Hej!

ska regla upp en innervägg för att dela av ett rum. Har aldrig gjort det innan. Vill gärna ha hyfsad ljudisolerat (ena rummet ska bli vårt sovrum, det andra barnrum). Tänkte träreglar 45x95 med dubbelgips och glasfiberisolering.

När man läser olika byggbeskrivningar föreslås det som regel att ha tätremsa eller gummimatta mellan bottensyll, hammarbräda och väggreglar, och golv, tak respektive vägg, för att optimera ljuddämpning. Jag har dock svårt att hitta någon produkt i byggvaruhusen som kan passa? Kan det här vara något? https://www.bauhaus.se/grundpapp-tecca-remsa-yep-2500-syll-fotplat-25cmx10m

eller finns andra tips? Obs att det måste gå att få tag i handeln, hinner inte beställa…

tack på förhand!
 

Bästa svaret

E elikaufman skrev:
Hej!

ska regla upp en innervägg för att dela av ett rum. Har aldrig gjort det innan. Vill gärna ha hyfsad ljudisolerat (ena rummet ska bli vårt sovrum, det andra barnrum). Tänkte träreglar 45x95 med dubbelgips och glasfiberisolering.

När man läser olika byggbeskrivningar föreslås det som regel att ha tätremsa eller gummimatta mellan bottensyll, hammarbräda och väggreglar, och golv, tak respektive vägg, för att optimera ljuddämpning. Jag har dock svårt att hitta någon produkt i byggvaruhusen som kan passa? Kan det här vara något? [länk]

eller finns andra tips? Obs att det måste gå att få tag i handeln, hinner inte beställa…

tack på förhand!
Du kan ta en vanlig tejp gummilist under om du kör träregel. Eller bara klämma vanliga silkonlister.
Kör du plåtreglar kör du skp runtom.

ett tips här är att om du kör 2 lager per sida vilket jag förutsätter iom ljudfrågan. Kan du lämna 5 mm runt om på första lagret och foga tätt med latexfog innan du smackar dit andra lagret. Funkar både med och utan föregående lösningsförslag med lister/skp.
 
I Installation skrev:
Du kan ta en vanlig tejp gummilist under om du kör träregel. Eller bara klämma vanliga silkonlister.
Kör du plåtreglar kör du skp runtom.

ett tips här är att om du kör 2 lager per sida vilket jag förutsätter iom ljudfrågan. Kan du lämna 5 mm runt om på första lagret och foga tätt med latexfog innan du smackar dit andra lagret. Funkar både med och utan föregående lösningsförslag med lister/skp.
Gummilist - hade jag sökt på det hade jag hittat massa. Känner mig korkad. Nu blev det biltemas 1mm gummimatta som jag klippte till istället - hoppas det ska funka hyfsat iaf.

MVH Eli
 
E elikaufman skrev:
Gummilist - hade jag sökt på det hade jag hittat massa. Känner mig korkad. Nu blev det biltemas 1mm gummimatta som jag klippte till istället - hoppas det ska funka hyfsat iaf.

MVH Eli
Du vill ha tätt mellan regel och golv/tak/vägg. Hur är egentligen egalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.