K
optimum optimum skrev:
Ja och sparar den kostnaden och kunden får ett helvete vid nästa byte bromsar.
Samma de amatörer som inte borde skruva med bilar och inte fattar att man ska byta skruvar när man plockar isär bromsar.

Även klantar som inte drar skruvarna med momentnyckel enlig det åtdragningsmoment de ska ha.

Finns en hel del klantar på Youtube som visar hur man renoverar bromsar och drar dit samma skruvar igen utan rätt moment.
Om du menar att du ska använda momentnyckel till bromsar tror jag inte särskilt många gör det. Jag gör det inte iaf.
 
K Krux skrev:
Om du menar att du ska använda momentnyckel till bromsar tror jag inte särskilt många gör det. Jag gör det inte iaf.
Nä, inte jag heller.. (vilket, peppar peppar, funkat utmärkt i 30 år och åtskilliga bilar) men det är ju en fördel att veta hur man ska göra..

Frågan är hur ofta folk som "hemmamekar" lämnar bort sina momentnycklar på kalibrering... :thinking:

Edit: och i fortsättningen, undrar om det går att få ut intyget från kalibreringsföretaget som kalibrerat, på de momentnycklar som använts när man lämnar in bilen på verkstaden.....
 
K
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nä, inte jag heller.. (vilket, peppar peppar, funkat utmärkt i 30 år och åtskilliga bilar) men det är ju en fördel att veta hur man ska göra..

Frågan är hur ofta folk som "hemmamekar" lämnar bort sina momentnycklar på kalibrering... :thinking:

Edit: och i fortsättningen, undrar om det går att få ut intyget från kalibreringsföretaget som kalibrerat, på de momentnycklar som använts när man lämnar in bilen på verkstaden.....
Det handlar väl om man har lite koll så drar man ju saker med förnuft och rimligt hårt. ja du den skaran som lämnar in på kalibrering är nog lätträknade!

Verkstad får man ju hoppas att dem kalibrera grejerna nån gång iaf men jag tror det varierar väldigt mycket mellan verkstäder tyvärr
 
optimum
K Krux skrev:
Om du menar att du ska använda momentnyckel till bromsar tror jag inte särskilt många gör det. Jag gör det inte iaf.
Borde alla göra. Eller så ska man låta bli sådant.

Jo jag använder momentnycklar för sådant. Har två, för lägre och högre moment.

Hur vet du annars att du dragit åt på rätt sätt?

Även vissa skruvar som ska dras med moment och sedan en viss vinkel. Exempelvis skruvar till remskivan för kamrem på Volvo. De skruvarna ska man alltid byta då de påverkas av den typen av dragning och får aldrig återmonteras.

Även då jag byter däck, 140 Nm är vad man ska dra på min XC60. Då vet jag att fälgen inte skadas eller att jag dragit för löst. Har en Ryobi el, slagdragare som klarar lossa det mesta och där drar jag med ca 110-120 Nm och resterande med momentnyckel.
Det tar ca 5 minuter att efterdra hjulen och då vet jag att de sitter bra.
Jo jag är en snål jävel och byter själv mina däck. :love:
 
K
optimum optimum skrev:
Borde alla göra. Eller så ska man låta bli sådant.

Jo jag använder momentnycklar för sådant. Har två, för lägre och högre moment.

Hur vet du annars att du dragit åt på rätt sätt?

Även vissa skruvar som ska dras med moment och sedan en viss vinkel. Exempelvis skruvar till remskivan för kamrem på Volvo. De skruvarna ska man alltid byta då de påverkas av den typen av dragning och får aldrig återmonteras.

Även då jag byter däck, 140 Nm är vad man ska dra på min XC60. Då vet jag att fälgen inte skadas eller att jag dragit för löst. Har en Ryobi el, slagdragare som klarar lossa det mesta och där drar jag med ca 110-120 Nm och resterande med momentnyckel.
Det tar ca 5 minuter att efterdra hjulen och då vet jag att de sitter bra.
Jo jag är en snål jävel och byter själv mina däck. :love:
Känsla !
Nu gällde det bromsar. Gällande tex kamrem top eller annat så används givetvis moment verktyg men bromsar nej då använder jag det inte.
Jag vet väldigt många som mekar själva och ingen jag känner använder momentverktyg på bromsar och det har aldrig varit några problem relaterade till det för någon. Kan även säga att jag har aldrig sett det användas till bromsar på en verkstad heller än
Jag byter också hjul själv alltid gjort . Använder mutterknack känner sedan efter med ledhandtah. Har fortfarande aldrig stött på några bekymmer. Jag har väl bra känsla för det .
Äger inga momentverktyg lånar dem gånger det krävs
Antar att du skickar dem verktygen på kalibrering emellanåt?
 
Redigerat:
optimum
K Krux skrev:
Känsla !
Nu gällde det bromsar. Gällande tex kamrem top eller annat så används givetvis moment verktyg men bromsar nej då använder jag det inte.
Jag vet väldigt många som mekar själva och ingen jag känner använder momentverktyg på bromsar och det har aldrig varit några problem relaterade till det för någon. Kan även säga att jag har aldrig sett det användas till bromsar på en verkstad heller än
Jag byter också hjul själv alltid gjort . Använder mutterknack känner sedan efter med ledhandtah. Har fortfarande aldrig stött på några bekymmer. Jag har väl bra känsla för det .
Äger inga momentverktyg lånar dem gånger det krävs
Antar att du skickar dem verktygen på kalibrering emellanåt?
Bra att du frågar.
Just kalibrering är viktig för annars kan man göra fel och jag hatar att göra fel.
Behöver inte skicka då vi har kalibrering av våra momentnycklar och elektriska dragare med momentkontroll på jobbet. Den utrustningen som de använder skickas i sin tur på kalibrering.
Jag har även ett Mitutoyo skjutmått och en mikrometer som de hjälper mig med på jobbet att se att de stämmer.
Jobbar man på ett företag med egen tillverkning av svarvade komponenter ned till några hundradelars tolerans så har man med sådant i tänket även hemma.
Så de stämmer bra.

Det är så enkelt att göra rätt och dra saker till sitt rätta moment. Men visst, en del slarvar med sådant.
Även sett de som lägger ut filmer med byte kamrem på Volvo motorer och sedan spänner remspännaren åt fel håll. Klantigt för då får man en rem som inte är spänd när motorn blir varm.
 
Jag byte svänghjul på bilen för ett par år sedan och drog bara åt skiten med mutterdragare :surprised:

Hur ska det gå?
 
C
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
på de momentnycklar som använts när man lämnar in bilen på verkstaden.....
Bilverkstad som använder momentnycklar? :crysmile:
 
Momentnyckel kan man kalibrera själv med ett skruvstäd och en vikt, men det känns som att gå över ån efter vatten. Det viktiga är väl om man dragit 50 eller 150 Nm, inte om det råkar vara 120 eller 180 Nm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.