Jag har tänkt tapetsera ett bord. Har ett fult bord som jag tänkte fräscha upp genom att limma tapet på bordsskivan och sedan lacka detta för att få det hållbart.

Någon som gjort något liknande? Ska jag använda vanligt tapetlim? Trälim? Annat?

Kommer som sagt sedan att lacka på detta i kanske 3 lager för att få det riktigt hållbart.

Om man ser på t.ex. många furumöbler, furutak, mm, så blir ju dessa rätt gula med tiden. Har det med lacken att göra, eller med träslaget? Jag undrar, eftersom det inte är så kul om jag nu lackar detta tapetserade bord och så blir det helt gulnat efter ett par-tre år.

 
I senaste Vi i villa-tidningen så hade dom tapetserat på ett bord. där använde dom vanligt tapetklister. och sen lackat över med två lager halvblank lack.

angånde trä som gulnar så tror jag faktiskt (även om jag inte kan säga till hundra procent att det är så) att det är inte på grund av lacken som träet gulnar. en kompis har ett lackat furugolv, där mattan ligger är golvet inte gulnat, men runt om... så är ditt bord ett träbord som ej är behandlat innan (målat) så finns det kanske risk att det gulnar. jag tyckte att jag såg en viss gulnad på vår tv-bänk av björk som vi haft ett par år, runtom där tv'n stått.

lycka till!
 
Det är ljuset som gör träet gult. Under mattan, TVn etc kommer ju inget ljus och lämnar därför ett fint märke efter sig. Risken finns att även ditt tapetserade bord kommer ändra färg med tiden. Du har säkert varit i ett rum med 15 år gamla tapeter? Man ser exakt var tavlorna har hängt... Men jag kan tänka mig att när du väl märkt att (om?) bordet ändrat färg, har du redan tröttnat på det. Kan även tänkas att dagens tapeter är mer ljusbeständiga. Ngn som vet?
 
Fru Wahlström skrev:
I senaste Vi i villa-tidningen så hade dom tapetserat på ett bord. där använde dom vanligt tapetklister. och sen lackat över med två lager halvblank lack.
Någon som vet om jag kan hitta denna artikel/bild på deras hemsida nånstans?
 
Tusen tack, fru Wahlström!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.