R
Nu bor ju visserligen inte alla forumets medlemmar i Stockholm;)

Tror 100 tusen handlar om gör det själv med billigast möjliga materialval.

Men håller med dig, 100 tusen kommer man inte långt på i dagens läge.
Kanske för 15 års sen som en del verkar jämföra med.
Många trådar gällandes olika ämnen där folk byggt både det ena och det andra för 15-20 år sen och tror att det de gav då fortfarande är relevant. :rofl::crysmile:
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T TobiasStockholm skrev:
Var tusan får man ett komplett badrum ens med grundläggande standard i Stockholm från en välrenommerad firma för 100.000 undrar jag. Eller ens under 200.000? Ge mig numret till dem direkt tack!
intressant att du inte kan hitta någon för mindre än 200' Vad är det för badrum.
Tja, om man frågar får man svar. Har fått siffran 80' för ett litet badrum.
 
R RalleB skrev:
Nu bor ju visserligen inte alla forumets medlemmar i Stockholm;)

Tror 100 tusen handlar om gör det själv med billigast möjliga materialval.

Men håller med dig, 100 tusen kommer man inte långt på i dagens läge.
Kanske för 15 års sen som en del verkar jämföra med.
Många trådar gällandes olika ämnen där folk byggt både det ena och det andra för 15-20 år sen och tror att det de gav då fortfarande är relevant. :rofl::crysmile:
Jag får fråga igen. så får vi se.
 
B Bernt Ö97 skrev:
TS avgör givetvis självständigt hur han värderar behov av åtgärder, kostnadsbild, önskad standard och tidplan.
Absolut ingen skrämselpropaganda.
Tja att säga.mer än millen under kort tid känns helt orimligt. Då börjar lukta skrämsel. Har du någon aning om vad saker kostar och tidsramar.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
intressant att du inte kan hitta någon för mindre än 200' Vad är det för badrum.
Tja, om man frågar får man svar. Har fått siffran 80' för ett litet badrum.
Inte från välrenommerade firmor. Jag har tagit in offerter från ett flertal välrenommerade firmor. 80' för ett komplett badrum, alltså med dusch eller badkar? Hur litet är väl frågan? Jag tänkte väl ett genomsnittligt stort badrum iofs. Under 200.000 kan man säkert komma för ett litet badrum, men 100.000 tror jag när jag ser det. Så kan du inte snälla visa det? Jag vill på riktigt ha namnet på firman.
 
Jag hade kanske tur då jag köpte ett 60årigt hus.
År 1: bytte felmonterat rör på oljepannan
År 2: rev ut badkaret och la plastmatta på vägg & golv
År 3: installerade bänkdiskmaskin
År 4: delade barnens rum i två
År 5: la 40 kvm papptak på garaget (det gör jag aldrig mer om)
etc etc etc
50-talsköket funkade de 24 åren jag hade huset. Underhöll huset i alla år med målning, tapetsering, fönsterrenovering, putsning av mur, byte av toastol, reparation av stuckaturtak etc etc. Totalt kostade jag på huset dessa år 400' inkl renovering av gammal källare. (Det blev dock en massiv reavinst när jag sålde.)
Man behöver inte riva ut allt efter att ha bläddrat i SkönaHem. Man kan successivt lära sig och göra mycket själv och ändå få ett fräscht mysigt hem.
Om besiktningen visar några fel som går att åtgärda skall inte TS skrämmas. Men glöm skidresan till Åre och solsemestern i Thailand de närmaste åren.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja att säga.mer än millen under kort tid känns helt orimligt. Då börjar lukta skrämsel. Har du någon aning om vad saker kostar och tidsramar.
Jag har under de senaste åren renoverat stort hus, eldragning, ny serviceledning vatten/avlopp, golvvärme, fönster, dörrar, tak + tillägsisolering 300 mm, fasader panel + isolering, byggt tvättstuga, vedbod och installerat värmepump och en hel del trädgårdsjobb. Viss erfarenhet fins givetvis från detta som pågått under några år och kostat betydligt mer än vad jag rekomenderat TS att budgetera för.
Beträffande tidsramar är det helt beroende på hur man anlitar hantverkare. Det har varit fördelaktigt med ROT avdrag, mycket jobb för pengarna. Allt är en budgetfråga som jag rekomenderat TS att ta ställning till.
Fins ingen anledning att spekulera i om TS föredrar ett lågbudget-bygge eller föredrar hög standard.
 
Benji Sunderson Benji Sunderson skrev:
Hej, vi övergav det första huset vi tittade på och förälskade oss i ett annat hus. Vi la ett bud över utgångspriset och fick huset om vi ville då han som lagt bud på utropspriset hade strul med att få lån ville dem bara sälja huset.

Vi utför en besiktning som säljarn hela tiden verkar försöka övertala oss att inte göra. Besiktningsmannen tyckte all el borde bytas, en del av husets tak hade fel lutning och samlade vatten (plåttak). Även luft vatten värmepumpen verkade gå hela tiden och några av elementen var varma medan andra var kalla ( i dessa rum stod även olje el element inkopplade i vägguttaget)

Ingen ventilation fanns i hela huset(eller grunden) vilket innebär mögel på vind, och i krypgrund. Även fukt i krypgrund samt or i plankor i källaren (trämask) oklart om det vart aktivt angrepp)

Nu är frågan om vi borde köpa huset men pruta, hur funkar det om man prutar när man skrivit kontrakt med besiktningsklausul?

Borde vi hålla oss borta från huset och leta ett annat? Vad är era erfarenheter?
Samma hände mig vid besiktning. Erbjöd taxeringsvärdet på tomten då huset på grund av allt mögel behövde en totalrenovering.
Fick köpa det och skaffade mig samtidigt en hobby för både mig och plånbok för väldigt många år framöver ☺️.
Lycka till!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Benji Sunderson Benji Sunderson skrev:
Annons nedtagen, ej fått protokollet än då vesiktningen var idag.

Vi är mest orolig att mögelproblemet kanske kräver helrenovering. Taket hade fel lutning men hade legat där i flertalet år och de verkade ej orsakat fuktskadkr än.

Vi är helt enkelt novis på husköp och vet ej vad man kan förvänta sig, vi har inte lust att totalrenovera huset direkt utan vi tänkte bo i det samtidigt som vi renoverar vart efter hand.

Samtidigt är man orolig att värmesystemet dör veckan efter man flyttat in.

Hur omfattande brukar det vara med mögel i grund och vind? Brukar det verkligen hjälpa att bara sätta ventiler och få lite luftflöde för att bli av med problemet?

Mvh
Jag lät värmen stå på i mitt ”ruckel” i ett år och åkte bara dit över dagen med matlåda. Dvs bidrog minimalt med mer fukt. Satte även in ventiler i alla rum. Det var först när luftvärmepumpen installerades som luften blev ok att vistas i. Kläderna luktar fortfarande när man varit där men inte lika mycket som förut.
 
B Bernt Ö97 skrev:
Jag har under de senaste åren renoverat stort hus, eldragning, ny serviceledning vatten/avlopp, golvvärme, fönster, dörrar, tak + tillägsisolering 300 mm, fasader panel + isolering, byggt tvättstuga, vedbod och installerat värmepump och en hel del trädgårdsjobb. Viss erfarenhet fins givetvis från detta som pågått under några år och kostat betydligt mer än vad jag rekomenderat TS att budgetera för.
Beträffande tidsramar är det helt beroende på hur man anlitar hantverkare. Det har varit fördelaktigt med ROT avdrag, mycket jobb för pengarna. Allt är en budgetfråga som jag rekomenderat TS att ta ställning till.
Fins ingen anledning att spekulera i om TS föredrar ett lågbudget-bygge eller föredrar hög standard.
Det jag framförallt reagerade på siffran millen, på kort tid. Vem har sagt att man måste göra allt direkt? Du gjorde det på kort tid. Men du är inte alla. Jag hade aldrig haft möjlighet att en fundera på att lägga ut över millen på mitt hus. Jag skulle inte ha de pengarna.
Skulle jag köpa ett hus som bara skriker efter kärlek, då är det en helt annan sak. Då vet jag redan innan jag går.på visningen att det här.huset kräver en total renovering. Då finns det även marginaler. Tanken är även då att fixa det mesta direkt.
Du kanske kan se skillnaden?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det jag framförallt reagerade på siffran millen, på kort tid. Vem har sagt att man måste göra allt direkt? Du gjorde det på kort tid. Men du är inte alla. Jag hade aldrig haft möjlighet att en fundera på att lägga ut över millen på mitt hus. Jag skulle inte ha de pengarna.
Skulle jag köpa ett hus som bara skriker efter kärlek, då är det en helt annan sak. Då vet jag redan innan jag går.på visningen att det här.huset kräver en total renovering. Då finns det även marginaler. Tanken är även då att fixa det mesta direkt.
Du kanske kan se skillnaden?
Jag vet inte din definition på kort tid.
I mitt fall var det flera år, vilket för mig är kort tid om man samtidigt anpassar renoveringen till heltidsboende. Hustrun tycker däremot att det var lång tid.
Ändrar inte min uppfattning att renoveringkostnaden bör vara en del av budgeten vid köpet.
Som kuriosa kan jag nämna att en kund till mig för en tid sedan drev ett nybygge med stort inslag av eget arbete paralellt med heltidsarbete.
Citat från kunden: "pengarna är slut , nu bygger jag för lönepengar, det tar lite längre tid"
En situation jag inte önskar någon vilket man inte bör planera för.
TS har kanske ett val att renovera över lång tid men det kostar på i sociala relationer att inte bli "klar".
Stor del av renoveringsbehovet uppdagades för TS i besiktningsprotokollet vilket föranledde TS att ställa frågan i forumet huruvida det vore lämpligt att gå vidare eller avstå köpet och söka alternativ.
Självbedrägligt att inte budgetera hela kostnaden även om tidplanen är lång, huruvida det blir en "mille" eller kanske mer, vet bara TS.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Jag vet inte din definition på kort tid.
I mitt fall var det flera år, vilket för mig är kort tid om man samtidigt anpassar renoveringen till heltidsboende. Hustrun tycker däremot att det var lång tid.
Ändrar inte min uppfattning att renoveringkostnaden bör vara en del av budgeten vid köpet.
Som kuriosa kan jag nämna att en kund till mig för en tid sedan drev ett nybygge med stort inslag av eget arbete paralellt med heltidsarbete.
Citat från kunden: "pengarna är slut , nu bygger jag för lönepengar, det tar lite längre tid"
En situation jag inte önskar någon vilket man inte bör planera för.
TS har kanske ett val att renovera över lång tid men det kostar på i sociala relationer att inte bli "klar".
Stor del av renoveringsbehovet uppdagades för TS i besiktningsprotokollet vilket föranledde TS att ställa frågan i forumet huruvida det vore lämpligt att gå vidare eller avstå köpet och söka alternativ.
Självbedrägligt att inte budgetera hela kostnaden även om tidplanen är lång, huruvida det blir en "mille" eller kanske mer, vet bara TS.
Nu börjar saker förändras. Nu kan jag hålla med dig! Att man har pengarna som man beräknar att renoveringen kommer att kosta. Desto mer kärlek ett hus.behöver Desto fler är.överaskningarna.

Vad som är nära eller inte är alltid en intressant. Jag tycker inte 10år är så nära . Å andra sidan så kan ett område kallas nytt i år tionden
 
Man kan naturligtvis lägga plastmatta i badrum själv. Limma ordentligt med övetlapp så borde det funka. Och ställ in en duschkabin. Hatad av många men löser alla problem. Montera pax själv så vädrar du ut fukten.

Kök får man mer eller mindre gratis på blocket, vitvaror likaså eller köp oulet på Elgiganten.

Elen kan man byta själv om man kan lite. Gör det mitt i sommaren och stäng av huvudbrytaren. Skruva ur huvudsäkringsrna om du skall byta central. Ta med kyllåda och spritkök och se till att solen skiner. Detta gör man helst medans man bornågon annanstans. Eller köp en husvagn.

Men det jobbiga är bakfall på plåttak och mögel/insektsangrepp. Detta kan bli dyrt men resten går att fixa billigt själv om man inte är så noga med alla regler som finns för att skydda hantverkarnas arbetsmarknad.

Tipset är att kolla taket först för om taket är tätt så löser det många andra problem.

Och fixa värmen på något sätt. Vattenburet eller luft/luft är inte huvudsaken utan det viktigaste är att värmen är pålitlig. Kamin är bra men ett himla jobb och idag inte så billigt att installera.

Och kom ihåg att marknaden befinner sig i undergång, bjud skambud minus 20%. Kan du köpa ett bra hus för bara 400 tusen till så är det ett bättre val.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Man kan naturligtvis lägga plastmatta i badrum själv. Limma ordentligt med övetlapp så borde det funka. Och ställ in en duschkabin. Hatad av många men löser alla problem. Montera pax själv så vädrar du ut fukten.

Kök får man mer eller mindre gratis på blocket, vitvaror likaså eller köp oulet på Elgiganten.

Elen kan man byta själv om man kan lite. Gör det mitt i sommaren och stäng av huvudbrytaren. Skruva ur huvudsäkringsrna om du skall byta central. Ta med kyllåda och spritkök och se till att solen skiner. Detta gör man helst medans man bornågon annanstans. Eller köp en husvagn.

Men det jobbiga är bakfall på plåttak och mögel/insektsangrepp. Detta kan bli dyrt men resten går att fixa billigt själv om man inte är så noga med alla regler som finns för att skydda hantverkarnas arbetsmarknad.

Tipset är att kolla taket först för om taket är tätt så löser det många andra problem.

Och fixa värmen på något sätt. Vattenburet eller luft/luft är inte huvudsaken utan det viktigaste är att värmen är pålitlig. Kamin är bra men ett himla jobb och idag inte så billigt att installera.

Och kom ihåg att marknaden befinner sig i undergång, bjud skambud minus 20%. Kan du köpa ett bra hus för bara 400 tusen till så är det ett bättre val.
Ditt tips att bo i husvagn (eller varför inte tält) ger möjlighet att helt avstå renoveringskostnaden.
Tänkvärt:thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.