P PatrikJo skrev:
Jag skruvar för lite för att kunna säga att jag har någon erfarenhet. Hur många bilar måste man lagat för att förstå hur man gör en hållfasthetsberäkning? Framförallt skruvar jag aldrig med andras bilar.
Det är möjligt att det finns fuskare även hos märkesverkstäder. På vilket sätt hjälper det? Blir ditt fusk mindre för att många fuskar? Det händer att bilar går sönder, tror du det kan hänga ihop med att mekaniker fuskar?
Kan det finnas någon anledning till att det står att skruven ska bytas, eller är det något man skriver för skojs skull?

Det enda du har rätt i är att det är dags att avsluta diskussionen. Det går uppenbarligen inte lära gamla hundar sitta.
det jag reagerar är ju bara över ditt sätt att se på saken. Det är knappast fusk det handlar om och det är inga rymdraketer heller och mig veterligen så har jag aldrig någonsin hört nåt om någon som har blivit utsatt för nå dylikt och förolyckats så det är ju lite i överkant att prata på det sättet du gör och särskilt om du inte ens har nån egen erfarenhet.
 
S Stefan1972 skrev:
det jag reagerar är ju bara över ditt sätt att se på saken. Det är knappast fusk det handlar om och det är inga rymdraketer heller och mig veterligen så har jag aldrig någonsin hört nåt om någon som har blivit utsatt för nå dylikt och förolyckats så det är ju lite i överkant att prata på det sättet du gör och särskilt om du inte ens har nån egen erfarenhet.
När du ersätter en skruv med en annan (av lägre hållfasthetsklass), justerar du då åtdragningsmomentet eller använder du ändå det moment som avser den högre klassen?
 
F fredand44 skrev:
Ja, det kan stämma, men jag börjar få en mag känsla att jag helt enkelt klantade mig. Ska fråga Ford då jag hämtar ut skruven i nästa vecka viken hylsa det ska vara.
Hade ju väldigt svårt att föreställa mig att det är skruvar med tum-hylsa som används i en europeisk bil efter år 2000. Känns så osannolikt.
Nä, jag har skruvat euro-fordar sen 80-talsmodeller och kan inte påstå att jag minns att de haft det någonsin...

Tom amerikansktillverkade bilar går ju över till metriska skruvar, tycker man ser det oftare och oftare på youtube-kanaler som håller med lite nyare sådana...
 
K
Många verkstäder drar bara dit de gamla skruvarna igen…
 
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
När du ersätter en skruv med en annan (av lägre hållfasthetsklass), justerar du då åtdragningsmomentet eller använder du ändå det moment som avser den högre klassen?
Jag drar det mesta med känsla bara. 35års skruvande sätter sina spår på det viset. Det enda jag momentdrar är väl topplock och kritiska skruvar i vissa känsliga förband.
 
  • Gilla
Åbyfor och 1 till
  • Laddar…
Jaha.

Två piratkarakterer snakkar, med en text som refererar till regler mer som riktlinjer än fasta regler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tror inte man hittar många yrkesarbetande mekaniker som varit med ett tag som står med momentnyckel på varenda förband........
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K
S Stefan1972 skrev:
Tror inte man hittar många yrkesarbetande mekaniker som varit med ett tag som står med momentnyckel på varenda förband........
Sant.
 
F fredand44 skrev:
Hej,
På måndag tror min närmaste Ford handlare att de får hem 4 orginalskruvar åt mig. Jag ska passa på att fråga vilken hylsa det ska vara. Förmodligen ska det vara 1/2 hylsa precis som några misstänkte här ovan. Hittade EN sådan hylsa, efter min far, igår i en äldre hylssats. Då jag testade den funkade skruven att lossa direkt efter att ha värmt lite grann med vörmepistol. Klantigt av mig att använda 13 hylsan.
Mvh
Fredrik
Det kan vara din 13-hylsa som är sliten åxå, speciellt om den är 12-kants.
Pajade några skruvförband med en sliten Bahco- hylsa innan jag fattade att den helt enkelt var slut.

/Höghus
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Äntligen alla delar hemma. Nu ska vi se hur det går.
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
Bilens bromsskiva och bromsok utan hjul, på grusunderlag, troligen underhåll eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första på plats.
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
Som sagt ovan, undvik 12-kantshylsor på slitna skruvar som sitter hårt....
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Tackar alla här som hjälpt mig med era inlägg!
Nu är andra sidan på oxå.
Bil höjd på domkraft, hjulet avtaget, synliga bromsskiva och bromsok, verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 4 till
  • Laddar…
optimum
K Krux skrev:
Många verkstäder drar bara dit de gamla skruvarna igen…
Ja och sparar den kostnaden och kunden får ett helvete vid nästa byte bromsar.
Samma de amatörer som inte borde skruva med bilar och inte fattar att man ska byta skruvar när man plockar isär bromsar.

Även klantar som inte drar skruvarna med momentnyckel enlig det åtdragningsmoment de ska ha.

Finns en hel del klantar på Youtube som visar hur man renoverar bromsar och drar dit samma skruvar igen utan rätt moment.
 
optimum
S Stefan1972 skrev:
Tror inte man hittar många yrkesarbetande mekaniker som varit med ett tag som står med momentnyckel på varenda förband........
Sådana skulle jag undvika att lämna in bilen till men det finns nog en hel del slarvpellar.

Volvo har haft problem med att tekniker inte drar spännrulle till aggregatsrem med rätt moment och gått ut med servicemeddelande om att det SKA göras.
Resultatet har tidigare varit att en del lossnat när skruven släppt och ibland att man drar av skruven.
Om remmen lossnar finns risk att den går in i kamremmen och så får man ventilsallad och troligen motorbyte.

Jag är själv nitisk med att dra moment och gör så även när jag bytet däck på bilen. Sällan folk gör så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.