C chit82 skrev:
Nu när det är helg och i stort sätt alla är här, så är alla överens inklusive den som gjort felet. Många har haft sina stugor här sen 70-talet, och har upplevt hela förändringen med att träden växt och dämpat ljudet från vägen.

Så om någon tror vi inbilat oss detta så är det fine för mig. Har fått svar på frågan som tråden gällde, så jag är nöjd.
Det har såvitt jag kan se aldrig förklarats exakt hur det ser ut på platsen. Av vissa formuleringar att döma så skulle jag gissa att vägen ligger högre än TS hus, stämmer det? I så fall är det väl inte så konstigt om träden dämpar ljudet från trafiken ganska avsevärt under den tid på året då de har löv. För om träden (mest ekar, enligt uppgift) står i slänten framför vägen så kommer ju deras kronor att befinna sig i siktlinjen mellan TS tomt och vägen.

Om störningen är svår kanske det inte är omöjligt att i samråd med kommunen hitta en lösning av typ bullerplank? Det nämndes att det bara är en kortare sträcka av vägen som är kritisk ur bullersynpunkt, så det kanske inte är jättedyrt att åtgärda? Kanske med någon form av delfinansiering från er sommarstugeförening, om det är fler som känner sig störda?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Det har såvitt jag kan se aldrig förklarats exakt hur det ser ut på platsen. Av vissa formuleringar att döma så skulle jag gissa att vägen ligger högre än TS hus, stämmer det? I så fall är det väl inte så konstigt om träden dämpar ljudet från trafiken ganska avsevärt under den tid på året då de har löv. För om träden (mest ekar, enligt uppgift) står i slänten framför vägen så kommer ju deras kronor att befinna sig i siktlinjen mellan TS tomt och vägen.

Om störningen är svår kanske det inte är omöjligt att i samråd med kommunen hitta en lösning av typ bullerplank? Det nämndes att det bara är en kortare sträcka av vägen som är kritisk ur bullersynpunkt, så det kanske inte är jättedyrt att åtgärda? Kanske med någon form av delfinansiering från er sommarstugeförening, om det är fler som känner sig störda?
Läget är precis som du antar. Vägen går ovanför, och slänten är rejäl. Så för mig är det också helt självklart det gör skillnad. Inte lite skillnad, utan väldig skillnad.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K krillan skrev:
Du skriver att ni vaknar av buller på morgonen om inte alla friskluftsventiler är stängda. En enkel insats ni kan göra för att förbättra er situation är att sätta in ventiler med ljuddämpare.
[länk]
A AndersS skrev:
Instämmer med #72, det ts kan göra nu är att förbättra det som går på egen fastighet och hus för att minska ljudet från vägen. Fokusera på det som kan påverkas och glöm det andra, där finns ju grannen som gjort en anmälan.
Jag håller med, om det hjälper att stänga ventilerna så kan man ju lösa en del av problemet där.
Kanske funkar med att bygga en liten ljudisolerande låda över ventilerna på utsidan, bör kunna ge viss effekt...
 
C chit82 skrev:
Hej,

Hoppas jag lägger detta i rätt forum. Det är så att våra grannar vid vårt fritidshus har avverkat träd på kommunal mark, 6-7st,samtliga träd var ca 50år. Grannarna bort ca 30 meter bort.

Nu till problemet. Detta gör att vårt hus nu tappat ljuddämpning från vägen som går utanför vår granne, en ganska hårt trafikerad väg. Men inte motorväg. Man vaknar t.ex på morgonen när folk åker till jobbet, vilket man inte gjorde förut om man inte stänger alla ventiler.

Problem nr2 är att vi nu får sitta och titta på en väg(vi bor ganska högt upp, de bor längre ner), istället för lummiga träd.

Detta måste väl även sänka värdet på vårat hus? Kan någon tänka sig med hur mycket? Det är värderat till 2.5miljoner i dagsläget, och vi skall typiskt nog precis värdera om det.

Kan man kräva grannen på värdeminskningen? Typiskt är att vi dessutom gillar våra grannar.
Har han gjort det utan kommunens vetskap så kan du göra en anonym anmälan, då lär han se till att det kommer dit nya träd fortare än kvickt. Vi hade ett liknande ärende i vår kommun där en fastighetsägare kapat ner några träd på kommunal mark för att de skymde hans utsikt. Han fick ett föreläggande på 700.000kr/träd, för hans del 3,5 mio. Det slutade ned att han fick sälja huset för att ha råd att betala, nya ägaren var ju nöjd för han hade ju utsikten och slapp böter. Att kapa träd på mark som inte tillhör en själv kan bli en kostsam historia.
 
  • Gilla
Jazo och 2 till
  • Laddar…
C chit82 skrev:
Enligt mäklaren som gjorde en muntlig värdering så sänks värdet eftersom vi nu har en stor väg synlig och dessutom störande trafikljud. Vi känner denna mäklaren.



Jag behöver inte bekymra mig om gransämjan då en annan granne redan anmält ärendet till kommunen, och de skall komma i nästa vecka och besiktiga, och sen polisanmäla.

Går nog inte beskriva hur ljuddämpande dessa träd var. De som bor 200 meter ner på området hör till och med vägen nu: ljudet sprids på ett annat sätt när det är berg.
Jag skulle prova anmäla störande oljud till kommunen/Trafikverket. Så mätter dem oljud nivå. Om det överstiger normer kommer dem kanske bygga ljuddämpande staket nära väg.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
N Niklas7477 skrev:
Jag skulle prova anmäla störande oljud till kommunen/Trafikverket. Så mätter dem oljud nivå. Om det överstiger normer kommer dem kanske bygga ljuddämpande staket nära väg.
N Niklas7477 skrev:
Jag skulle prova anmäla störande oljud till kommunen/Trafikverket. Så mätter dem oljud nivå. Om det överstiger normer kommer dem kanske bygga ljuddämpande staket nära väg.[/QUOTEgl
Gäller det även för fritidsboende ?
 
P Pontus.johansson6 skrev:
Är i byggbranschen och där brukar det vara de prislapparna på ekar. Men kanske inte blir detsamma mot privatpersoner.
Det är nog bara enligt Ahlsells prislista i så fall.
 
  • Haha
Blåbäret_numero_uno och 3 till
  • Laddar…
Sixten1970 Sixten1970 skrev:
Har han gjort det utan kommunens vetskap så kan du göra en anonym anmälan, då lär han se till att det kommer dit nya träd fortare än kvickt. Vi hade ett liknande ärende i vår kommun där en fastighetsägare kapat ner några träd på kommunal mark för att de skymde hans utsikt. Han fick ett föreläggande på 700.000kr/träd, för hans del 3,5 mio. Det slutade ned att han fick sälja huset för att ha råd att betala, nya ägaren var ju nöjd för han hade ju utsikten och slapp böter. Att kapa träd på mark som inte tillhör en själv kan bli en kostsam historia.
Så om man är intresserad av en fastighet kan man i smyg kapa alla träd så att utsiktEn förbättras och ägaren åker dit, blir tvungen att sälja…
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Sixten1970 och 5 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Gäller det även för fritidsboende ?
jag vet inte det men trafik oljud brukar åtgärdas om det överstiger normer för trafik oljud. Byggingenjör i kommunen skulle gärna svara på dina frågor.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
N Niklas7477 skrev:
jag vet inte det men trafik oljud brukar åtgärdas om det överstiger normer för trafik oljud. Byggingenjör i kommunen skulle gärna svara på dina frågor.
Jag bedömer den sannolikheten som mycket låg till obefintlig tyvärr.
 
C chit82 skrev:
En häck? Detta är inte emellan våra hus, utan de har fällt kommunens träd som skymt den stora vägen, som ligger bakom deras hus. Vi bor 30 meter från varandra, och har inte ens tomtgräns emot varandra.

Det är dessutom helt förbjudet att fälla
kommunens träd utan tillstånd, och det får ingen där vi bor, flera har provat förut. Men enbart om trädet är sjukt eller utgör en fara får man fälla det.
Men det är väl bara att ringa kommunen
 
Zbigge Zbigge skrev:
Men det är väl bara att ringa kommunen
Om du bemödat dig att läsa tråden så hade du sett att kommunen var där och besiktiga.

Det är ingen självklart att man anmäler en granne som man gillar och tycker är vettig. Men nu gjorde en annan det på området.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C chit82 skrev:
Hej,

Hoppas jag lägger detta i rätt forum. Det är så att våra grannar vid vårt fritidshus har avverkat träd på kommunal mark, 6-7st,samtliga träd var ca 50år. Grannarna bort ca 30 meter bort.

Nu till problemet. Detta gör att vårt hus nu tappat ljuddämpning från vägen som går utanför vår granne, en ganska hårt trafikerad väg. Men inte motorväg. Man vaknar t.ex på morgonen när folk åker till jobbet, vilket man inte gjorde förut om man inte stänger alla ventiler.

Problem nr2 är att vi nu får sitta och titta på en väg(vi bor ganska högt upp, de bor längre ner), istället för lummiga träd.

Detta måste väl även sänka värdet på vårat hus? Kan någon tänka sig med hur mycket? Det är värderat till 2.5miljoner i dagsläget, och vi skall typiskt nog precis värdera om det.

Kan man kräva grannen på värdeminskningen? Typiskt är att vi dessutom gillar våra grannar.
Ring kommunen och försök få dem att kräva att grannen ersätter de nedtagna träden med likvärdiga. Känns som en rimlig åtgärd tycker jag.
 
C chit82 skrev:
Det är ingen självklart att man anmäler en granne som man gillar och tycker är vettig. Men nu gjorde en annan det på området.
Detta är ändå lite intressant, så du gillar och tycker grannen är vettig men du vill att han ska slanta upp för en hypotetisk värdeminskning, för att han har förstört utsikten och orsakat att ni störs av vägbuller.

Jag följer inte med hur du tänker där.
 
Sixten1970 Sixten1970 skrev:
Har han gjort det utan kommunens vetskap så kan du göra en anonym anmälan, då lär han se till att det kommer dit nya träd fortare än kvickt. Vi hade ett liknande ärende i vår kommun där en fastighetsägare kapat ner några träd på kommunal mark för att de skymde hans utsikt. Han fick ett föreläggande på 700.000kr/träd, för hans del 3,5 mio. Det slutade ned att han fick sälja huset för att ha råd att betala, nya ägaren var ju nöjd för han hade ju utsikten och slapp böter. Att kapa träd på mark som inte tillhör en själv kan bli en kostsam historia.
Läs gärna tråden innan du svarar.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.