(oklart om detta är rätt forumdel?)

Mollytång och mollyplugg. Vad ska man köpa ?

Har lyckats sabba den jag har från Jula (kanske ingen överraskning ) och letar efter ett vettigt alternativ som inte kostar skjortan ?

Gällande mollypluggen så tycker jag att man alltid drar sönder spåret/krysset i skruven oavsett vilken bits man använder. Stor skillnad om man köper dyrare plugg eller gör jag något katastrofalt fel?


/Jocce
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Biltema
[länk]

Jag har inte haft problem med sönderdragna spår sedan jag börjat använda tång. Men man får ju inte ta i för kung och fosterland när man klämmer åt.
Men man "måste" väl ta i så att pluggen expanderar ordentligt?


/Jocce
 
Unikt namn
Jag tycker man brukar känna när expandern vecklats ut helt och "bottnar" eller hur man ska beskriva det. Det brukar ju bli ett par "ganska försiktiga" pump med den länkade tången.

Gällande spåren i skruven så får man ju vara lite försiktig så man inte gängar snett in i "muttern" i pluggen, då kan gängan ryka om man kör på med skruvdragare. Det känns som den medföljande skruven ofta är lite ömtålig.
Jag brukar ibland handskruva in tills den tar grepp i muttern.

Men det är säkert lättare att hantera dyrare plugg (typ essve), det är ju nästan alltid så.
 
  • Gilla
Jocce81
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Biltemas modell av mollytång säljs av många. Den slits ut efter lite användning. Presshandtaget brukar knäckas och låsfunktionen slutar att greppa. Rent skräp. Bättre då med den billiga hävarnstången från Biltema (eller annan affär)
[länk]

[bild]
Exakt sådan från Jula jag lyckats paja...


/Jocce
 
Jocce81 Jocce81 skrev:
Exakt sådan från Jula jag lyckats paja...

/Jocce
Då skall du nog leta efter lite bättre varianter än båda som är nämnda. Har inget tips tyvärr.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Jag har en proffstång jag aldrig använder.
3 dragstänger för M4, M5 och M6.
Till salu om du är intresserad.

/Höghus

Verktyg, nipeltänger och tappnycklar, ligger bredvid en orange låda med texten 'MOLY'. Metalliska, professionella mekanikverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Orange låda med metalliska skruvankare, logotyp, delvis visade saker till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Biltema
[länk]

Jag har inte haft problem med sönderdragna spår sedan jag börjat använda tång. Men man får ju inte ta i för kung och fosterland när man klämmer åt.
Jag har denna från Biltema, köpte den för 15 år sen, mycket använd i jobbet.
Sönderdragna skruvskallar: Öva, öva öva med rätt verktyg så drar du aldrig sönder några skruvar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.