Jag undrar hur mycket en "normal" timdebitering ligger på hos en byggfirma med murare och snickare.
Det är ju alltid svårt att veta om man betalar ett relevant pris. Jag bor i en mindre ort i södra Sverige.
 
normalt och normalt, men säg någonstans mellan 300-400kr/h + moms......
 
Och se upp med "dolda" kostnader som överraskande tillkommer, som moms, servicebil, reskostnader.
Var också på det klara med hur mycket betalt de tar för materialet. Nöj dig inte med att "du får X% rabatt på listpriset", eftersom det är till intet förpliktigande. Ett lågt timpris kan kompenseras många gånger om med ett högt materialpålägg.
 
270 kr ligger i snitt en "vanlig" snickare på!
 
Celtic skrev:
270 kr ligger i snitt en "vanlig" snickare på!

Var har du hittat det??
Skulle varta intressant att veta, tycker det låter lågt, men du har säkert rätt.
 
Celtic skrev:
270 kr ligger i snitt en "vanlig" snickare på!
Inte i Stockholm i alla fall. Här ligger nog snittet runt 350:- + moms.
Jag skulle tro att det blir riktigt svårt att hitta någon som sickrar för mindre än 330:- + moms.

Vill man inte betala mer än 270:- så får man "nöja sig" med att en lokalvårdare slår in spiken åt en.
 
Samtidigt så är det väl ganska ointressant med en eller ett par tior mer eller mindre i timkostnad. Produktivitetet mellan olika snickare skiljer sig troligen mycket mer än så. Den billiga snickaren kanske måste åka till brädgården ern gång extra i veckan för material han missat, då försvinner hela vinsten med 20 kr i timmen den veckan.

Som beställare är det nästan omöjligt att veta om den snickare man anlitar är efektiv eller ej.

Sedan finns det ju skillnader eoch skillnader. Snickare som jag försökt anlita har ju kommit med ett fastpris, som skulle innebära en timpeng på över 2000.
 
Räknar man på vad som ska in i form av skatter och avgifter och sen att hantverkaren troligen önskar c:a 100-130 kr/timme när allt är betalt så hamnar man ganska rätt. Staten tar det mesta av kakan när man betalar vitt(vilket man såklart ska göra).
 
pappskallen skrev:
Var har du hittat det??
Skulle varta intressant att veta, tycker det låter lågt, men du har säkert rätt.


I Göteborg, snackade med en egenföretagare som nyligen hade startat eget, före han startade eget så gick han på Skanska för samma peng...
var iof 2-3 årsedan... men så mycket har det inte hänt på 2-3 år skulle jag tro?!
 
skanska tar inte 270 :- i timmen , du kan nog räkna med 400 :- i timmen om det räcker..

dom stora firmorna betalar oftast mest till sitt folk för att få behålla dom och då kan dom inte begära minst av sina kunder
 
Jag vet få anställda hantverkare som har inte har runt 150kr/timmen i betalning.

Saken har diskuterats rätt måmga gånger förut, och för korta uppdrag (mindre än en dag) är timdebitering uppåt 450kr/timme inte helt orimligt. För riktigt långa uppdrag (flera veckor i alla fall) kan du kanske få ned det till runt 320-350kr/timme och inte alltför mycket kringkostnader.
 
Ok, priset per timme är väl ett bra utgångsläge. men inte hela sanningen.
Hur effektivt används arbetstiden.?
Vet någon hur långt en murare kan hinna putsa på en dag? Jag har haft två murare som tar en 10-12 m2 åt gången tillsammans. De sätter ribborna och därefter väntar de på attt detta satt sig något. De har lagom till lunch fått upp bruket efter lunch skurar de. men hinner inget mer den dagen. JAg har lite nervöst föreslagit att man ju kan slå upp första skiktet (grunda) på en annan vägg när man väntar på att det skall gå att skura. Dock är det svårt att ha synpunkter på hur en yrkesman sköter sitt jobb. De får bruket blandat av en tredje kille som även hjälper till att sätta nät.

Är det någon på forumet med erfarenhet som kan säga vad man kan begära av en erfaren murare? Dvs hur många m2 får man av 8h debiterad tid. material och verktyg finns redan på plats.
 
Du kan aldrig säga något generellt hur "mycket" någon ska hinna på en dag. Det kan vara något så enkelt som att vattnet måste bäras som drar ner på tempot. Tycker man ska kolla till så folket jobbar rimligt och vara med och fråga lite så man lär sig något och får en uppfattning.

ELLER så begär man fastpris och sen får de göra hur de vill med sin tid.
 
Jag är medveten om att såväl dagsform som diverse yttre faktorer kan spela in. Dock ville jag till en början faktiskt ha fast pris. Vi kom dock överens om att timdebitering var det bästa i detta fallet.

De första veckorna hade vi ett bra samarbete. Dock när det kom till putsningen sänktes tempot avsevärt och planeringen var obefintlig och snart kröp det fram att de ville erbjuda oss fast pris "för resten".

Jag har här på forumet och via grannar och släkt vblivit styrkt i att 12m2 putsning (andra påslaget och skurning) är för lite för tre man som går på timdebitering under en dag. Jag har hittat en alternativ firma och konfronterat min murare och nu har tempot ökat och planeringen mer aggressiv. Dvs man kan sätta lite nät när man väntar på att putsen skall gå att skura.

Tack ändå för ditt inlägg v-g!

hilsen
 
Mitt inlägg var generellt menat. Tydligen så är det så att man måste vara som hökar på vissa hantverkare. De kanske "testade" dig helt enkelt se om det gick, nu gjorde det inte det så då vet de liksom. En del folk är såna tyvärr. :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.