Jag behöver få fast fästen till stuprör på min tillbyggda övervåning. Den är byggd på trästomme och putsad enligt serporoc-metoden dvs utegips-isolering-tjockputs. Dessvärre fästes inga plåtar för stuprörsfästen vid putsning. Hur gör jag nu?

Det finns rörsvepar för "stenhus" som spikas in i fasaden. Detta framstår för mig som tämligen vanskligt även om jag antar att man förborrar.

Andra alternativet är med skruvfästen, vilka framställs som vara till trähus.

Vad rekommenderas och hur fuktsäkrar man bäst? Fylla på med silikon/sika i hålet också?

Hjälp!
 
Är det riktig tjockputs så är stensvep inga problem... men man förborrar med lite vinkel så att ev vatten droppar utåt och inte rinner med in i väggen
 
  • Gilla
ninjaman
  • Laddar…
Måste du ha fästen just där? en stark infästning i hängrännan eller i takutsprånget, och sen i luften ner till de gamla fästena, det är ju ingen belastning på stuprör mer än vikten. skruva skarvarna så inget vrider sig.
 
  • Gilla
ninjaman
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Är det riktig tjockputs så är stensvep inga problem... men man förborrar med lite vinkel så att ev vatten droppar utåt och inte rinner med in i väggen
Tack för svar! Jag kan inte riktigt definitionen av tjockputs. Det står iaf så i beskrivningen. Firman la putsnät på distans från isoleringsskivorna. Skulle gissa att den kanske är 2-3cm tjock, sedan är det någon mm färgad puts ovanpå det. Antar att det går att spika i itp att den är metallnätarmerad. Bara så nervig att få sprickor och skit när man slängt ut trekvarts mille på ny puts...

Ser att mina gamla fästen sitter med någon sorts plugg också. Kanske smart, eller onödigt?
 
P Plutus skrev:
Måste du ha fästen just där? en stark infästning i hängrännan eller i takutsprånget, och sen i luften ner till de gamla fästena, det är ju ingen belastning på stuprör mer än vikten. skruva skarvarna så inget vrider sig.
Tack, men dessvärre har vi gått från sadel- till pulpettak och de gamla fästena kan dessvärre inte återbruka. I den ursprungliga fasaden är jag dock inte rädd att dra i lite spik. Där har det ju funkat förut :)
 
N
Du har tjockputs.
Är väl bara att slå in ett långt stift med hammare, välj längd efter förutsättningar.
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...Q-YqyS91ylu14W-5O3xOIDk6gO944QtBoCVHMQAvD_BwE
Och rörsvep
https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/tak/takavvattning/stupror/rorsvep-wijo-for-sten/p-653835
Man kan dock förborra med betongborr genom putsen innan man slår in stiftet.

Varför skulle detta vara vanskligt?
Det är ju så man gör.
Går inte att fästa i putsen, och såklart inte i isoleringen.
Kommer det in en vattendroppe eller hundra i hålet så absorberas det av kalket i bruket, som på alla hus.
Är man orolig så tätar man med, trans clear tec7.
Eller liknande produkt.
 
Redigerat:
  • Gilla
ninjaman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.