Vi köpte fritidshus på Öland 2011 och har inte bytt Anod på varmvattenberedaren. Vi har vatten i beredaren ca 3 månader per år. Måste man lossa alla skruvarna på den svarta plattan? Den tredje bilden är inte min så vet inte exakt hur det ser ut under vita luckan.

Edit, när jag letade efter Anod hittade jag denna info:
Från år -94 månad 11 med M8 gänga

Vad var det för anod före 1994?


Typskylt på en vit apparat, möjligtvis en varmvattenberedare, med teknisk information och varningsinstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Värmesystem i vit miljö, rör, etiketter, justeringsknopp, installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektrisk installation inuti en rund apparat, med kablar, skruvar och en anslutningsplatta, förmodligen för belysningsarmatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Anoden sitter i kärlet och en bult går ut, det är den som sitter lite till vänster om den röda plastproppen. För att byta måste alla 8 muttrar lossas och en helt stycke kommer att komma ut. EL-patronen är keramisk och sitter som i ett rör in i vattnet. Du måste ha ny packning av större sort om du lossar allt. Inte fel att kolla upp den, tror att det inte finns 1 gram kvar efter så lång tid. Du har inte mangan eller svavelväte i vattnet, om så är, byt inte. Du får ett vatten som luktar ruttna ägg. Tror säkert att VVB klarar ytterligare år, så varför göra något.
 
  • Gilla
daddydj
  • Laddar…
Oj, du tror att det inte är nödvändigt att byta anod? Varmvattenberedaren är 30 år. Osäker på om det någonsin bytts anod?
 
Har den fungerat så länge så kör den tills den säger upp sig. Det med anoden den ska liksom skydda om vattnet är agresivt. Det verkar inte så nu hos er..
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Har den fungerat så länge så kör den tills den säger upp sig. Det med anoden den ska liksom skydda om vattnet är agresivt. Det verkar inte så nu hos er..
Öland har väldigt mycket kalk i vattnet. Läste något om att Metro Therm är bra på att hantera kalk?
 
Ni har lite tur att ni inte är där hela året. Kalken sätter sig på patronen- När patron börjar värma så blir det bubblor, syret frigörs och då blir det en liten torr yta som kalken avsätts på, det är microskåpiskt påväxt. Denna beläggning kommer att öka och omsluta patronen. När det har byggt på med mycket kalk, så kan patronen inte bli av med värmen och kommer att spricka, varvid säkringen eller jordfelsbrytaren löser. Har sett patroner som efter 1 år är helt övertäckta med kalk och sagt upp sig. Att det går bra för er, är att ni inte använder den så mycket. Skulle tro att en bra bit i botten på VVB är fylld ned kalk. Methroterms den ni har, har inte patronen i vattnet och då uppstår inte problemet med kalk på patronen och den klarar sig länge. Grattis
 
  • Gilla
daddydj
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ni har lite tur att ni inte är där hela året. Kalken sätter sig på patronen- När patron börjar värma så blir det bubblor, syret frigörs och då blir det en liten torr yta som kalken avsätts på, det är microskåpiskt påväxt. Denna beläggning kommer att öka och omsluta patronen. När det har byggt på med mycket kalk, så kan patronen inte bli av med värmen och kommer att spricka, varvid säkringen eller jordfelsbrytaren löser. Har sett patroner som efter 1 år är helt övertäckta med kalk och sagt upp sig. Att det går bra för er, är att ni inte använder den så mycket. Skulle tro att en bra bit i botten på VVB är fylld ned kalk. Methroterms den ni har, har inte patronen i vattnet och då uppstår inte problemet med kalk på patronen och den klarar sig länge. Grattis
Tack, vilken koll du har. Har du något tips på ny varmvattenberedare när denna någon gång ger upp? Vi har 60 liters VVB idag och det är lagom storlek.
 
En lika är bra. NI måste en emaljerad och ingen patron som sitter i vattnet, detta p.g.av kalken ni har i vattnet. Kanske lite dyrare, men lönar sig i längden. Om patroner säger upp sig, så är det lätt att byta då patronen inte sitter i vattnet. 2 tampar att lossa, samt en mutter, Ta det varliigt bara när den tas ur, den är. lite tung
 
Claes Sörmland
Räkna med en kostnad för att byta elvärmelementet (steatitelementet) i MetroTherm rätt regelbundet (med några års mellanrum). Om du tar in röris är den kostnad rätt påtaglig under varmvattenberedarens livstid, själva elelmentet kostar 2023 1 700 kr men röris är dyrare i arbete än så. Läs mer här om kvalitetsproblemet och hur ofta man får byta dem i denna tråd:

https://www.byggahus.se/forum/threads/metrotherm-problem-med-steatitelement.264141/
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Räkna med en kostnad för att byta elvärmelementet (steatitelementet) i MetroTherm rätt regelbundet (med några års mellanrum). Om du tar in röris är den kostnad rätt påtaglig under varvvattenberedarens livstid. Läs mer här om kvalitetsproblemet och hur ofta man får byta dem i denna tråd:

[länk]
Nu ska du inte måla gubben på väggen och länka till något riktigt negativt. Den VVB som TS har är ca 30 år och fungerar fortfarande. Allt har sina brister, även du och jag, så håll inne med en del kommentarer om vad som är bra eller inte bra i den form du framför i del saker och ting. Allt säger upp sig en dag,oavsett vad det är..
 
Claes Sörmland
J jonaserik skrev:
Nu ska du inte måla gubben på väggen och länka till något riktigt negativt. Den VVB som TS har är ca 30 år och fungerar fortfarande. Allt har sina brister, även du och jag, så håll inne med en del kommentarer om vad som är bra eller inte bra i den form du framför i del saker och ting. Allt säger upp sig en dag,oavsett vad det är..
Om du läser tråden som jag länkar till så ser du förutom TS problem som en tidlinje med hur ofta steatitelementen har gett upp i mitt småhus och hos min granne (samma rörmokare så hon blev rekommenderas samma VVB).

Att steatitelementen går sönder efter några år har varit ett faktum nu i över tio år och vi har haft många trådar om hur man själv byter dessa när ägare av denna varmvattenberedare hör av sig. Möjligen är det så att det fram till tidigt 2000-tal producerades bättre steatitelement av MetroTherm som inte brann sönder men så har det inte varit under min ägartid.

Här finns 48 trådar att läsa om ämnet:

https://shorturl.at/fnqu5

Att byta steatitelement är lätt:
 
Redigerat:
JO du det gäller att få till det. Hur många VVB med patronen i vattnet skrivs det om på forumet när den säger upp sig. NOLL Många tusen är det och ingen påpekar något fel, utan tar det med ro och byter patron. Ett hett tips till dig då är att byta VVB till ett annat fabrikat som har en annan konstruktion.. Slut från mig nu i tråden.
 
Claes Sörmland
J jonaserik skrev:
JO du det gäller att få till det. Hur många VVB med patronen i vattnet skrivs det om på forumet när den säger upp sig. NOLL Många tusen är det och ingen påpekar något fel, utan tar det med ro och byter patron. Ett hett tips till dig då är att byta VVB till ett annat fabrikat som har en annan konstruktion.. Slut från mig nu i tråden.
Jag påpekar bara sakligt att steatitelementsbyte efter några år sannolikt är en del av ägarupplevelsen med denna varmvattenberedare. Hur kan detta vara negativt på ett konsumentforum för den som överväger en sällanköpsprodukt som varmvattenberedare? Det är väl utmärkt att som konsument veta vilken service som krävs emellanåt så man kan planera för det och den kostnaden?

Att byta element är inte alls svårt för den normalhändige som videon ovan också visar. För egen del så har jag nu rutin på byte att steatitelement, så jag byter både på min egen och på grannens när de går sönder, båda sakerna framgick i tråden som jag länkade till.
 
Finns det andra märken än Mertro Therm som kör med emalj och en patron som inte sitter i vattnet? Jag bangar inte lite eget jobb men känns lite onödigt att hålla på och byta elementet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.