra och för att bygget ska vara lätt att värma upp och hålla varm under bad.
Mvh
Sakke
-bildet är lånat från PM från en annan forummmedlem
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
V
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Värmen stiger, så det ger mycket mer nytta att isolera taket än golvet. I relaxen kan man en matta om golvet känns kallt, men rent generellt behöver du inte isolera golvet i en bastu.

Om du ändå isolerar i golvet tror jag inte att det dpelar så stor roll hur du gör. Möss kan iofs gnaga sig igenom cellplast, men det ska ju finnas något på andra sidan de vill ha också.
Det finns bara sanning i det du skriver. Efter jag skaffade katt så har mössen minskat med cirka 60%. Ska skaffa yterliggare en till om 12 veckor (de föddes i förgår). En liten tjej till min han-katt Fluffy
Rödorange kattunge vilar på människas mörka sköte, ser sömnig eller avslappnad ut. Fluffig päls, stängda ögon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Bilden är från 2020)

Tak är definitivt det viktigaste. Det vet till och med jag, hahaha! Skippar förmodligen isolering på golvet. Får bli isolering på väggar och tak enbart. Jag utgår fran att det behövs en luftspalt i taket också. Minimum 10cm mellan taknock och takisolering (?helst mer?).
En fråga dock, man ska väl inte använda vindpapp på takstolarna. Vet att det kanske låter galet. Men är bättre att fråga (Vill ju kunna gå tillbaka här på bygghus om 10år och cringe'a). Ha en fin måndagskväll nu, Nötegårdsgubben!
 
V
A AndersS skrev:
Vindpapp ellet duk sätter man. På fritidshuset har jag även skivmaterial, men lite lyxigt på en bastustuga;)
Hehehe, de kallar mig "lyxmackan" på jobbet. Jag gör alltid en gourmet macka, till frukost, som jag värmer med specifika inställningar på mikron. Nybakat bröd, bacon, ägg och ost blev det idag. Jobbar inom industrin.
Jag kör nog på vindpapp, måste leva upp till mitt namn! Tack för din input AndersS
 
V
D drsakke skrev:
Golv behøver inte att isoleras. Men se till att ordna avrinning från golvet så vatten inte blir stående
[bild]
om du zoomar in på bildet så ser du att golvet är bygt med lätt fall mot en glipa under laven där vattnet rinner ned i en ränna.
Många bygger också med vanlig terassgolv med glipor mellan varje plank men risken är nog att det blir dragigt och lite för golvkalt och effektkrävande.

är nog inte livsviktigt med bastufolie i vägg/tak i en fristående bastu bra man inte isolerar för mycket(kondenspunkt i mitt vägg=torkar inte)
Problemet med omvänd kondens med bastufolie är nog också överdrivet.
Alt i alt så kan man säga att med/utan folie har bägge sina risker och fördelar men totalt sett tror jag inte byggets livslängd påverkas nämnvärt oavsett hur du väljer att bygga.
Vi har flera fristående bastubygg i familjen där den äldsta är gott och väl 40år gammalt alla byggt MED folie.
Men du ska absolut ha vindspärr utvändigt under panel och luftspalt mellan dessa både för att väggarna ska hålla sig torra och för att bygget ska vara lätt att värma upp och hålla varm under bad.
Mvh
Sakke
-bildet är lånat från PM från en annan forummmedlem
Vindspärr blir det! Tack så mycket för ett väldigt informativt inlägg. Jag är dålig på vinklar och detta är som sagt mitt första byggprojekt så en sån ränna får jag se om jag ger mig på. I absolut värsta fall så lägger jag sån "bastutrall". Ett specifikt golv som jag associerar med bastande. Det är en fristående bastu. Det kmr stå circa 25cm ovanför propert utgrävd mark(25cm). Med markduk och sten ovanpå det. Lär nog duga. Riktigt fint du har byggt iaf! Har du vedeldat eller elaggregat?
 
V Velinga2002 skrev:
man ska väl inte använda vindpapp på takstolarna
Nej, det behövs inte. Vindskyddet (vare sig det är duk eller papp) har man för att inte blåst ska kyla av luften inne i bastun genom att tränga ut den varma luft som redan finns i den. Och då är det ju den vinden som ”slår” mot väggarna som man framför allt behöver oroa sig för.

Taket tar inte emot samma krafter och är säkert därtill ändå relativt vindtätt genom takpappen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.